Škola zvířátek aneb úkoly a hry pro předškoláky

Vydáno:

 

Škola zvířátek aneb úkoly a hry pro předškoláky
Naděžda
Kalábová,
Základní škola Prostějov
Hrát si celý rok? Proč ne. Vyzkoušejte podle našeho návodu hravé úkoly. Při jejich realizaci zažijete společně se svými kamarády spoustu legrace, zábavy, dobrodružství.
Popis a charakteristika hry:
Celoroční hra je sestavena z jednoduchých úkolů, které jsou určeny pro děti ve věku od 5 let. Úkoly jsou vymyšlené a sestavené tak, aby byly pro děti srozumitelné a lehce zvládnutelné.
Plnění jednotlivých úkolů si mohou každý měsíc děti značit do přiložené tabulky a na konci celoročního snažení zjistit množství splněných úkolů a počet získaných bodů. V závěru dětem vypracujeme slovní hodnocení, které vytiskneme na karton. Některé úkoly vyplývají z četby a znalosti pohádek. Úkoly a hry lze libovolně střídat, pozměňovat, doplňovat, upravovat, vybírat dle potřeb a zájmu dětí.
Cíl hry:
Cílem hry je nenucené získání dětí pro aktivní účast při hře, hravou formou vytvářet spoustu možností, jak získávat nové poznatky o přírodě, využít nabytých vědomostí, rozšiřovat dovednosti, uplatnit vlastní fantazii a tvůrčí iniciativu.
Zvířátka na výletě
Zvířátka šla na výlet, Povídají, rozumují,
vydala se poznat svět. spoustu věcí pozorují.
A jak se tak prochází, Žasnou velkým údivem,
přátele své nachází. zdá se jim to jako sen.
Motivace:
Zvířátka se domluvila, vydala se na výlet, rozhlédnout se, pozorovat, jak vypadá tenhle svět. Sluníčko se na ně smálo, za mraky se ukrývalo. Všude všechno krásně voní, je to jako v pohádce a pak slyší tenký hlásek, volá krtek v zahrádce. Já jsem krtek Rozumbrada a všude se dostanu, pod zemí se pohybuju, začínám hned po ránu. Chcete-li mé informace, které přes den nasbírám, pojďte na procházku se mnou, dobré rady vám snad dám. Na cestu se vydají, na nic se ho neptají. Krásou se jim hlava točí, co vše vidí jejich oči. A pak velké překvapení. Chcete poznat zábavu? Pojďme se všichni podívat na přátelskou návštěvu! Kam půjdeme? Už to mám. Sestavil jsem tento plán, kam se s vámi podívám:
Září:
Vzdělávání ve škole
Říjen:
Cvičení a pobyt v parku
Listopad:
Návštěva kina
Prosinec:
Naše město
Leden:
Návštěva v knihovně
Únor:
Zvířátka v ZOO
Březen:
Představení v cirkuse
Duben:
Závody a soutěže v tělocvičně
Květen:
Pozorování přírody v lese
Červen:
       Plnění sportovních disciplín na hřišti
ZÁŘÍ: VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLE
Motivace:
První místo, kam krtek zvířátka zavedl, byla návštěva školy zvířátek. Velice mile všechny přivítala paní ředitelka Moudrá sova a ukázala jim prostory učeben, hřiště a tělocvičnu. Zároveň jim vysvětlila, co se mohou naučit a jaké dovednosti a zkušenosti získají, jestliže se do školy alespoň na nějaký čas zapíší. Zvířátka byla velice zvědavá, a tak s nadšením začala školu navštěvovat. Ovšem co by to bylo za školu, kdyby žáci nedostávali úkoly a kdyby po nich nikdo nic nechtěl? A tak i zvířátka musela dávat pozor, učit se a plnit spoustu školních povinností a zároveň se těšila, až jim paní ředitelka předá vysvědčení, kde budou informováni o výsledcích svého snažení.
Cíl:
rozvoj myšlení, získávání dovedností a praktických zkušeností
Pomůcky:
výkresy, brambory, kreslicí potřeby, obrázky zvířátek, vodové a temperové barvy, štětce, plastelína, podložka, špejle, tuš
Úkoly:
1.
Vyber si nějaké zvířátko a popiš jeho vlastnosti.
2.
Zahraj si se svým kamarádem hru „Voda, země, vzduch“. Děti jmenují zvířátka, která žijí ve vodě, na zemi a která létají ve vzduchu.
3.
Udělej si tiskátka z brambor a vytiskni návrh na látku parádivé veverce na šaty.
4.
Nakresli školu, do které chodíš.
5.
Vymysli rým na slova: škola, kniha, lavice, tabule.
6.
Řekni názvy zvířátek, která vidíš na obrázcích.
7.
Vyprávěj pohádku o zvířátku na obrázku.
8.
Vyzkoušej svými pohyby napodobit zvířátko, jehož název přečteš na vylosovaném lístečku.
9.
Zúčastni se „sportovní olympiády zvířátek“ v těchto soutěžních disciplínách:
a)
skákání žabiček
b)
běh vyplašeného zajíce
c)
skákání blechy v pytli
d)
loupání a pojídání burských oříšků
10.
Namaluj podzimní přírodu.
11.
Vymodeluj z plastelíny ovoce, které se sklízí na podzim.
12.
Za jednu minutu vymysli co nejvíce slov, která začínají písmenkem „š“.
13.
Zazpívej písničku podle obrázku. Připravíme si kartičky s obrázky, o kterých víme, že vyjadřují slovo, které se vyskytuje v některé dětem známé písni (veverka - píseň Ptala se Zuzana Kuby; liška - píseň Běží liška k Táboru...).
14.
Vyzkoušej svoji šikovnost a namaluj obrázek stromu špejlí namočenou v tuši.
15.
Zapoj se do soutěže „Skládání vět“. Děti se rozdělí do družstev. Každé družstvo dostane stejnou obálku, ve které je třicet různých slov. Děti mají za úkol pomocí těchto slov sestavit a napsat za deset minut co nejvíce vět. Po uplynutí stanoveného času všechny napsané práce přečtou nahlas a potom provedou společné hodnocení. První družstvo přiděluje bod druhému nebo třetímu družstvu, podle toho, která práce se jim více líbila. Druhé družstvo přiděluje bod třetímu nebo prvnímu družstvu a třetí družstvo hodnotí práci prvního a druhého družstva.
16.
Napiš svoje jméno a příjmení nejprve rukou, potom nohou.
ŘÍJEN: CVIČENÍ A POBYT V PARKU
Motivace:
Zvířátka stejně jako děti mají ráda pobyt venku, kde mohou běhat, cvičit, skákat soutěžit a hrát různé hry. A tak se dohodla s paní ředitelkou, že další vědomosti a dovednosti se budou učit venku mezi stromy, a přitom budou pozorovat a zapisovat do svých školních zápisníčků veškeré zajímavosti, které získají. Ale především se těší na to, jak si se svými kamarády popovídají, vymění si zkušenosti a budou si vzájemně pomáhat, aby všichni veškeré úkoly perfektně zvládli a měli radost ze svých úspěchů.
Cíl:
rozvoj a udržování tělesné zdatnosti, zručnosti, obratnosti a vytrvalosti
Pomůcky:
vodové a temperové barvy, štětce, kelímky na vodu, kaštany, špejle, barevný papír, lepidlo, výkresy, obálky s lístečky, kamínky, drát
Úkoly:
1.
Zapoj se do soutěže „Rozmotané klubíčko“.
Motivace:
Klubíčko se strašně smálo, až se smíchy rozmotalo. Zaběhlo se, neví kam, hledejte ho každý sám!
Připravíme běžeckou trať tak, že namotáme vlnu kolem stromů a po této vyznačené dráze děti běží až na konec, kde je pod stromem klubíčko vlny. Dětem měříme čas, za jak dlouho klubíčko najdou, a ten kdo byl nejrychlejší, vyhrává.
2.
Zahraj si se svými kamarády hru „Žabičky“.
Děti se rozdělí do tří družstev se stejným počtem hráčů a každý hráč představuje skákavou žabičku, která se snaží počtem pěti skoků doskákat co nejdál. Kam žabka doskáče, na tom místě zůstane, pokud nepřiběhne druhá žabička. Ta začíná skákat z místa, kde první žabka skončila. Hra končí, až doskáče poslední žabička ze všech družstev. Vítězství družstev určujeme podle vzdálenosti od startovací čáry.
3.
Vyzkoušej si, zda zvládneš jednoduché sportovní disciplíny:
a)
skok přes překážku
b)
skok z lavičky
c)
lezení po čtyřech
d)
závody trakařů
4.
Jmenuj charakteristické znaky podzimu.
5.
Namaluj pohádku „O veliké řepě“.
6.
Vytvoř zvířátka z kaštanů.
7.
Vytrhej z barevného papíru tvary ovoce, které se sklízí na podzim, a nalepuj je na výkres do předem namalované misky.
8.
Předveď pohyby stromu, když fouká silný vítr.
9.
Zahraj scénku z pohádky „Jak krtek ke kalhotkám přišel“.
10.
Vystřihni a nalepuj papírové květiny.
11.
Vyzkoušej si svoje vědomosti v soutěži „Co kam patří?“. Děti dostanou obálky s lístečky, na kterých jsou napsány názvy stromů, rostlin a keřů. Na daný povel se soutěžící snaží co nejrychleji a správně lístečky roztřídit na hromádky podle toho, kde rostliny a dřeviny najdeme - pole, louka, les, zahrada.
12.
Najdi v přírodě kamínek, který ti tvarem připomíná nějaké zvířátko, využij své fantazie a domaluj temperovými barvami jednotlivé části těla.
13.
Nasbírej v parku různé druhy listů a nalepuj je na výkres tak, abys vytvořil ptáčka.
14.
Zahraj si se svými kamarády nebo sourozenci hru „Na čmeláka“. Čmelák Bzumda vymyslel, že si se svými kamarády zahraje na honěnou. Rozhodl, že ten, kdo honí, bude označen kytičkou připevněnou spínacím špendlíkem. Kdo je chycen, buďto vypadává ze hry a posadí se, nebo se připojí ke čmeláčkovi, který ještě hraje. Ovšem je-li chycen alespoň jeden z dvojice, vypadají ze hry oba nebo se připojí k jinému létajícímu čmelákovi. Hru hrajeme tak dlouho, dokud Bzumda všechny nepochytá.
LISTOPAD: NÁVŠTĚVA KINA
Motivace:
Krtek Rozumbrada se chlubil ostatním zvířátkům, že ví, kde je ve městě kino, a slíbil, že se tam se zvířátky půjdou také podívat, jakmile se mu podaří zajistit lístky, které musí mít každý, kdo se chce na nějaké filmové představení podívat. On sám v kině ještě také nikdy nebyl, ale vyslechl rozhovor dětí, které už v kině byly a povídaly si o filmu, který zhlédly, a moc se jim líbil. Hlavním hrdinou byl totiž pejsek, který bydlel u lidí, hlídal dům, pojídal samé dobroty, chodil na procházky a hrál si s dětmi. Všichni ho měli rádi a pejsek se stal jejich nejvěrnějším přítelem.
Cíl hry:
rozvíjení schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování, orientace ve městě, získávání poznatků a vědomostí prostřednictvím filmového představení
Pomůcky:
psací potřeby, temperové a vodové barvy, štětce, výkresy, kelímky na vodu
Úkoly:
1.
Povídej o zvířátku, které máte doma.
2.
Pověz, zda víš, kde je v blízkosti tvého bydliště kino.
3.
Řekni, zda jsi navštívil některé filmové představení a co tě na něm zaujalo.
4.
Jmenuj některé názvy dětských televizních pořadů.
5.
Napiš názvy filmů, které jsi viděl v kině nebo v televizi.
6.
Vyjmenuj známé české herce a herečky.
7.
Zahraj rodičům scénku z tvého oblíbeného filmového představení.
8.
Vyjdi si se svými sourozenci nebo rodiči do kina na filmové představení.
9.
Namaluj obrázek s názvem „Zážitky z filmového představení“.
10.
Navrhni nové šaty pro princeznu Arabelu.
11.
Vymysli, namaluj nebo udělej z různého materiálu nový klobouk pro kocoura v botách. Děti využijí své fantazie a na základě libovolně zvoleného materiálu (textilní zbytky, karton, přírodní materiál...) nebo pomocí různých výtvarných technik zhotoví klobouk a předvedou jej hodnotící porotě. Hodnotí se originalita nápadu.
12.
Zahraj si se svými kamarády hru „Fofr“. Děti, které si chtějí tuto hru vyzkoušet, musí mít dobré znalosti z oblasti kinematografie a schopnost rychlé reakce. Děti si připraví tužku a papír a jejich úkolem je písemně odpovědět na zadané otázky
a)
Napiš názvy filmů, ve kterých jsou hlavními hrdiny zvířátka.
b)
Jak se jmenuje sestra princezny Arabely?
c)
Jmenuj alespoň tři názvy oblíbených dětských pohádek, které byly zfilmovány.
d)
Jak se jmenuje pohádka, ve které je postava čarodějnice?
f)
Co dostala jako dárek od svého táty Popelka?
14.
Řekni, jak si představuješ natáčení filmu a zda jsi viděl v televizi pořad na toto téma.
PROSINEC: NAŠE MĚSTO
Motivace:
Zvířátka jsou velice zvědavá a při svém dalším putování zamířila do města. Chtějí zjistit, kde je tady knihovna, ve které se půjčují knihy, hledají divadlo a zjišťují, jak se jmenuje představení, které právě uvádějí, vyptávají se lidí kolem na historické památky, na bazén plný vody, na obchody, v nichž se prodávají dobroty pro zvířátka. A když takhle jdou a jdou, zvuků aut se zaleknou. Blízko vede silnice, aut tu jezdí nejvíce. Musí si tu pozor dávat, autům z dálky jenom mávat. Chodit stále po chodníku, i když máte velkou kliku.
Cíl:
rozvoj fantazie, myšlení, podpora tvořivosti, uplatnění vlastních nápadů, rozvíjení pohotového a souvislého vyjadřování
Pomůcky:
psací potřeby, pastelky, vodové a temperové barvy, kelímky na vodu, štětce, plastová stavebnice, krabičky, lepidlo, nůžky
Úkoly:
1.
Načrtni plánek města, které dobře znáš.
2.
Zahraj si na průvodce a předveď, jak provádíš turisty městem nebo vesnicí.
3.
Namaluj dopravní situaci na křižovatce ve městě.
4.
Řekni, zda víš, kde je divadlo, kino, hřiště, krytý bazén, restaurace.
5.
Pojď s námi na vycházku městem a cestou spočítej, kolik potkáš zvířátek.
6.
Postav domeček z plastové stavebnice.
7.
Využij své fantazie a z malých krabiček slepuj sídliště. Děti si nasbírají větší množství různých krabiček, potom je podle své fantazie dotvoří tak, že do nich vystřihnou okna, polepí je pestrobarevnými papíry, namalují dveře, střechu, přilepí komín...
8.
Vymysli a vytvoř výzdobu oken s vánočními motivy. Děti si nejprve vymyslí, načrtnou a potom předloží svůj vlastní nápad k realizaci. Každé dítě dostane možnost přidělit jeden bod návrhu, který se mu nejvíce líbí. Návrh, který získá největší počet bodů, je potom řádně propracován a realizován. Ten, kdo jej vymyslel, získává diplom a odměnu za uplatnění vlastní tvůrčí fantazie.
9.
Zazpívej si se svými rodiči vánoční koledy.
10.
Zatanči si se svými kamarády na předvánoční diskotéce.
11.
Vyrob dáreček pod stromeček pro své rodiče.
12.
Zúčastni se výtvarné soutěže s názvem „Pohádkový domeček pro zvířátka“.
13.
Povídej, jak se staráš o zvířátka v zimě.
14.
Vyber si některý dopravní prostředek, který jezdí v našem městě, a nakresli jej.
15.
Slož jednoduché verše na téma „Naše město“.
Naše město krásné je,
mnoho dětí v něm žije.
Se zvířátky skotačí,
dospělí jim nestačí.
Sluníčko se hezky směje,
sleduje z výšky, co se kde děje.
LEDEN: NÁVŠTĚVA KNIHOVNY
Motivace:
Zvířátka velice zajímalo, jaká je v našem městě knihovna, a tak jim paní ředitelka Moudrá sova domluvila besedu s paní v knihovně. Ta byla velice překvapena, že se o knihy zajímají už i zvířátka. Velice ji to potěšilo, a tak se rozhodla, že pro ně uspořádá besedu. Zvířátka toto oznámení s nadšením přijala a měla radost z toho, že se prostřednictvím knih dozví spoustu zajímavých věcí z různých oblastí, ale především se už nemohla dočkat, až uslyší nějakou pohádku, kde dobro vítězí nad zlem, a zároveň byla zvědavá na knihy, ve kterých se píše o nich samotných.
Cíl:
získávání vědomostí prostřednictvím literatury, rozšiřování slovní zásoby a schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování
Pomůcky:
dětské a pohádkové knihy, temperové a vodové barvy, štětce, kelímky na vodu, psací potřeby, papíry, barevné lístečky, obálky
Úkoly:
1.
Řekni, kterou knihu jsi v poslední době četl a čím tě zaujala.
2.
Zúčastni se s námi besedy v knihovně a zjisti, jaké zde mají knihy pro děti.
3.
Namaluj obrázek podle knihy, kterou jsi četl.
4.
Jmenuj autory dětských knih, které znáš.
5.
Doplň název jedné z pohádek B. Němcové - O Slunečníku,... (O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku).
6.
Připrav si povídání o knize, která popisuje život zvířátek.
7.
Vyprávěj děj pohádky, která se ti nejvíce líbí.
8.
Odpověz na jednoduché otázky, které vycházejí z četby pohádek:
a)
Jak se jmenují hlavní hrdinové knihy „Pohádky z mechu a kapradí“?
b)
Do koho byl zamilovaný Ferda Mravenec?
c)
Kdo napsal pohádku „O princezně se zlatou hvězdou na čele“? (B. Němcová)
d)
Jak se jmenují dva pejskové z kresleného televizního seriálu? (Štaflík a Špagetka)
e)
Jak se jmenoval les, ve kterém bydleli Rumcajs, Manka a Cipísek?
f)
Jak se jmenovala pohádka, ve které dědeček nemohl sám vytáhnout ze země řepu? (O veliké řepě)
9.
Vymysli a napiš krátkou pohádku.
10.
Vyber si některou postavu z knihy, kterou jsi četl, a popiš její vlastnosti.
11.
Zahraj si se svými kamarády nebo sourozenci hru „Hrdinové z pohádek“. Děti dostanou obálky, ve kterých je spousta lístečků, které jsou barevně rozlišeny. Na lístečcích vystřižených ze žlutého barevného papíru jsou napsány postavičky pohádkových knih, názvy pohádek a na bílých lístečcích názvy pohádkových postav. Úkolem dětí je uspořádat všechny lístečky tak, aby k sobě patřily. Například: Velká kniha pohádek - Princ Bajaja
12.
Napiš podle knihy nebo časopisu popis zvířátka a namaluj jeho obrázek.
13.
Spočítej a prozraď nám, kolik máš doma svých vlastních knih a jaké.
ÚNOR: ZVÍŘÁTKA V ZOO
Motivace:
Zvířátka se dohodla, že půjdou na návštěvu do zoologické zahrady, aby se podívala, jak žijí jejich kamarádi. Zajímalo je, kde bydlí, co celý den dělají a jak jsou zde spokojení. Všichni společně se vydali po vyznačených cestičkách, rozhlíželi se všude kolem a nevěřili vlastním očím. Byli překvapeni, jak to mají jejich kamarádi ve svých ohradách i klecích krásně zařízené. Zjistili, že všechna zvířátka jsou spokojená, protože ošetřovatelé, kteří se o ně starají, se jim snaží vytvořit takové podmínky, které by jim připomínaly jejich zemi, odkud některá zvířátka pocházejí.
Cíl:
vytváření kamarádských vztahů, rozvoj myšlení, fantazie a tvořivosti
Pomůcky:
temperové a vodové barvy, výkresy, pastelky, lepidlo, zbytky vlny, tužka, papír
Úkoly:
1.
Pověz, zda jsi již se svými rodiči navštívil zoologickou zahradu a které zvířátko se ti tam nejvíce líbilo.
2.
Namaluj zvířátko, které se ti nejvíce líbí.
3.
Řekni, jak krmíš zvířátka v zimě.
4.
Předveď rozčíleného kohouta na dvorku.
5.
Nakresli zvířátka v zoologické zahradě.
6.
Načrtni orientační plánek pro návštěvníky s vyznačením cestiček k jednotlivým zvířátkům.
7.
Namaluj zeleň, která v ZOO roste.
8.
Jmenuj, zda víš, čím se asi krmí jednotlivá zvířátka v ZOO.
9.
Povídej o přírodopisném filmu ze života zvířátek, pokud jsi nějaký viděl v televizi.
10.
Nalepuj ptáčka z vlny. Děti si namalují na výkres jednoduchý obrys ptáčka, který potřou lepidlem a přilepují nastříhané malé kousíčky vlny tak dlouho, až pokryjí celou plochu.
11.
Zahraj si se svými kamarády hru „Hlasy zvířátek“. Děti si rozmyslí, které zvířátko si vyzkoušejí zvuky napodobit. Hodnotí se podobnost hlasového projevu.
12.
Předveď rozhovor po telefonu zebry a žirafy.
13.
Vymysli jména pro malá lvíčata, hříbata, slůňata...
14.
Zapoj se do hry „Hrátky se zvířátky“.
a)
Namaluj na výkres masku zvířátka, vystřihni a připevni si ji gumou na obličej.
b)
Předveď rozhovor se zvířátkem.
c)
Jmenuj jeho vlastnosti.
d)
Vymysli pro něj jméno.
e)
Napodobuj zvířátko pohyby.
f)
Napodobuj zvířátko, které představuješ, zvuky.
g)
Řekni, zda jsi četl knihu nebo viděl film o jmenovaném zvířátku.
15.
Zazpívej píseň, v jejímž textu se vyskytuje jméno zvířátka, které žije v zoologické zahradě. Pokud si na žádnou píseň nevzpomeneš, poslechni si písně D. Patrasové na CD s názvem „Škola zvířátek“.
BŘEZEN: PŘEDSTAVENÍ V CIRKUSE
Motivace:
Zvířátka jsou velice šikovná a vystupují v cirkuse. Protože ostatní si nedokázali představit, jaké dovednosti musejí mít, dohodli se, že se na vlastní oči přesvědčí. A když přijel do našeho města cirkus, zvířátka si zajistila vstupenky do první řady a s nadšením sledovala to, co se ostatní zvířátka naučila. Ovšem v cirkuse nevystupují jen zvířátka, ale i artisté, cvičitelé a také klauni, kteří svým vystoupením dokáží potěšit, rozesmát, a proto se všechny děti na taková představení strašně těší.
Cíl:
seznámení se životem zvířátek v cirkuse, získávání praktických zkušeností a dovedností
Pomůcky:
vodové a temperové barvy, výkresy, štětce, kelímky na vodu, pastelky, pingpongový míček, nůžky, gumička
Úkoly:
1.
Řekni, zda jsi byl někdy v cirkuse a co se ti tam líbilo.
2.
Jmenuj zvířátka, která v cirkuse vystupují.
3.
Namaluj obrázek klauna.
4.
Nakresli zážitek z cirkusového vystoupení.
5.
Zajdi do knihovny a zjisti, jestli vyšla nějaká kniha, která popisuje život v cirkuse.
6.
Vymysli si jednoduché cvičení s míčem a předveď jej ostatním.
7.
Vyzkoušej si cvičení s kruhy.
8.
Přines svoje plyšové zvířátko a předveďte společné cirkusové vystoupení.
9.
Udělej si z rozstřiženého pingpongového míčku nos, jaký nosí klaun.
10.
Popiš, jak si představuješ cvičitele, který učí zvířátko nějaké dovednosti.
11.
Řekni, zda vysílali v televizi nějaký film z cirkusového prostředí, pokud si jej viděl, popiš děj (Šest medvědů s Cibulkou).
12.
Rozděl názvy zvířátek podle toho, kde žijí. Každé dítě dostane list papíru, na kterém je napsáno alespoň čtyřicet názvů zvířátek. Úkolem dětí je vypsat zvířátka, která žijí v lese, v zoologické zahradě, na dvorku, v cirkuse. Potom provedeme společné vyhodnocení.
DUBEN: ZÁVODY A SOUTĚŽE
Motivace:
Po návštěvě cirkusu se všechna zvířátka těšila, že si některé cviky, které jim jejich kamarádi předvedli, vyzkoušejí, a proto se rozhodla, že se společně vydají do tělocvičny. Byla velice nadšená, že budou běhat, soutěžit, hrát si a také si vyzkoušejí cvičení na žíněnkách, pohoupají se na kruzích, budou šplhat po žebřinách, naučí se házet s míčem, vyzkoušejí si přeskoky přes švihadlo a ještě mnoho dalších pohybových dovedností. Každý, kdo se v tělocvičně vynasnaží, bude mít svoji kartičku výkonů, kde bude postupně zaznamenáváno plnění jednotlivých disciplín a na základě těchto záznamů dostane po absolvování všech stanovených úkolů na krk medaili hbitého sportovce.
Cíl:
zjištění výkonnosti, rozvoj rychlosti a postřehu, procvičování techniky s míčem, zvyšování celkové pohybové koordinace, dodržování bezpečnosti při pohybu, formování kolektivních vztahů
Pomůcky:
stopky, míče, nářadí ke cvičení, švihadla, kartičky výkonů, psací potřeby, kruhy, lavičky
Úkoly:
1.
Předveď, jak umíš kotoul vpřed a kotoul vzad.
2.
Vyšplhej po žebřinách nahoru.
3.
Pohoupej se na kruzích.
4.
Vyzkoušej si přeskoky nízkých překážek odrazem snožmo.
5.
Zahraj si s námi hru „Vyvolávaná v kruhu“. Děti se rozestaví po kruhu a rozpočítají na prvního, druhého, třetího. Jakmile uslyší své číslo, musí oběhnout kruh směrem doprava. Kdo se vrátí na své místo jako první, získává bod.
6.
Pojď si s námi zahrát hru „Na rybáře“. Vybereme jedno z dětí, které představuje rybáře. Ostatní děti představují ryby. Rybář s rybami stojí proti sobě a na daný povel běží proti sobě. Koho rybář uloví, přechází na stranu rybáře a pomáhá lovit ryby, které ještě nebyly chyceny. Kdo je chycen jako poslední, stává se v další hře rybářem.
7.
Jak umíš přesně mířit, si vyzkoušej střelbou míčem na koš.
8.
Nauč se tyto přeskoky přes švihadlo: snožmo i jednonož, s meziskokem i bez meziskoku, vpřed i vzad.
9.
Změř si, jak daleko doskočíš snožmo z místa od čáry.
10.
Vyzkoušej si cvičení s kruhy.
11.
Procvičuj míčové přihrávky obouruč trčením a spodní a vrchní přihrávku.
12.
Vyzkoušej si podbíhání a přeskakování dlouhého kroužícího švihadla.
13.
Zahraj si na cvičitele a vymysli cviky na rozcvičení.
14.
Se svým kamarádem se přihlas k závodu trakařů.
15.
Předveď, jak skáče jelen a jak dupe slon.
KVĚTEN: POZOROVÁNÍ PŘÍRODY V LESE
Motivace:
Venku je moc hezky, sluníčko se každý den usmívá a stále více hřeje. Příroda všude kolem září pestrými barvami a nad vonícími kytičkami létají vesele motýli. Stromy se zelenají a kvetou, ptáci překrásně zpívají. Lesní zvířátka se vyhřívají na pasece a radují se, že už brzy dozrají lesní jahody. V lese je klid, jen na rozkvetlé louce jsou slyšet bzučící včelky. Když se tak zvířátka chvíli rozhlížela, řekla si, že nejlepší bude, když se v lese nějakou dobu zdrží, protože klid jim plně vyhovuje a příroda kolem je velice zajímavá. Věří totiž, že i zde najdou své kamarády, ale také získají další nové poznatky o rostlinkách a stromech, vyzkoušejí si, jak chutnají lesní plody, a nasbírají si nějaké houby, které potom usuší.
Cíl:
rozšiřování znalostí o přírodě, rozvíjení schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování, podpora tvořivosti, uplatnění vlastních nápadů, získávání nových poznatků
Pomůcky:
obrázky lesních stromů, kniha „Atlas rostlin“, pastelky, výkresy, psací potřeby, vodové a temperové barvy, štětce, kelímky na vodu
Úkoly:
1.
Vyzkoušej si svoji šikovnost a nalepuj koláž s názvem „Zvířátka v lese“. Děti si vystřihnou ze starých časopisů různé obrázky zvířátek. Na velký balicí papír namalují les, počkají, až barvy úplně uschnou, a potom nalepí připravené obrázky zvířátek.
2.
Nakresli obrázek lesní jahody.
3.
Vyjdi si na procházku do lesa, vezmi si s sebou „Atlas rostlin“ a zjisti, jaké rostlinky v lese rostou.
4.
Zazpívej píseň, ve které se zpívá o vodě.
5.
Podle obrázků se nauč poznávat houby.
6.
Zahraj si se svými kamarády hru „Na jelena“. Děti si hází míčem po obvodu kruhu. Kdo chytne přihrávku, má nabito a smí střílet po jelenovi, který se pohybuje uprostřed kruhu. Kdo jelena zasáhne, vymění si s ním místo.
7.
Jmenuj název filmu, který jsi viděl v televizi a jeho děj se odehrával v lese.
8.
Řekni, jaké jsou správné zásady chování v lese.
9.
Vymodeluj z keramické hlíny šnečka.
10.
Najdi v lese klacek dlouhý, jako jsi ty sám.
11.
Hledej co největší šišku.
12.
Sestav z uschlých větviček, které najdeš pod stromy v lese, lesního skřítka.
13.
Najdi větší množství šišek, z několika vytvoř obdélník a zbytkem šišek se trefuj do vytvořeného obdélníku.
14.
Rozhlížej se tak dlouho, až uvidíš veverku, a pak jí zamávej.
15.
Nakresli obrázek k těmto slovům: strom, svačina, motýl, hlemýžď.
ČERVEN: POHYBOVÉ HRY ANEB SPORTOVÁNÍ NA HŘIŠTI
Motivace:
Poslední návštěva, na kterou se zvířátka společně vydají, je školní hřiště, na kterém si změří síly při různých pohybových aktivitách. Nebude to vůbec jednoduché, protože si vyzkoušejí svoji vytrvalost a rychlost v běhu, přesnost míření v porážení předmětů míčem, šikovnost v chůzi s papírovou krabicí na hlavě a ještě mnoho dalších úkolů. Jakmile se jim podaří splnit jednotlivé disciplíny a předloží výsledky svého snažení během celého školního roku, vystaví jim paní ředitelka Moudrá sova vysvědčení školy zvířátek.
Cíl:
nácvik různých závodivých her, zvyšování vytrvalosti, obratnosti, postřehu
Pomůcky:
stopky, kuželky, míč, papírová krabice, psací potřeby
Úkoly:
1.
Vyzkoušej si běh kolem hřiště.
2.
Zjisti, kolik srazíš kuželek třemi pokusy.
3.
Projdi vymezený úsek s papírovou krabicí na hlavě tak, aby ti nespadla dolů.
4.
Změř si, jak daleko doskočíš s rozběhem do písku.
5.
Zjisti, kolik metrů hodíš do dálky kriketovým míčkem. Uspořádej soutěž pro své kamarády „Driblování míčem“ a zjisti, kdo z vás vydrží driblovat co nejdéle bez přerušení.
6.
Vyzkoušej si slalomový běh přes překážky.
7.
Zahraj si se svým kamarádem nebo sourozencem hru „Ukryté písmenko“. Jednomu hráči připevníme na záda kartičku s napsaným písmenkem, a to tak, aby jej druhý hráč neviděl. Na daný povel začíná hra, kdy hráč s písmenkem se snaží pohybovat tak, aby soupeř nezjistil, které písmenko ukrývá.
8.
Vyzkoušej si svoji šikovnost v soutěži „Skoky“. Na hřišti po délce asi dvaceti metrů vytvoříme dvě soutěžní dráhy, a to tak, že rozmístíme prázdné plastové lahve naplněné vodou ve vzdálenosti asi jeden metr od sebe. Děti, které se do soutěže zapojí, soutěží ve dvojici a kdo je rychlejší, získává bod. Kdo nasbírá více bodů, vyhrává. Pokud někdo poplete soutěžní úkol, vrací se zpět na startovací čáru a začíná ještě jednou. Svoje síly si mohou soutěžící změřit v těchto disciplínách:
a)
skok po levé noze tam i zpět k páté lahvi
b)
skok po pravé noze tam i zpět k šesté lahvi
c)
skok snožmo tam k desáté lahvi, zpět běh na startovací čáru
d)
skok snožmo tam i zpět ke čtvrté lahvi
e)
skok snožmo pozpátku ke třetí lahvi
f)
slalom mezi lahvemi jeleními skoky
g)
běh k poslední lahvi tam, zpět skok střídavě levou a pravou nohou
9.
Nakresli, co děláš s rodiči v době svého volna.
10.
Předveď, jak plave vodní želva.
11.
Zahraj si se svými kamarády hru „Špaččí budky“. Na zemi nakreslíme křídou malé kroužky - špaččí budky. Každý hráč - špaček má svoji budku. Špačci poletují venku a v případě, že jsou v nebezpečí, ukrývají se do svých budek. Mezi nimi poletuje přebytečný hráč - vrabčák, který se snaží nastěhovat do cizí budky. Podaří-li se mu to, zbývající hráč se stává vrabčákem a opět se snaží najít svoji budku.
 
Září Vzdělávání ve škole Body
Říjen Cvičení a pobyt v parku            
Listopad Návštěva kina  
Prosinec Naše město  
Leden Beseda v knihovně  
Únor Zvířátka v ZOO  
Březen Představení v cirkuse  
Duben Závody a soutěže v tělocvičně  
Květen Poznávání přírody v lese  
Červen Plnění sportovních disciplín na hřištích  

 

Řízení školy online

 

Jméno a příjmení: __________________________________________________

Celkové hodnocení
Vědomosti                                                                                                               
Dovednosti  
Tvořivost  
Samostatnost  

Související dokumenty