Společnost pro předškolní výchovu

Vydáno:

Jednou z profesních organizací pro předškolní vzdělávání je i „Společnost pro předškolní výchovu“ (dále jen „SPV“), která se orientuje především na otázky institucionálního preprimárního vzdělávání v ČR.

Společnost pro předškolní výchovu
SPV byla založena v roce 1992 a dlouhodobě se věnuje mateřským školám jako institucím pro vzdělávání a výchovu předškolních dětí, dále postavení jejich ředitelek, normativnímu financování mateřských škol a dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků. Její aktivity jsou celorepublikového i regionálního charakteru.
Posláním SPV bylo a stále je hájit zájmy a práva dětí předškolního věku, a to tím, že ve své činnosti zejména iniciuje přípravy, připomínkování a aktualizaci legislativy potřebné pro předškolní vzdělávání dětí v České republice a přitom spolupracuje s ministerstvem školství, ministerstvem zdravotnictví, ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími orgány a institucemi. Usiluje o spolupráci s obecními a živnostenskými úřady v případech zřizování nestátních institucí a zařízení odpovědných za vzdělávání dětí předškolního věku.
Na požádání vypracovává stanoviska k úrovni vzdělávání poskytovaného dětem v těchto zařízeních. Vyjadřuje se k základním normativům vzdělávacích, výchovných, hygienických, bezpečnostních, materiálních a dalších podmínek vzniku a činnosti zařízení a institucí vzdělávajících děti předškolního věku. Spolupracuje se vzdělávacími institucemi pro pedagogy s cílem ovlivňovat dosažení potřebné úrovně jejich vzdělání. Působí na veřejnost s cílem vytvořit co nejlepší podmínky pro vzdělávání, vývoj a výchovu dětí předškolního věku. Připravuje a organizuje regionální projekty k aktivizaci spolupráce mezi mateřskou školou a rodinou. A v neposlední řadě organizuje přednášky a vzdělávací semináře pro preprimární pedagogy (a nejen pro ně).
Současná rada SPV má pět členek. Tři z nich působí ve funkci ředitelek mateřských škol, a proto se věnují problematice institucionálních předškolních zařízení a jejich postavení ve vzdělávací soustavě České republiky. Dvě působí na poli terciárního vzdělávání budoucích předškolních pedagogů, a propojují tak poznatky a potřeby praxe se vzdělávacími koncepcemi středních, vyšších odborných a vysokých škol.
Předsedkyně Pavla Babjaková se dlouhodobě věnuje organizaci „Pražské mateřinky“, která přispívá k aktivizaci spolupráce mezi mateřskou školou a rodinou, a přípravě každoročních setkání v podobě Sněmu SPV.
PaedDr. Věra Jakoubková má ve své gesci legislativu a oblastí, kterou se trvale zabývá, jsou normativy mateřských škol.
Mgr. Hana Nádvorníková zaměřuje svou činnost na středoškolskou a vyšší odbornou přípravu budoucích předškolních pedagogů a její propojení s praxí.
Hlavní náplní práce Mgr. Evy Svobodové jsou kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání a vysokoškolská příprava budoucích učitelek mateřských škol.
Mgr. Pavla Kicková se zabývá dalším vzděláváním pedagogických pracovníků ve středočeském regionu a v Praze. V jeho rámci zorganizovala následující přednášky a semináře:
-
Efektivní komunikace s rodiči (PhDr. Simona Hoskovcová, Ph. D.)
-
Environmetální vzdělávání v předškolním věku (Bc. Miroslava Strakatá)
-
Aspekty předškolního vzdělávání současnosti (doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.)
-
Komunikace mateřské školy s rodiči (PhDr. Václav Mertin)
-
Prosociální činnosti v mateřské škole (Mgr. Eva Svobodová)
-
Pohybové činnosti dětí předškolního věku (doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc.)
Informuje odbornou pedagogickou veřejnost o práci SPV prostřednictvím regionálního i celorepublikového tisku. A v neposlední řadě se regionálním divadelním festivalem „Děti hrají dětem a dospělým“ snaží o rozvoj spolupráce mateřské školy s rodinou.
SPV pořádá již pravidelně v prostorách radničního sálu Staroměstské radnice jednou za rok Sněm, který se vyjadřuje k aktuálním otázkám všech aspektů předškolního vzdělávání.
Na poli legislativy společnost dlouhodobě spolupracuje s Mgr. Pavlou Katzovou z MŠMT, a pomáhá tak ředitelkám mateřských škol s její aplikací v praxi.
V rámci připomínkování kurikulárních dokumentů, novelizací zákonů a vyhlášek a aktuálních témat, jako je např. zavedení povinného posledního předškolního roku, spolupracuje SPV s dalšími profesními organizacemi působícími na poli předškolního vzdělávání, jako jsou např. Asociace pro předškolní vzdělávání a OMEP.
Společnost má své stálé zastoupení v poradním sboru MŠMT a na jednáních tzv. „kulatých stolů“, které pořádá ministerstvo školství k problematickým otázkám ve školství. K takovým tématům patří např. nadměrné administrativní zatížení ředitelek mateřských škol a s ním související snížení jejich přímé vzdělávací povinnosti.
Na prvním místě zájmu SPV je dítě předškolního věku a jeho zdravý fyzický a psychický vývoj umožňující jeho rozvoj jako osobnosti, a to ve všech potencionalitách a vývojových zónách. Na druhé místo (v pomyslném žebříčku zájmu) by se dala zařadit péče o vzdělávání předškolních pedagogů. Na třetí pozici by stál zájem o kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání a školskou legislativu. Čtvrtou pozici by obsadilo další vzdělávání pedagogických pracovníků. A v neposlední řadě musíme zmínit také mezirezortní spolupráci s odborníky z jiných profesí a s ostatními profesními organizacemi.

Související dokumenty