Bez lidí to nepůjde!

Vydáno:

Milé vedoucí a milí vedoucí školních jídelen, všechno máte již připravené - víte, kolik pracovníků potřebujete, na jaká místa a co musí umět. Ale kde je vzít? Od prvních dvou personálních činností, personálního plánování a analýzy pracovního místa, se posuneme k dalším činnostem: získávání pracovníků a výběru pracovníků.

Jak vybrat nejlepšího pracovníka?
Mgr.
Irena
Trojanová,
Ph.D.,
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Získávání pracovníků znamená oslovení potenciálních zájemců o práci ve školní jídelně. Dát vědět, že školní jídelna potřebuje nové pracovníky, lze několika cestami. Asi nejčastějším způsobem je podání inzerátu a jeho zveřejnění jak v placených tištěných médiích, tak na neplacených serverech. V inzerátu je nutné vymezit místo výkonu práce, pracovní pozici a případně i výši úvazku. Nezapomeňte uvést kontakt, vzhledem k cílové skupině lze doporučit kromě mailové adresy i telefonní kontakt. Po zveřejnění inzerátu mějte po ruce platové podmínky, rozsah pracovní doby i případné další podrobnosti. Lidí je málo a nejasné informace mohou mnohé odradit. Další možností je zveřejnění volného místa na úřadu práce, v místním tisku, ale jako velmi vhodné místo se ukazuje i nástěnka na budově školy. Rodiče přicházející si pro děti mohou být zájemci o místo nebo alespoň šiřiteli informací do okruhu příbuzných i známých. Marné není ani oznámení na webových stránkách školy. V poslední době sází vedoucí školních jídelen i na vlastní databázi uchazečů, ať už získaných z dřívějších zájemců, nebo ze „zlatého fondu“ pracovníků ve starobním důchodu. Bývalé kolegyně jsou občas ochotné zaskočit na kratší dobu i úvazek, jejich výhodou je znalost prostředí i pracovníků.
Když budete potenciálního zájemce lákat, je dobré si uvědomit nejen to, co mu můžete nabídnout, ale také to, co by ho mohlo od práce ve školní jídelně odradit. Najít takové položky pomůže metoda, která se nazývá SWOT analýza. Je to vlastně jednoduchá tabulka, do které zaznamenáte silné a slabé stránky své školní jídelny a příležitosti a hrozby z vnějšího okolí. Tabulka může vypadat třeba takto:
Řízení školy
Moderní vybavení školní kuchyně vám může přilákat zájemce, kteří nebudou až tak hledět na finanční ohodnocení, protože budou mít k dispozici moderní přístroje usnadňující jejich práci. Navíc je ke škole a jídelně vhodné dopravní spojení z okolí, které bude lákavé pro pracovníky bez vlastního dopravního prostředku. I velký počet nových dětí je příležitostí - možná některá z maminek ráda přijme místo v blízkosti svého dítěte. Ohrožující ale je výstavba hotelu, která by mohla potenciální zájemce odlákat! Vsaďte třeba na možnost dovolené a následně neplaceného volna v době prázdnin - ideální pro maminky s malými dětmi. Pozor ale na jednu věc - to, co se nám může jevit jako lákadlo (moderní vybavení školní kuchyně), může být pro někoho (starší paní kuchařku zvyklou na „klasiku“) hrozbou.
Řízení školyJeště před samotným výběrem lze zvážit možnost nalezení pracovníka z vnitřních zdrojů. To znamená, že šikovné pracovnici provozu umožníte další vzdělávání, které pro ni bude znamenat postup na místo kuchařky. Tato eventualita je vhodná v případě, když víte, že snáze seženete pracovnici provozu než vyučenou kuchařku.
Pokud se vám přihlásilo více zájemců na avizované místo (a věřte, že i to se může stát, i když se to pro některé z vás jeví jako pohádka), můžete přistoupit k další personální činnosti, kterou je výběr pracovníků. Pokud je zájemců dost, doporučuji provést ještě předvýběr. Předvýběr je nejsnazší udělat prostřednictvím zaslaných životopisů na základě vymezeného kritéria. Takovým kritériem, tedy tím, „přes co nejede vlak“, může být třeba praxe ve školní jídelně nebo vyučení. Do předvýběru není od věci ani zjištění referencí o uchazeči. V rámci předvýběru eliminujete počet zájemců a pak můžete přistoupit k samotnému výběru.
Vlastní výběr můžete provést několika způsoby: nejčastější je rozhovor, ve kterém zjišťujete potřebné znalosti podle pracovní náplně, postoje ke školnímu stravování i možnosti začlenění do kolektivu. U pracovnic, které se dostanou do přímého kontaktu s dětmi, je důležité i vystupování. V rámci rozhovoru lze ověřit a případně doplnit si informace o uchazeči a také ho informovat o pracovních i jiných podmínkách. Nezapomeňte na nastolení příjemných podmínek (klidné prostředí, vzájemné představení, přívětivá atmosféra) a na konkrétní závěr (sdělení výsledku). V některých školách se s novou pracovnicí vykoná i obhlídka kuchyně, v rámci které se zkoumají dovednosti v obsluze přístrojů a celkové organizaci práce. Od věci není ani ukázka přípravy jídla - pozor ale na legislativní pravidla! Na zvážení je i výběr prostřednictvím testu znalostí, ale ten lze doporučit spíše u odborné specializace.
Malý návrat do minulosti na závěr - v rámci své ředitelské funkce jsem hledala nové vedoucí školních jídelen pro obě budovy školy. Předvýběr spočíval ve zkoumání životopisů (celkem cca 50 uchazečů získaných přes úřad práce), kritériem byla praxe ve školní jídelně. Výběr nové vedoucí pak probíhal ve dvou kolech - v prvním se jednalo o test znalostí z oblasti školního stravování (15 postupujících), v druhém pak o rozhovor před čtyřčlennou komisí: ředitelka školy, odcházející vedoucí školní jídelny, vedoucí školní jídelny z druhé budovy a vedoucí kuchařka (5 uchazečů). Obě nové vedoucí prokázaly odborné znalosti i potřebné dovednosti a dokázaly reagovat na záludné otázky (např.: „Co uděláte, když se v 10.00 hodin vypne elektrický proud jako jediný zdroj energie pro školní jídelnu a vy máte rozvařený oběd pro 500 strávníků? Výpadek elektrického proudu je avizovaný do 15.00 hodin.“). Výběr byl náročný, ale obě vedoucí jsou ve školních jídelnách dosud a úspěšně řeší všechny nenadálé situace - teď momentálně právě výběr pracovníků při zoufalém nedostatku pracovníků v Praze.
Milé vedoucí a milí vedoucí školních jídelen, držím vám palce, abyste měli možnost vybírat nové pracovníky z co nejširšího okruhu zájemců a váš výběr byl ten nejlepší! Příště se podíváme na to, jak nového pracovníka co nejrychleji a nejlépe přijmout do pracovního procesu i kolektivu. Do té doby vám přeji hodně elánu!

Související dokumenty