V polytechnickém a digitálním vzdělávání vidíme smysl

Vydáno:

Šárka Landkammerová vystudovala učitelství pro MŠ na Pedagogické fakultě UK. Od roku 2014 spolupracuje na tvorbě metodiky Malé technické univerzity (MTU) a nyní i Malé digitální univerzity (MDU), je školitelkou lektorů a lektorkou projektů. Čtyři roky působila jako učitelka v MŠ, podílí se na vedení tělovýchovného oddílu a ve volném čase se věnuje svým třem dětem.

V polytechnickém a digitálním vzdělávání vidíme smysl
Petra
Rožková
Jste vlastně průkopnicí lektorek polytechnického vzdělávání pro děti. Co je základní předpoklad pro takovou práci?
Podstatné je vidět smysl právě v polytechnice a mít pocit, že dítě, které je v této oblasti netknuté, bude v budoucnu ochuzeno o lepší pochopení navazujících informací. Samozřejmě k tomu přidáme odvahu pracovat až s pětadvaceti dětmi předškolního věku, pěknou řádku trpělivosti, nadšení, a tak nám vznikne recept na lektora technického a digitálního vzdělávání.
Jak jste se ke spolupráci s MTU dostala? Čím vás projekt zaujal a je spolupráce na polytechnické výuce obohacující i pro vás osobně?
Na doporučení mé bývalé kolegyně z MŠ mne oslovily zakladatelky projektu, Barbora Vítová a Petra Rožková, s kupou kostek, technickým výkresem, návodem na stavbu mostu, a právě s nadšením pro polytechniku. To mi během prvního setkání rázem předaly, a pak už jen vznikaly další a další lekce.
V tu dobu jsem také viděla u svých dětí oči plné otázek týkajících se podobných témat a začalo mi to všechno do sebe zapadat a dávat smysl. Nyní už mé děti vědí nejen jak funguje čistička odpadních vod, ale také umí vysvětlit, co se děje s obrázkem, který posíláme do jiného počítače…
Přiznám se, že jsem se ve spoustě věcí musela sama nejprve vzdělávat, abych mohla toto vědění předávat dál. To mě profesně hodně posunulo od běžné učitelky MŠ na odbornou úroveň v polytechnice a přiznám se, že mě to velice těší.
Proč se MTU/MDU zaměřuje především na práci s dětmi v předškolním věku?
Poukázala bych na známou Lockovu filozofii, že dítě je „nepopsaná deska“. My víme, že je velice důležité předškolní děti vzdělávat ve všech oblastech RVP, aby se jejich vědomosti mohly dále rozvíjet. A právě proto bychom k těmto oblastem chtěli přidat i polytechniku, aby byla v budoucnu na stejné úrovni jako např. matematika. A je potřeba začít právě v předškolním věku.
Jaký je váš cíl při práci s předškoláky?
Názorně a jednoduše jim předávat dovednosti, které je budou motivovat k dalším otázkám a k tvořivému myšlení. Také je důležité, aby tyto informace uměli použít v běžném životě.
Pokud se ptáte na krátkodobé naplnění cílů, tak díky MTU a MDU se daří je naplňovat opravdu ukázkově. Na dlouhodobé cíle je ještě brzy, ale věřím, že to bude obdobné.
Jakým způsobem se vyvíjí postupy v jednotlivých lekcích?
Na začátku všeho stojí myšlenka od autorek projektu – co chceme dětem předat, např. jak se dostane obrázek z tabletu do tabletu? Kdo je programátor a co dělá? Proč věže nespadnou? Tato myšlenka, což je vlastně cíl každé lekce, zůstává většinou nezměněná. To, na čem pracujeme při vývoji jednotlivých lekcí, je obsah – konkrétně způsob a metody předání těchto informací dětem. Metodiky jsou napsané tak, aby byly srozumitelné pro pedagogy z mateřských škol a zároveň aby aktivity byly snadno pochopitelné pro děti. Používáme jednoduché triky z praxe.
Nedílnou součástí je konzultace veškerých témat s odborníky – IT experty, architekty, projektanty atd., ale i psychology a pedagogy. To proměníme pro svět předškoláka a metodiky jsou na světě, ale tím to zdaleka nekončí. Nyní začíná maraton zkušebních hodin, kde je potřeba opravit nedostatky. Zde zjišťujeme, kdy klesá pozornost dětí a je potřeba vložit jinou aktivitu, jestli se dá lekce organizačně zvládnout, ověřujeme množství informací. Stává se, že na jedné lekci pracujeme i několik měsíců.
Lze obecně popsat, na jaké bloky je jedna hodina rozdělena a čeho se jednotlivé úseky týkají?
Každá lekce je postavená tak, aby naplňovala potřeby předškolního dítěte. V úvodní části děti seznamujeme s tím, co nás čeká, co se naučíme, opakujeme předchozí získané znalosti.
V další části, na základě motivace, dětem vysvětlujeme obsah lekce – šíření signálu, roboti okolo nás, práce programátora… Snažíme se dětí spíše ptát a navádět je na odpovědi. V lekcích najdeme různé aktivity, od skládání velkoplošných obrázků až po pohybové hry. A pak se již věnujeme naplnění vzdělávacího cíle jednotlivých lekcí, opět je to spojeno s aktivitou, která je koncipována tak, aby byl jasný cíl. Tyto aktivity děti plní většinou po skupinách. V závěru nechybí zábavné zhodnocení toho, co si „malí programátoři“ zapamatovali.
Jaké jednotlivé gramotností u dětí jsou při programech MTU/MDU podporovány?
Díky tomu, že se jednotlivé gramotnosti v předškolním věku navzájem propojují, podařilo se nám projekt nastavit tak, že v našich lekcích pracujeme se všemi podporovanými gramotnostmi – matematickou, čtenářskou, polytechnickou i digitální.
Dá se říci, že díky zkušenosti s MTU už se na vývoji lekcí MDU pracuje snadněji, protože má člověk představu o tom, co funguje?
MTU má jasně daný cíl, který chceme v dané lekci naplnit. V jedné z lekcí chceme dětem vysvětlit třeba fungování rozvodů v domě. To během hodiny dětem vysvětlíme, procvičíme a ony nám to zvládnou samostatně předvést.
MDU je specifická v tom, že v průběhu vzniku jednotlivých lekcí se zdánlivě jasný cíl stále mění a postupně se odhaluje podstata věci. Zrození těchto lekcí je tedy náročnější a trvá déle, než si na zkouškách konečně řekneme, že je lekce hotová. O to větší to ale přináší radost, když při zpětné vazbě slyšíme, že děti náš záměr pochopily a správně odpovídají na kontrolní otázky.
Je rozdíl v přístupu lektora bez pedagogického vzdělání nebo lektora pedagoga – třeba i zaučovanou učitelkou ve školce?
Setkáváme se s velice kvalitními lektory z řad nepedagogických pracovníků. Zásadní je opravdu motivace a nadšení. Pravdou je, že někteří mají nevýhodu v prvních lekcích, když se poprvé postaví před třídu dětí, ale to se stane velice rychle minulostí.
Dala by se srovnat práce s dětmi a práce s budoucími lektory při školení?
V některých ohledech MTU ano, nadšení při stavbě Karlova mostu a následná zkouška jeho nosnosti tím, že po něm sami jdou, je u lektorů i u dětí stejně veliké. U MDU je to stejné, všichni budoucí lektoři, stejně jako děti, si musí zkusit naprogramovat naše roboty tak, aby došli po čtvercové síti, kam mají určeno, jinak domů neodejdou.
Jak velký je rozdíl mezi dětmi, které jsou na lekci MTU/ MDU poprvé a které již prošly částí kurzu?
Už v tom, že když mě vidí, bez vyzvání hlásí, co se děje v datovém centru, co je to optické vlákno a že k narozeninám už nechtějí autodráhu, ale robota, kterého mohou programovat. Samozřejmě je to vidět i na organizaci dětí, umí se například samostatně rozdělit do skupin. A i více jak po měsíci si pamatují mé jméno.
Je něco, co vás při dlouhodobé spolupráci s dětmi ještě dokáže překvapit?
Rozhodně vtipné odpovědi, jako že se signál šíří puchem, místo vzduchem, nebo že programátor potřebuje ke své práci svačinu. Nebo když mají vymyslet, na co dalšího kromě robota potřebujeme ještě ovladače, a dětí odpovídají… na televizi, na garáž a na paní učitelku…
Jaká by byla podle vás ideální změna ve vzdělávání předškolních a mladších školních dětí, aby se jim otevřela cesta k bližšímu poznání technického a digitálního světa?
Nadchnout učitele tak, aby oni sami měli potřebu předávat dětem technické a digitální vzdělávání. A aby v tom viděli smysl – alespoň z části tak, jako to vidíme my z MTU a MDU.

Související dokumenty