Projekt "Učíme se učit..."

Vydáno:

Děti by se měly s cizím jazykem seznamovat co nejdříve, nejlépe již v mateřské škole – v tom se shoduje většina pedagogů, psychologů a rodičů. Řada předškolních zařízení výuku anglického jazyka nabízí, většinou však formou kroužků, které často vedou externí pedagogové „vypůjčení“ z jazykové školy, a za tuto výuku (kroužek) si musí rodiče zaplatit. Většina rodičů do vzdělávání svých potomků investuje bez dlouhého rozmýšlení, ovšem poslední dobou se čím dál častěji setkáváme s rodiči, kteří by chtěli své dítě na jazykový kroužek přihlásit, ale jejich momentální finanční situace jim to neumožňuje.

Projekt „Učíme se učit...“
 
Kristýna
Kaňková
DiS.
ředitelka MŠ Pampeliška, Lysá nad Labem
Mgr.
Erika
Drobná
 
učitelka Aj a zástupce ředitelky ZŠ J. A. Komenského Lysá nad Labem
Na základě dlouholeté spolupráce a přátelství s paní učitelkou Mgr. Erikou Drobnou jsme se rozhodly dopřát všem předškolákům naší mateřské školy výuku anglického jazyka a seznámit je s jeho základy prostřednictvím žáků z 9. ročníků základní školy J. A. Komenského Lysá nad Labem.
Základní myšlenky předškolního vzdělávání v projektu „Učíme se učit...“ jsou následující:
 
probouzet v dětech zájem o učení a poznávání
 
připravovat dítě na život v mnohojazyčné společnosti
 
uvědomit si, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky
 
v rámci řízené hry – nenásilně – děti seznamovat se základy cizího jazyka
 
umožnit všem předškolákům aktivní kontakt s cizím jazykem, a to zcela bezplatně
 
dopřát všem dětem možnost se cizímu jazyku učit
 
vzájemná spolupráce dětí mateřské a základní školy
 
umět získané jazykové dovednosti dále aktivně používat v běžném životě
Předškolní vzdělávání se dotýká i výuky cizích jazyků, a to převážně formou jazykové propedeutiky.
Výuka cizího jazyka v mateřských školách
není povinná, ovšem v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání by měly být děti s cizím jazykem seznamovány minimálně pasivně, aby získaly povědomí o existenci cizích jazyků.
Dle názoru většiny veřejnosti je cílem výuky na základní škole „nacpat“ do žáků co nejvíc teoretických vědomostí. Přitom je často zcela opomíjen fakt, že jedním z hlavních úkolů základních škol je připravit děti všestranně na další studium a život; tj. v co největší míře rozvíjet jak jejich pracovní, sociální, komunikativní a občanské kompetence, tak i kompetence k učení. V dnešním světě už pojem „jinakost“ nelze odsoudit; je nutné s ním pracovat. Také je nutné zbořit mýtus o tom, že „nejlepší učitel cizích jazyků je vždy rodilý mluvčí“, což už rozhodně v dnešní době neplatí, ale ještě pořád v určité formě přežívá v povědomí veřejnosti.
Náš projekt ukazuje žákům, že naučit se teorii je jedna věc (a to velice záslužná), ale je už diametrálně odlišné uplatnit své vědomosti prakticky. Žáci pracovali ve skupinách po třech – každá měla zadané téma (barvy, čísla, zvířátka atd.), ale jinak měli „volnou ruku“. Používanou slovní zásobu anglického jazyka všichni žáci 9. ročníků zcela ovládali. Šlo jen o to co nejsrozumitelnějším způsobem přiblížit slůvka dětem mateřské školy. Hned po první hodině žáci zjistili, že udržet pozornost 15 dětí je mnohem těžší úkol, než si představovali, a rozhodně ho nelze zvládnout bez toho, aby měli dobrý plán. Postupně odhalili kouzlo vizualizace, písniček, rytmizace a her; ale hlavně
spolupracovali jako skupina
, aby svůj úkol zvládli co nejlépe.
Spolupráce s dětmi z mateřské školy má výhody v tom, že starší žáci nemusí překonávat takové zábrany, jaké by asi měli v přítomnosti vrstevníků.
Nadšené reakce dětí jim dodávají sebevědomí; žáci vidí, že jejich práce má smysl. Zároveň začínají přemýšlet i o vyučujících a jejich práci v mírně odlišné rovině – už to není jenom pouhé „černo-bílé“ vidění světa učitelů založené výlučně na sympatiích. Najednou jsou v roli učitelů a těžce nesou, když předškoláček opustí skupinku kvůli jakékoliv příčině.
Cílem projektu je především:
 
Ukázat žákům nenásilnou formou nutnost spolupráce a komunikace při řešení zadaného úkolu.
 
Navodit situaci, kde by žáci byli nuceni respektovat odlišné postoje a názory jak spolužáků, tak i mladších „svěřenců“.
 
Ukázat nutnost dodržovat logickou strukturu a systematický postup, který je založen na pečlivé přípravě.
 
Sdílet názory a dokázat přijmout radu, případně kritiku od spolužáků.
 
Ukázat, že znalosti jsou podstatné, ale důležitější je umět je předat dál.
Po třech měsících od začátku realizace projektu se naše záměry a myšlenky ve všech bodech naplnily. Předškoláci se na výuku od starších žáků těší a jak jsme si mohly zpětně ověřit, děti předškolního věku používají „angličtinu“ i při vzájemné komunikaci. Starší žáci se pak na samotnou výuku předškoláků aktivně připravují a těší.
I když předškoláci v některých případech nerozumějí všem větám a instrukcím, troufáme si tvrdit,
že pravidelný kontakt s cizím jazykem, opakování a hlavně výuka zábavnou formou
jsou tou pravou cestou, jak je pozitivně motivovat k učení cizích jazyků, které na ně v základním školství i dalším životě čeká.

Související dokumenty