Nesmírně vesmírné nápady 2

Vydáno: 9 minut čtení

Každý rok motivuji děti v družině celoroční hrou, která je zároveň mnoho let po sobě i eTwinningovým mezinárodním projektem. V předchozím školním roce jsme se slovenskou partnerkou zrealizovali projekt s názvem KOSMOTOUR PROXIMA, který získal evropský certifikát kvality a na Slovensku první národní cenu za nejlepší eTwinningový projekt. V rámci tohoto programu jsme vytvořili česko-slovenský (nejen) výtvarný nápadník, kde jsme zdokumentovali 75 realizovaných prací na vesmírné téma. V tomto příspěvku naleznete již druhou várku různorodých aktivit pro výtvarné a rukodělné vytváření s touto tematikou.

Nesmírně vesmírné nápady 2
Jaroslava
Pachlová,
vychovatelka školní družiny, ZŠ Stráž u Tachova
I tyto níže uvedené aktivity, tak jako ty z předchozího čísla Speciálu, jsou vybrány z prezentace Výtvarné kosmohrátky (odkaz na celou prezentaci https://1url.cz/ktyS7).
1. Hluboký vesmír plný hvězd
Motivace: "S Kosmotour Proxima cestujem po vesmíru, znám hvězdy, planety, Slunce i černou díru..." a vyzkoušíme si neobvyklou výtvarnou techniku, pomocí které nahlédneme do hlubokého vesmíru.
Pomůcky: děrovačka, děrovací kleště, proužky různých papírů (nám se osvědčily vzorníky tapet), lepidlo, nůžky, velký podkladový papír (např. čtvrtka A3)
Postup: Nejdříve si s dětmi připravte cca 3 cm široké proužky papíru různých barev a délek. Proužky hustě nepravidelně proděrujte a na podkladový papír perforované proužky různě pokládejte, překládejte a přilepujte, až plochu celou pokryjete. Dírkami bude prosvítat podklad a výsledná koláž bude působit jako vesmír s mnoha hvězdami. Konečné obrázky můžete ještě položit na tmavý podklad, a vytvořit tak široký rám. "Děrovaný" vesmír tak bude působit ještě sugestivněji. Z vyřezaných koleček, které vypadly z děrovačky, můžete vytvořit další "hvězdné" obrázky.
2. UFA z CD
Motivace: ... pokračujeme dále: "S Kosmotour Proxima cestujem po vesmíru, znám hvězdy, planety, Slunce i černou díru. Vždycky mě překvapí, jak to tam všude žije, rozličných stvoření plná je galaxie." Nikdo z nás na vlastní oči nikdy ta rozličná mimozemská stvoření a UFO neviděl, ale s pomocí fantazie si je dokážeme představit a udělat perfektní model neidentifikovatelného létajícího předmětu.
Pomůcky: stará cédéčka, obaly z Kinder vajíček, oboustranná lepicí páska, tavná pistolka a mnoho materiálu na dotvoření (očička, drátky, třpytky, kartónové a pěnové výseky, dekorativní hvězdičky aj.)
Postup: Na vyhrazené místo dětem připravte různorodý materiál (viz pomůcky), základem každého modelu UFA (létajícího talíře) bude cédéčko a půlka obalu z Kinder vajíčka nebo podobné víčko. Nechte děti samostatně vytvářet jejich vlastní prototypy. Po dokončení udělejte hromadný slet létajících talířů.
3. Zabydlujeme objevené planety
Motivace: "Na cestu postačí zásoba fantazie, doma je doma, jen člověk nic nezažije..." Jednoduchou výtvarnou hříčkou si zobrazíme, jak to vypadalo na vesmírných tělesech, které jsme s KOSMOTOUR PROXIMA objevili.
Pomůcky: černobílý tisk povrchu vesmírného tělesa (A3), voskovky, fixy, vodovky, barevné papíry, nůžky, lepidla, štětce
Postup: Pro všechny děti černobíle nakopírujte část povrchu vesmírného tělesa pohledem z vesmíru (viz obrázek vzoru tisku). Nechte děti volnou technikou tento snímek dotvořit. Děti mohou malovat, dokreslovat, vlepovat atd. Ačkoliv měl každý na začátku úplně stejný podklad, výsledky budou různorodé.
Podklad na kopie:
Obrázek na straně 14.
4. Vesmírné divadýlko z kufru
Motivace: "Na cestu postačí zásoba fantazie, doma je doma, jen člověk nic nezažije. Létání vesmírem, no to nás vážně baví, z té cesty veliké vrátí se všichni zdraví." O tom, co jsme ve vesmíru zažili a jak to všechno dopadlo, si zahrajeme divadlo, a protože k cestování patří kufr, bude naše divadélko právě z něho.
Pomůcky: starý "papírový" kufr, špejle, šablony loutek, izolepa, papír, černá látka, polystyrén
Postup: Na dno kufru vložíme kus polystyrénu (např. z fixačních prvků k ochraně výrobků), který překryjeme černou látkou, tu dáme i na vnitřní stranu víka. Na pozadí můžete podle potřeby připevnit hvězdy, planety aj. Děti si mohou loutky samy vyrobit nebo můžete použít různé šablonky s kosmonauty, mimozemšťany, raketami, které si děti vybarví a zezadu přilepí špejli. Děti se rozdělí do skupin a každá zahraje ostatním svůj vesmírný příběh či pohádku.
5. Geoboardy a vesmír
Motivace: "Někdy si projedem i celou dráhu mléčnou, ležatou osmičkou kreslíme nekonečno."
Téma vesmíru je nevyčerpatelné, zdá se nekonečné, tentokrát v této aktivitě využijete geoboardy a přesvědčíte se o tom, že geometrie může být velmi zábavná.
Pomůcky: geoboardy = dřevěné čtvercové desky se zatlučenými hřebíky (nám je vyrobil pan školník nebo se dají i zakoupit), barevné gumičky
Krátká teoretická vsuvka pro ty, kdo geoboardy neznají. Geoboard je dřevěná čtvercová deska se zatlučenými hřebíky, na které se nasazují gumičky do různých tvarů. Využívá se hlavně v matematice pro objasnění základních pojmů v geometrii, jako např. vlastnosti trojúhelníků, vysvětlení pojmu obvod, obsah. Při sestavování vzorů je vhodné začít od nejjednodušších a postupovat ke složitějším.
Postup: Nejdříve nechte děti vytvořit šesticípou hvězdu ze dvou trojúhelníků. Dalším úkolem může být tvorba jednoduché rakety pomocí obdélníků, trojúhelníků a čtverců. Nechte děti dále volně tvořit, geoboardy si budou rády půjčovat i pro svou individuální práci - vzniknou určitě létající talíře, souhvězdí, ufoni, kosmické sondy apod.
Pokud máte k dispozici tablety nebo iPady, můžete dále tuto činnost rozvíjet s aplikací Geoboard, by The Math Learning Center. Děti rozdělte do dvojic. Jeden ze dvojice má k dispozici destičku s gumičkami a druhý zařízení s uvedenou aplikací. Ten, co má tablet, vytvoří "obrázek" na vesmírné téma (raketa, hvězdy...) a druhý jej podle tohoto vzoru zhotoví na geoboardu. Můžete se žáky zkusit i obrácený postup.
6. 3D návrhy vesmírné základny
Motivace: "Někdy si projedem i celou dráhu mléčnou, ležatou osmičkou kreslíme nekonečno. Možná se vrátíme až za pár světelných let, za sebou necháme celý náš pozemský svět."
Rakety máme, dorazili jsme na planety, pozemský svět je daleko a jelikož se lidstvo již dlouhou dobu zabývá, jak osídlit nejbližší vesmírná tělesa, tak si zahrajeme na vesmírné architekty
Pomůcky: karton nebo prokládací krabice s nízkými okraji (či kartonová přepravka), různý odpadový materiál - kelímky, roličky, drátky, fólie, krabičkové obaly od potravin..., lepidlo, izolepa, stříbrný sprej, lihový fix
Postup: Na vyhrazené místo si děti připraví různorodý odpadový materiál (viz pomůcky), rozdělí se do dvojic a společně tvoří prostorovou vesmírnou základnu. Po nalepení všech položek mohou děti své dílo dokončit lehkým postřikem stříbrnou barvou ve spreji. Nechte děti = vesmírné architekty o svých vytvořených základnách mluvit, ať vám základnu s jednotlivými moduly, prvky, stavbami popíšou a vysvětlí, co k čemu má sloužit. U nás jsme základny vystavili na chodbě před družinou a ty pak dětem sloužily k jejich dalším hrám.
Dodělaly si pak ještě z kartonových roliček postavičky kosmonautů a planetární vozítka.
7. Vesmírné hry
Motivace: "Z Merkura na Pluto a potom zase na Zem, jednou se smažíme, podruhé třesem mrazem. Kometa ohonem vesele zdálky mává, Velký vůz zapomněl, co je to přednost zprava."
Téma vesmíru inspiruje k vytvoření originálních stolních a společenských her.
Pomůcky: kartony různých velikostí (největší A3 jako podklad hry), fixy, samolepicí kolečka, barevný papír, lepidlo, pastelky, fixy, figurky, kostky, žetonky...
Postup: Děti si ve dvojicích nebo samy vymyslí stolní hru na téma vesmír, vytvoří jednoduchá pravidla, hru ztvární a mohou vyzvat kamarády ke hře.
Uvedu příklad jednoduché hry Na Měsíc. Děti nalepily malý Měsíc nahoru na karton a k němu udělaly pomocí koleček čtyři stejné trasy po 18 políčkách. Na začátek každé cesty jako start nalepily barevné rakety (žlutou, červenou, zelenou a modrou). Hraje se s figurkami v barvách raketek a hází se kostkou. Na každé trase byl stejný počet akčních polí (koleček) - černé (závada, opravuješ, jedno kolo nehraj), s modrou šipkou nahoru (zrychlení, postup ještě o jedno pole vpřed), s červenou šipkou dolů (špatný start, vrať se o jedno pole zpět), červené kolečko (KRACH - srážka s meteoritem, vrať se na start), vlajka (přistání na Měsíci - cíl, do cíle musíš dojít přesným hodem kostkou, tzn., když hodíš více, tak se o přespočetný počet vracíš zpět = to jsou přistávací manévry). Pozn.: Při hodu šestky neplatí další házení.
Cílem hry je dostat se první na Měsíc.
Děti podobných her vymyslí spoustu. Oblíbené jsou i hry házecí, kdy ze vzdálenosti asi 1 metru žetonem házíte do očíslovaných polí rakety a vyhrává ten, kdo první dosáhne součtu 100 bodů anebo hrajete na domluvený počet kol a vyhrává ten s nejlepším výsledkem.
Průběh celého projektu KOSMOTOUR PROXIMA naleznete na
https://twinspace.etwinning.net/43561/pages/page/257460
Poznámka:
Logo hry vytvořila Hana Pilařová, úvodní texty z motivací jsou z naší projektové hymny Píseň téměř kosmická, jejímž autorem je Jiří Pachl.

Související dokumenty

Články

Nesmírně vesmírné nápady