"Oči dokořán 2014"

Vydáno:

Přelom září a října roku 2014 patřil vrcholu soutěžní přehlídky výtvarných oborů ZUŠ ČR, vyhlašované každé tři roky Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Ve Šternberku u Olomouce se konalo ústřední kolo této přehlídky. Porota, instalace výstavy, vernisáž a víkendový rozborový seminář sem přilákaly na tři sta učitelů - výtvarníků z celé republiky.

„Oči dokořán 2014“
Ohlédnutí za 12. Národní přehlídkou výtvarných oborů ZUŠ
PaedDr.
Zuzana
Hrubošová
 
ředitelka ZUŠ Miloslava Stibora Olomouc
MULTIMÉDIA
Šternberskému dění předcházela samostatná porota kategorie „multimediální tvorba žáků“. Již v minulém ročníku přehlídky se ukázalo jako nezbytné sestavit zvláštní porotu, složenou z odborníků na animovanou tvorbu. Jedná se o technicky i výrazově naprosto svébytnou kategorii, navíc s ohromně narůstajícím počtem účastníků, který odpovídá neustále se zlepšujícímu technickému vybavení škol, a tím i zvětšujícímu se zájmu dětí a mládeže o práci s filmem a novými médii.
Letos bylo krajskými sekcemi VO ZUŠ zasláno k hodnocení ústřední porotou více než 100 příspěvků, což se rovná běžnému počtu u samostatných soutěží a přehlídek dětské animované tvorby. V následných diskuzích s učiteli se tak začala otevírat otázka budoucnosti vývoje výtvarného oboru, zvažující možné osamostatnění se kategorie multimédií v systému přehlídek ZUŠ.
Porota ve složení MgA. Maria Procházková (režisérka, animátorka, Praha - předsedkyně poroty), Mgr. Martina Voráčková (lektorka Animánie Plzeň a učitelka ZUŠ Plzeň) a Mgr. Miroslava Brázdová (sekce VO ÚUR ZUŠ, učitelka ZUŠ V. Kaprálové Brno) vybrala 38 snímků k projekci a odbornému komentáři v rámci rozborového semináře. Bylo potěšitelné sledovat, jak s narůstajícími zkušenostmi učitelů narůstá i kvalita zaslaných snímků, což dokládá i udělení Ceny poroty třem z nich.
POROTA ÚSTŘEDNÍHO KOLA
27. - 30. 9. 2014 probíhal v prostorách bývalého augustiniánského kláštera ve Šternberku výběr z prací, které prošly porotami jednotlivých krajských kol. Vzhledem k tomu, že se k účasti na přehlídce přihlásilo průměrně 70 % výtvarných pedagogů z kraje, do ústředního kola se sešlo značné množství prací. Nakonec 15 členná porota ústředního kola, složená z předsedů sekcí výtvarného oboru všech krajských uměleckých rad, a zástupce akademické obce, metodika PhDr. Aleše Pospíšila, Ph.D., z katedry výtvarné výchovy PF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, hodnotila práci 422 učitelů z 234 škol.
Porotci se museli obsahově i fyzicky seznámit s téměř čtyřmi sty výtvarnými projekty a výtvarnými řadami, s více než pěti sty jednotlivými pracemi, včetně portfolií studentů k t alentovým zkouškám, záznamů výtvarných akcí či souborů fotografií a počítačové grafiky.
Především v kategorii výtvarných řad a projektů se ukázalo, jak důležité je, aby učitel dobře připravil
dokumentaci projektu
a doplnil ji kvalitně vybranými originály prací v předepsaném počtu. Kdo tuto přípravu podcenil, mohl i velmi dobře prožitý projekt „pohřbít“. V ústředním kole z pochopitelných technických důvodů již nemůže učitel sám svůj projekt obhajovat. Je na krajském zástupci, aby ve stručnosti porotě projekt představil. V přísném výběru, umocněném navíc velmi krátkým časovým limitem, který porotci na seznámení s projektem mají, mohly uspět pouze celky s jasně formulovaným záměrem a přehledně sestavenými a doloženými kroky. Jen takové má totiž smysl vystavovat.
Metodické uspořádání vystavených prací do tematických kapitol a jejich instalaci ve 14 sálech kláštera a přilehlých chodbách řídili členové poroty, fyzicky jim pomáhalo na 30 učitelů - dobrovolníků z celé republiky. Jim i jejich ředitelům patří vřelý dík, neboť bez této pomoci by výstava nemohla vzniknout v rozsahu a kvalitě, v jaké ji může návštěvník nyní zhlédnout.
CENY POROTY
Strategií, na které se porota shodla, bylo udělit ocenění jen minimálnímu počtu celků či jednotlivostí, aby byla zdůrazněna jejich mimořádnost. Vzhledem k tematické, výrazové, technické, obsahové bohatosti a pestrosti vystavených prací to byl úkol nadmíru těžký. Nakonec se číslo oceněných ustálilo na 32 - tři ceny získaly multimediální snímky, ostatních 29 CEN POROTY přiřkla porota projektům, řadám a jednotlivostem.
Novinkou letošního ročníku bylo udělení CENY ZA VYNIKAJÍCÍ PRÁCI PEDAGOGA. Využili jsme poskytnutou záštitu náměstka hejtmana Olomouckého kraje pro oblast školství Ing. Zdeňka Švece k ocenění mimořádných pedagogických osobností, které svou dlouholetou prací utvářely a utvářejí podobu současné výtvarné pedagogiky. Oceněna byla Eva Jebavá ze ZUŠ Pardubice-Polabiny, Zdislava Holomíčková ze ZUŠ Trutnov, Miroslava Brázdová ze ZUŠ Vítězslavy Kaprálové Brno a Pavel Rajdl ze ZUŠ Františka Kmocha Kolín.
ROZBOROVÝ SEMINÁŘ
V pátek 3. října 2014 proběhla v prostorách kina ve Šternberku slavnostní vernisáž výstavy. Program vernisáže doplnili skvělým divadelním představením „Ephemera“ žáci ze ZUŠ V. Kaprálové Brno. Toto představení vzniklo během prázdninového soustředění žáků výtvarného oboru školy pod vedením Miroslavy Brázdové a ukázalo, že pedagogické limity jsou u některých jedinců snad bez hranic.
Ve večerních hodinách, po čarovném a hravém vystoupení světově proslulého výtvarníka Petra Nikla, byli účastníci seznámeni s hodnotícími zprávami z poroty. Předsedkyně poroty Mgr. Miroslava Brázdová se zaměřila na konkrétní hodnocení úrovně přehlídky, zmínila zkušenosti z krajských kol, kdy úspěch či neúspěch učitelovy práce závisel na jeho schopnosti o své práci hovořit, rozlišovat podstatné a nepodstatné,
abstrahovat a logicky řadit.
Stejně tak jí chybělo mezi množstvím výtvarných projektů a řad více opravdu kvalitních jednotlivých prací, postavených na jednoduché, poctivé kresbě či malbě, které by byly schopny obstát v konkurenci propracovaných souborů.
Metodik poroty PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D., ve své zprávě podal náhled zvenčí, náhled člověka, který se dosud s přehlídkou setkával jen na krajské úrovni a ústředního kola přehlídky účastnil poprvé (celé znění zprávy si můžete přečíst v samostatném článku, pozn. redakce). Jeho působení v porotě bylo velmi sympatické, přinášel neotřelé názory, měl svůj pohled na problematiku výtvarného vzdělávání.
UČITELÉ SOBĚ
V sobotu 4. října v odpoledních hodinách probíhala prezentace kategorie Multimediální tvorba s odborným výkladem M. Voráčkové, směřovaným ke konkrétním snímkům. Večer pak patřil prezentaci vybraných vynikajících projektů. Učitelé, oslovení již porotou v krajských kolech, v limitovaném čase komentovali připravenou projekci o své práci na určitém projektu. Mnozí z účastníků se v následných diskuzích vyjádřili, že právě tento blok je jedním z nejužitečnějších z celého setkání, a stáli o jeho opakování v časově příznivějších podmínkách, tedy aby každý z přednášejících vyučujících mohl svůj projekt představit podrobněji, během promítání volně besedovat s ostatními, odpovídat na jejich otázky apod. Je to námět k zamyšlení, jak tento požadavek uvést v život. Nabízí se využití programu Vzdělávání v ZUŠ, který začíná realizovat NIDV.
HISTORIE, SOUČASNOST - A JAK DÁL?
V neděli 5. 10. patřil sál Našeho kina ve Šternberku přednášce akad. soch. Věry Roeselové, metodičky VV, o vývoji přehlídek VO ZUŠ a jejich vlivu na utváření charakteru výuky výtvarné výchovy na ZUŠ. Je to právě Věra Roeselová, kdo nezpochybnitelně pozitivním způsobem ovlivnil pojetí výtvarné výchovy na ZUŠ v posledních dvou desítkách let minulého století. Svými osnovami dala výuce řád a jasnou koncepci, kladoucí důraz na promyšlenou provázanost postupů, řetězení úloh - tzv. projektovou výuku. Ta přinesla hlubší zaujetí žáků tématem, nabízela prožitky, emoce a s nimi přinášela výchovný prostor, odmítala povrchnost a líbivost. Učitelé ji povětšinou přijali za svou a dodnes je pro ně nenahraditelným nástrojem pro plnění výstupů jejich školních vzdělávacích programů. Zcela přirozeně se celé ročníky přehlídek soustřeďují na prezentaci především koncepční vzdělávací a výchovné práce pedagoga, nejlépe „čitelné“ a hodnotitelné právě v představovaných projektech. Nelze ale pominout i fakt, že jsou i mnozí učitelé, kteří hledají své vlastní a nové cesty v uchopení pedagogického procesu.
NA ZÁVĚR
Občas se setkávám s názorem ředitelů škol, že výtvarníci pořádají ústřední kolo nepřiměřené velikosti. Proč neshromáždí z krajských kol pár obrázků, z těch vyberou ty nejhezčí a za den či dva není co řešit... Ušetří se na porotě, instalace nedá žádnou práci, učitelé nemusí trávit víkend na nějakém semináři... Ráda bych na tomto místě společně s porotci, učiteli výtvarníky, metodiky, prostě všemi, pro které je výtvarná pedagogika srdeční záležitostí, citovala PhDr. Aleše Pospíšila, Ph.D., z katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích:
„... přehlídku nelze považovat za soutěž nebo klání mezi jednotlivými kraji, školami, či dokonce učiteli. Je nutné ji vnímat jako výjimečné celorepublikové kolegium, sdružující výtvarné pedagogy napříč regiony a generacemi. Nejedná se tu o preferenci toho či onoho proudu výtvarné výchovy. Právě tato inspirativní setkávání nad výtvarnou výchovou a společné, často nevědomě přijímané, rozšiřování vlastních obzorů je nesmírně cenným aspektem přehlídky jako takové.“
Věřím, že přehlídka v maximální míře splňuje svůj edukační význam. Porota udělala vše pro to, aby návštěvník výstavy mohl zhlédnout opravdu to nejlepší, co v ateliérech ZUŠ za poslední tři roky vzniklo, aby záznam procesu výuky zůstal zachován, a mohl se tak stát zdrojem poučení a inspirace.
Počátkem roku 2015 obdrží všichni účastníci přehlídky DVD s katalogem, metodicky uspořádanou fotodokumentací přehlídky a videozáznamem sledujícím průběh celého ústředního kola. Výstava potrvá do 25. září 2015, srdečně zveme všechny ředitele škol, učitele, žáky, rodiče i ostatní zájemce k její prohlídce. Návštěvu je potřeba předem dohodnout na tel. čísle 604 591 340 nebo na emailu: handke@seznam.cz

Související dokumenty