Výtvarné činnosti ve školní družině

Vydáno:

Maluji, maluji obrázky a tvary, čtverce, kolečka, elipsy, nejrůznější čáry. Obrázky jsou barevné, na pohled plné kouzel, malíř, co je vyčaroval, různé techniky zkoušel. Malování, čarování, všechny malíře láká, časně ráno, po obědě, večer, když se smráká.

Výtvarné činnosti ve školní družině
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
Svět barev a fantazie je světem dětí. Děti velmi rády tvoří, kreslí a malují. Tyto činnosti patří ve školní družině k těm velmi oblíbeným. Výtvarné činnosti umožňují dětem poznávat okolní svět i svůj vnitřní svět prostřednictvím výtvarných aktivit a postupně se formujícího výtvarného myšlení. Toto poznávání směřuje k učení, jak porozumět výtvarnému umění, jeho jazyku a významům a zároveň dává příležitost naučit se chápat výtvarnou kulturu v nejširším slova smyslu, jako nedílnou součást života v období dětství.
Základním úkolem výtvarných činností je formování estetického cítění, probouzení tvořivosti a fantazie, objevování nových postupů, materiálů a nástrojů. Děti se prostřednictvím výtvarných činností učí vyjadřovat své pocity, myšlenky a zážitky. Pracují individuálně, ale mohou pracovat i ve skupinkách. Vzniklé práce samy představují, aktivně se podílejí na výzdobě třídy, školy, účastní se nejrůznějších výtvarných soutěží. Prostřednictvím výtvarné výchovy se seznamujeme také s kulturními památkami, výtvarnými díly, s lidovými tradicemi a zvyky.
Cílem výtvarných činností je:
-
Rozvíjet citové a smyslové schopností vnímání a soustředěného pozorování
-
Upevňovat individuální schopnosti
-
Vytvářet příležitosti pro spolupráci
-
Získávat zkušenosti s prací s různými materiály a nástroji
-
Prohlubovat výtvarné a zobrazovací schopnosti a dovednosti
-
Formovat odpovědnost za kvalitu vlastní práce
-
Rozšiřovat smyslové vnímání
-
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
-
Využít volný čas efektivním způsobem
-
Osvojovat a dodržovat pravidla slušného chování
-
Zvyšovat emocionální a estetické vnímání
-
Rozvíjet vlastní tvůrčí uměleckou činnost
-
Nabývat zkušenosti při organizaci výstav dětských prací
-
Získávat praktické a teoretické poznatky o malbě, kresbě, grafických technikách, užitém umění, o práci s různými materiály, o modelování a prostorovém vytváření
-
Využívat praktické a teoretické poznatky při uskutečňování různých výtvarných technik
-
Utvářet kladný vztah k výtvarnému umění a celé oblasti výtvarné kultury
Důležitým prvkem výtvarných činností se stává estetické osvojování okolního světa, přírody, věcí, které nás obklopují. Při kreslení a malování s využitím nejrůznějších tvůrčích postupů získávají děti výtvarné zkušenosti, dovednosti a vědomosti.
U menších dětí začínáme spontánním dětským projevem, hrou s barvou a tvarem. Zájem dětí vyvoláme prohlížením obrázků v knihách, sledujeme výtvarné zobrazení zvířátek, pohádkových postav. V životě dětí mají také velký význam hračky, loutky, zfilmované pohádky. Učíme děti poznávat výrazovost a vlastnosti barev, rozvíjíme vnímavost a citlivost ke světu barev. Při dalším výtvarném tvoření rozvíjíme výtvarné myšlení, představivost a fantazii. Při takovém tvoření nabízíme dětem nejrůznější techniky a materiály. Děti vedeme k experimentování, poznávání materiálů, jejich vlastností a výrazových možností, vést děti k tomu, aby si všímaly materiálu a aby se s ním naučily pracovat. Při tvoření děti poznávají elementární vztahy mezi tvarem předmětu, jeho funkcí i materiálem, z něhož byl vyroben.
Svět tvarů a barev probouzí u dětí představivost, fantazii a výtvarné vyjadřování. Tím, že děti pracují s barvou, tvarem, linií, prostorem a materiálem, poznávají jeho výrazové vlastnosti. Děti se učí pojmenovávat tvary prostorové - koule, krychle, válec a plošné - kruh, čtverec, obdélník a jejich vlastnosti - kulatý, hranatý, křivý, rovný. S představami dochází i k rozvíjení slovní zásoby. Děti pracují na základě vlastního výtvarného vidění, představ a zážitků, na základě možnosti dětského sebevyjádření. Podle námětu potom vybíráme formát a druh kreslicího papíru, ale i vlastní techniku. U ilustrací pohádek a říkanek, při tzv. výtvarné hře, sledujeme kromě výtvarné činnosti i rozvoj vyprávěcích a vyjadřovacích schopností, vnímání tvarového a barevného zobrazení. Při kreslení sledujeme rozvoj motoriky, správný pohyb ruky.
Zajímavá je také hra s barevnými skvrnami či stopami, které lze dotvářet na základě představy a fantazie zajímavým způsobem. Děti se při takové činnosti učí poznávání barev základních i smíšených, světlých i tmavých, teplých i studených, hustých a řídkých, uvědomují si a rozpoznávají různou škálu barev a jejich kontrastů. Získané zkušenosti nadále využívají při dalším výtvarném tvoření.
Hra s barvou může být o to zajímavější, přidáme-li k tomu hravé činnosti a experimenty.
Například: malování houbičkou, obrázek vytvořený tiskem korků, obrázek vytvořený mačkáním papíru namáčeným v barvě, malování kuličkou, malování kancelářskými sponkami, malování zmizíkem, malování špejlí
Nabídka oblíbených výtvarných činností
Kresba - tužka, pastelky, voskovky, pastel, křída. Na papír, chodník, fólii, skleničku. Dbáme na využití plochy, správné držení tužky.
Malba - vodovými, temperovými, akrylovými barvami. Na papír, textil, sklo. Zkoušíme, jakou mají jednotlivé barvy vlastnosti, jak se nanášejí, překrývají, zapouští. Dbáme na čistotu práce, správné držení štětce.
Tvořivé hry - veselá písmenka; ilustrace k básni; hračka, loutka, maňásek v životě dítěte; výtvarné vyjádření čteného textu - aktivní práce s ilustrací; výtvarné vyjádření pohybu - proudění vody
Koláže - využíváme rozmanitý materiál (noviny, časopisy, textil, knoflíky, písek, dřívka, listy aj.). Dbáme na správné nanášení lepidla.
Tisk - pracujeme s gumovými razítky, vyrábíme tiskátka z brambor, pěnové hmoty, houbiček na nádobí. Tiskneme na papír, textil.
Mozaika - papírová, kamínky, korálky
Jiné techniky - rezerváž (inkoust a zmizík), frotáž (listy, krajky, vlnitá lepenka)
3D tvorba (prolínání s pracovními činnostmi) - tvorba korálků, vánočních ozdob, kraslic, papírových květů, girlandy, hrátky s krabicemi

Související dokumenty