ÚDiF - Úžasné Divadlo Fyziky ve školách

Slýcháte od žáků při hodinách fyziky také věty jako „A mě to nebaví. Já tomu nerozumím. To se nedá pochopit.“? Fyzika na školách nepatří mezi oblíbené předměty, dokonce stupnici neoblíbenosti vede. Divadlo Fyziky ÚDiF si dalo za cíl tento stav změnit. Ukazujeme, že fyzika je všude kolem nás a že i s obyčejnými věcmi se dají dělat překvapivé efekty. Chceme, aby žáci a studenti nepřestávali s věkem objevovat svět kolem sebe a principy, na kterých funguje. Aby se neučili jen prázdné poučky jako soustavu po sobě jdoucích slov, ale aby jevu porozuměli a uměli ho vysvětlit vlastními slovy.

ÚDiF – Úžasné Divadlo Fyziky ve školách
Mgr.
Barbora
Mikulecká
 
experimentální skupina ÚDiF, Divadlo Fyziky Mgr. Vojtěch Hanák, experimentální skupina ÚDiF, Divadlo Fyziky
FYZIKÁLNÍ VYSTOUPENÍ PRO DĚTI VŠEHO VĚKU
Fyzikální pokusy baví žáky jakéhokoliv věku. S úspěchem jezdíme do mateřských, základních i středních škol. Obsah i formu vystoupení přizpůsobujeme danému publiku a volbu vhodného pořadu rádi konzultujeme s vyučujícími dané školy.
Za šest let naší existence máme za sebou více než sto navštívených škol po celé České republice a desítku škol v zahraničí. Často jsme zváni jako program při výročí školy nebo jiné slavnostní akci.
Žáci takto vidí a slyší vystoupení, které je oproti výuce odlehčené, v podání odlišném, než jsou žáci zvyklí. V podání, které přitom zachovává kvalitu sdělení fyzikálního obsahu, absolventy fyzikálních oborů.
ÚDiF V OČÍCH NEJMENŠÍCH
Děti z mateřských školek milují, když se před nimi děje něco netradičního, jsou zvídavé a chtějí věcem přijít na kloub. Naši performeři děti vedou k vysvětlení přijatelnému jejich věku, vtahují je do děje a ony se pak samy nevědomky stávají součástí představení. Didakticky se dítě učí pozorovat, pojmenovávat průběh děje, který vidí poprvé v životě, a zároveň je vedeno k tomu, hledat asociace k věcem jemu známým a běžným. Zároveň si vytvářejí již v takto útlém věku kladný vztah k technickým vědám, které, jak víme, jsou nejméně oblíbenými učebními obory školáků již od šestých tříd.
ÚDiF PŘI PRVNÍM SEZNÁMENÍ S FYZIKOU
Žáci základních škol, kteří ještě fyziku jako předmět nestudují, ji vnímají velmi nadšeně. S některými problémy se setkávají v přírodovědě nebo prvouce. Zajímá je, jak si experimenty zkoušet doma, a jsou schopni velmi dobře vysvětlit, co a proč se právě stalo. Důležité je jejich intuitivní vnímání světa, které je často správné nebo potřebuje jen najít správný směr. Pokusy, které předvádíme pro tuto věkovou kategorii,
pokrývají základní principy fyziky, seznamují žáky s pojmy, se kterými budou pracovat až později, ale jsou pro ně už nyní intuitivně pochopitelné
(síla, hybnost, hustota).
Pro druhý stupeň základních škol máme obsáhnutý celý základní kurz fyziky. U žáků se snažíme nabourat přesvědčení, že fyzika nemá uplatnění v praxi a je odtržená od reality. Experimenty nepřijímají pasivně, ale sami je vysvětlují. Představením se snažíme navazovat na látku, kterou žáci právě probírají. Učitel pak může pokusy vytěžit ve vlastním vyučování – může změřit a spočítat reálnou situaci, kterou žáci viděli.
ÚDiF S VYSPĚLEJŠÍMI POKUSY PRO „POKROČILÉ“
Středních škol je mnoho s různým zaměřením. Naše představení tomu odpovídají. Využíváme již nabytého fyzikálního zázemí žáků, na kterém pak budujeme komplexní představení. Můžeme si dovolit dát do souvislostí nejen různé poznatky, ale i různé předměty.
Na jedno téma se tak díváme z různých pohledů
a experimentálně ho objevujeme do hloubky až k jeho základům. Mezi naše oblíbené pořady patří Příběh žárovky,dále průřezové vystoupení o zvuku a jeho vnímání
Vidět zvuk, slyšet světlo
nebo vystoupení o míchání barev světel Všechny barvy duhy, které spojuje biologii lidského oka a technické řešení displejů. Propojujeme historické experimenty s novodobou fyzikou a současnou technologií. Věnujeme se tématům, na která často ve fyzice nebývá čas nebo je těžké je na škole ukázat. Jsme tak schopni přinést do školy moderní fyziku v podobě luminiscence a UV záření, fyziku elmag. pole v podobě mikrovlnné trouby a IR kamery nebo vlnovou optiku s lasery a polarizačními fóliemi.
JAK VYSTOUPENÍ VYPADÁ A CO JE POTŘEBA
Naše vystoupení na školách většinou probíhají v obyčejných třídách.
Snažíme se ale rozbít představu typické třídy, kde je vpředu učitel a v lavicích žáci.
Lavice odstraníme, žáky si posadíme kolem sebe do půlkruhu a experimenty provádíme mnohdy přímo nad jejich hlavami. Malé děti většinou sedí volně kolem nás na židličkách nebo koberci, jak jsou zvyklé. Aby se z vystoupení nestala přednáška, jezdíme ve dvou až třech lidech, kteří spolu před dětmi interagují, a mnohé vtipy nebo zajímavé asociace k předváděným dějům vznikají rovnou na místě.
Na školách naše vystoupení nejčastěji kopírují rozvrh školy, jsou tedy o délce 45 minut s pauzami o přestávkách. Pro školu pak volíme podle počtu dětí mezi čtyřmi až šesti provedeními. Na jednom vystoupení nedoporučujeme více než šedesát dětí, aby dobře viděly a mohli jsme s nimi lépe komunikovat. Výjimkou jsou velká vystoupení v sálech až pro tři sta lidí.
Používáme pomůcky, které děti běžně znají a používají, a chceme, aby jim nezůstalo nic skryto. K provedení vystoupení potřebujeme zpravidla jen základní vybavení tvořící dva stoly, elektrickou zásuvku, přístup k vodě – a dostatek času na přípravu. Podle zvolených experimentů je někdy vítána možnost místnost zatemnit.
Mezi méně časté patří i workshopy pro děti, které pak vyžadují speciálnější podmínky, především menší skupinky dětí a formát delší než čtyřicet pět minut.

Divadlo Fyziky ÚDiF
ÚDiF vznikl již před šesti lety s cílem ukazovat lidem fyziku „na potkání“. V současné době záběr ÚDiFu pokrývá celou středoškolskou fyziku s přesahem do fyziky vysokoškolské. Za celou dobu existence skupiny si držíme až dětské nadšení z každého pokusu. Některé naše experimenty jsou zcela původní a jedinečné. Vystoupení skupiny ÚDiF bylo oceněno na mezinárodní přehlídce Science on Stage, ÚDiF je držitelem ocenění České fyzikální společnosti za trvající činnost v popularizaci fyziky a ocenění Eduína společnosti pro vzdělávání EDUin.
„Svět je krásnější, když víte, jak funguje...“
www.udif.cz; vystoupeni@udif.cz

Související dokumenty