Ukazujeme dětem, jak přijímat odpovědnost

Vydáno:

Náhodný návštěvník Senátu by 23. listopadu snadno nabyl dojmu, že české školy jsou opravdovým rájem demokracie. Na slavnostním vyhlášení „škol pro demokracii“ zde žáci prezentovali úspěšné projekty svých žákovských parlamentů: svépomocí vybudovali relaxační koutek, kde tráví přestávky, jinde pořádají zábavné soutěže pro mladší spolužáky, zabývají se pravidly pro fungování školního společenství, vzájemně se doučují a výjimkou nejsou charitativní projekty, které organizují na pomoc znevýhodněnému spolužákovi nebo chlapci ze vzdálené Afriky.

Ukazujeme dětem, jak přijímat odpovědnost
Mgr.
Eliška
Urbanová,
lektorka a metodička, CEDU - Centrum pro demokratické učení, o. p. s.
Autorka zde nepopisuje aktivity, které si pro své svěřence přichystali učitelé. Jedná se o nápady žáků, se kterými sami přišli, s vedením školy a učiteli se domluvili, jak by je mohli realizovat, a samostatně se do toho pustili. Práce v žákovském parlamentu není jen o tom, že vaše škola bude lépe vypadat a budou se zde dít zajímavé věci. Parlament dokáže ovlivnit atmosféru ve škole. Žáci berou školu více za svou a vědí, že záleží také na nich, jak se jim tam bude žít.
Děti si díky parlamentu uvědomí, že nespokojenost nemusí řešit stížnostmi, lepší je rovnou navrhnout nějaké rozumné řešení. Na základní škole v Dolním Žandově žáci představili školní pravidla formou obrázků tak, aby i mladší děti měly představu o tom, jaká jsou jejich práva a povinnosti. Na základní škole TGM Blatná parlament posílil identitu žáků se školou projektem I love school, v rámci kterého vznikla školní vlajka a placky s logem školy. Na základní škole Felberova ze Svitav „parlamenťáci“ zorganizovali zábavné Hry bez hranic pro spolužáky z 2. stupně a na fakultní základní škole České mládeže v Ústí nad Labem to byl hravý Den dětí - děti dětem pro kamarády z 1. stupně.
Práce parlamentu má ohromný přínos pro rozvoj klíčových kompetencí žáků. Při přípravě a realizaci jakéhokoli projektu nejde jen o jeho výsledek, stejně důležité je, že se tak děti učí domluvit se, plánovat a rozdělovat si úkoly, hlídat, kdo je plní, a vypořádat se se situací, kdy někdo svůj úkol nesplní. Nestojí jim za zády dospělý, který by hlídal, kdo co neudělal, přijímají tuto odpovědnost na sebe a musí se mezi sebou slušně domluvit. Dospělý, koordinátor parlamentu, je zde jen jako opora, která jim pomáhá poučit se z předchozích chyb.
Máte-li ve škole parlament, jste zváni do partnerské sítě Škola pro demokracii. Stačí se zaregistrovat na www.skolaprodemokracii.cz a vaše škola se okamžitě zobrazí na mapě. Můžete tak snadno vyhledat žákovské parlamenty ve svém okolí, stáhnout si zdarma metodické materiály pro koordinátory parlamentů, získáváte také 10% slevu na všechny služby CEDU - Centra pro demokratické učení, které dlouhodobě žákovské parlamenty metodicky podporuje.
Pokud máte chuť participaci dětí rozvíjet, mohou se vaši žáci pustit do „mapování školy“ pomocí připravených sešitů, které jsou na webu ke stažení. O tyto materiály je zájem dokonce i v zahraničí, v současné době si je pro sebe adaptují školy z Polska a Islandu. Školy, které projdou mapováním pomocí těchto sešitů, jsou zvány na každoroční slavnostní vyhlášení „škol pro demokracii“ do Senátu Parlamentu ČR, kde děti prezentují úspěšné projekty uplynulého roku.
V rámci soutěže o nejzajímavější projekty letos zvítězily tyto školy:
-
Gymnázium Žďár nad Sázavou s projektem „Vzájemné doučování žáků“: studenti představili webový portál, kde si žáci vzájemně nabízejí doučovací služby (Cena žáků);
-
ZŠ Šrámkova z Opavy s projektem „Pomoc pro Keňu“, kde parlament charitativními akcemi podporuje studium keňského chlapce (Cena učitelů);
-
ZŠ Náměstí Svobody z Prahy 6 s projektem „Relax zóna“, kdy si žáci svépomocí vytvořili relaxační prostor na chodbě školy, který vybavili nábytkem vyrobeným v hodinách pracovní výchovy (Cena Klubu přátel Školy pro demokracii);
-
ZŠ Přerov, Trávník si odvezla cenu za nejhezčí tablo, na kterém prezentovala zdařilý projekt „Stopy školou“, v němž žáci prováděli po škole budoucí prvňáčky a jejich rodiče.
Vizí školy pro demokracii je zralá občanská společnost založená na respektu, svobodě a odpovědnosti. K naplnění této vize směřujeme prostřednictvím spolupráce se školami. Od letošního roku ale zapojujeme i širokou veřejnost. Sdílíte-li naši vizi, fandíte-li tomu, jak pomáháme školám rozvíjet odpovědnost dětí, přidejte se do Klubu přátel Školy pro demokracii! Více se dozvíte na www.skolaprodemokracii.cz.

Související dokumenty