Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě

Vydáno:

Rodiče se často ptají, zda je nutné a přínosné vědět, jestli je jejich dítě intelektově nadané (tzv. MiND dítě). Učitelé, vychovatelé v družinách či lektoři kroužků zase, jak jim tato informace pomůže při práci s dítětem. Dost často totiž převládá názor, že intelektově nadané děti (tzv. MiND děti1) žádnou podporu nepotřebují, jsou přece chytré a pomohou si samy, tak proč je vlastně jako nadané tzv. identifikovat. MiND děti ale potřebují, jak ve výchově, tak ve vzdělávání, specifický přístup, a proto je jejich identifikace velmi důležitá.

Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě
Mgr.
Andrea
Štefáčková,
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
V populaci je statisticky 10-12 % dětí intelektově nadaných a 2-3 % dětí mimořádně intelektově nadaných. Podle údajů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je v České republice aktuálně diagnostikováno pouze 2 244 nadaných žáků základních škol a z nich 894 je mimořádně nadaných. To je stále jen zlomek (0,2 %) z celkového počtu 940 928 školáků. Je tedy zjevné, že jen velmi málo MiND dětí je identifikovaných, a proto je třeba je aktivně vyhledávat.
Proces identifikace intelektového nadání má několik fází

Související dokumenty