Rozsah přímé pedagogické činnosti ředitelek mateřských škol

Vydáno:

Profesní organizace působící v předškolním vzdělávání se již od roku 1994 zabývají rozsahem a obsahem práce ředitelek mateřských škol a podmínkami pro její kvalitu. Ředitelky se v současnosti potýkají s problémem jak zvládnout vysokou míru pedagogické činnosti a ostatních činností spojených s řízením školy.

Rozsah přímé pedagogické činnosti ředitelek mateřských škol
PhDr.
Dana
Moravcová
Ph. D.
předsedkyně OMEP ČR, ředitelka MŠ Čtyřlístek, Praha 2
Administrativní zátěž ředitelek se neustále zvyšuje. Došlo k výrazné změně v odpovědnosti ředitele vzhledem k přechodu škol do právní subjektivity a slučování škol. Ředitelka je zodpovědná za kvalitu pedagogického procesu, za ekonomickou oblast, správní řízení, veřejné zakázky, správu budov, řízení školního stravování, oblast pracovněprávní a mzdovou, uzavírá kupní, nájemní smlouvy a smlouvy o dílo, pečuje o majetek a materiálně technické zabezpečení, je zodpovědná za oblast péče o zdraví, BOZP, požární prevenci, krizové řízení, oblast komunikační a organizační, legislativu, správu webových stránek atd. (Rozsah kompetencí ředitelky mateřské školy podrobně zpracovala PaedDr. Věra Jakoubková.)
Pro většinu oblastí nejsou ředitelky kvalifikované, proto se často účastní kurzů a dalšího vzdělávání, aby si doplnily potřebné informace a dovednosti. Na řízení a kontrolu pedagogického procesu zbývá ve srovnání s ostatními činnostmi minimum času, stejně jako na přípravu a realizaci vlastní pedagogické činnosti.
Bohužel, mateřské školy si nemohou z finančních důvodů dovolit zaměstnat administrativní sílu s odborným vzděláním, která by ředitelce pomohla se současným množstvím administrativy. Absurdní je, že ředitelky mateřských škol mají nejvyšší míru přímé pedagogické činnosti ze všech typů škol, přičemž většinu práce vykonávají samy.
V září 2014 se sešli zástupci Společnosti pro předškolní výchovu (Věra Jakoubková), Asociace pro předškolní vzdělávání (Ludmila Šprachtová) a Českého výboru OMEP (Dana Moravcová), aby společně znovu diskutovali nad možnostmi snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti ředitelek mateřských škol a připravili návrh na změnu výše rozsahu přímé pedagogické činnosti pro ředitelky a zástupkyně mateřských škol (nařízení vlády č. 75/2005 Sb., ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb., o stanovení přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, které v příloze č. 1 stanovuje rozsah přímé pedagogické činnosti v mateřské škole).
Důvodem ke znovuotevření této diskuse je skutečnost, že týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti výše uvedených pracovníků neodpovídá potřebám kvalitního řízení mateřských škol, včetně stanovené odpovědnosti. Ve stejném období projednávala Asociace ředitelů základních škol návrh na snížení pedagogické činnosti u ředitelů základních škol na stejný rozsah jako u ředitelů středních škol. MŠMT je, podle našich informací, nakloněno k řešení této záležitosti především proto, že dle propočtů a zpracovaných modelových situací nevznikne u tohoto typu škol v této souvislosti žádný nárok na navýšení finančních prostředků do rozpočtů škol. Požadavek na snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti u ředitelek mateřských škol vznesl ve stejné době také ČMOS PŠ.
Oba návrhy jsou si podobné. Návrh rozsahu přímé pedagogické činnosti, který podali zástupci uvedených organizací, navíc počítá s rozdílem v rozsahu přímé pedagogické činnosti u ředitelů škol a ředitelů sloučených mateřských škol.
Aby byly vytvořeny stejné podmínky jako v případě podání návrhu zástupců základních škol (u tohoto typu škol nevznikne v této souvislosti žádný nárok na navýšení finančních prostředků do rozpočtů škol), navrhují zástupci profesních organizací pro předškolní vzdělávání zvýšit úvazky zástupkyním ředitelky, protože nenesou odpovědnost za činnost školy, příspěvkové organizace, které vyplývají z právních předpisů. Většinu práce musí ředitelka řešit sama a nese za ni plnou právní odpovědnost. Zástupci ředitelek nemají manažerské ani ekonomické vzdělání - jsou odborníky v oblasti předškolního vzdělávání. Bylo navrženo snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti pracovníkovi, který není jmenován zástupcem ředitele, ale řídí některou z poboček sloučených mateřských nebo mateřských a základních škol.
V souvislosti s výše zmíněným zatížením ředitelek mateřských škol se nabízí i potřeba vyřešit další problém, a tím je
platové zařazení ředitelek mateřských škol.
Většina ředitelek je zařazena do 10. platového stupně, ale na základě činností, které vykonává, by ředitelka mateřské školy (statutární orgán) měla být zařazena do platové třídy podle Katalogu prací uvedených v povolání 1.01.12 Koordinační, projektový a programový pracovník v bodě 2 v 11. platové třídě nebo v bodě 2 ve 12. platové třídě (11. platová třída: Komplexní koordinace ekonomické, personální, technické, provozní majetkové a organizační správy organizace, případně správy dalších oborů činnosti organizace). Jen pro porovnání - učitelé základní školy jsou zařazeni v 11. stupni a výše.
V polovině září byl návrh snížení přímé pedagogické činnosti odeslán na MŠMT a nyní čekáme na reakci zodpovědných osob. Držme si palce.

Související dokumenty