O Rubikonu

Vydáno:

Systém Rubikon je unikátní pomůcka navržená pro výchovu dětí. Rubikon může být využit pro systematickou výuku etické výchovy moderní formou, která žáky (i učitele) navíc velmi baví.

O Rubikonu
Mgr.
Ladislav
Groh
Ph.D.
autor myšlenky Rubikon
Motto:
 
Současné děti hodně využívají internet, počítač a hrají počítačové hry. My nechceme diskutovat o tom, jestli je to dobře nebo špatně, prostě to bereme jako fakt.
 
Snažíme se tento zájem dětí podchytit, využít jej pozitivně a dát do rukou učitele jako nástroj výchovného působení, aby mohl žáky směrovat ku prospěchu nejen jich samotných, ale celé společnosti.
Systém Rubikon během pilotního ověření přinesl překvapivé výsledky. Zvýšil motivaci žáků k výuce, přispěl ke zlepšení chování žáků a také ke zlepšení vztahů ve třídě.
Jak nám řekla
Mgr. Ladislava Čermáková, učitelka ZŠ Smiřice:
„Žáci nelibě nesli, že jsem jim přepsala do Rubikonu všechny poznámky z kázeňského sešitu. V obou třídách následně výrazně ubylo těchto zápisů.“
„Mezi odborníky i laiky panuje všeobecná shoda, že by se s výchovou žáků mělo „něco“ dělat. Rubikon patří k těm málo projektům, které se primárně zaměřují na
utváření mravní stránky osobnosti žáka. Nemoralizuje, ale staví před žáky úkoly problémově, a vychází vstříc zálibě dětí pracovat s počítačem. Metodika projektu je přitom uplatnitelná při výuce jakéhokoliv předmětu.“
PhDr. Pavel Vacek, Ph.D., vedoucí katedry pedagogiky PedF UHK
„Několik desetiletí se v našem školství rozvíjely téměř všechny typy inteligence, ale poněkud se zapomnělo na
inteligenci sociální. Přitom ji potřebujeme v každodenním životě zejména v mezilidských vztazích, ale i v rámci sebepoznání, sebeovládání, sebeúcty. Systém Rubikon svým zaměřením nabízí škole zcela novou pomůcku přispívající k posilování tohoto typu inteligence.“
PhDr. Eva Švarcová, Ph.D., vedoucí kabinetu Etické výchovy PedF UHK
Jak Rubikon funguje?
Rubikon je
zjednodušený model reálného života
ve virtuální realitě. Každý z žáků má jednu postavu (tzv. avatara) a domeček na ostrově třídy. Avatar má jeden život. Musí si jej chránit. Postava musí tak jako v reálném životě jíst, spát a může se i bavit.
Prostředky na život v Rubikonu získávají žáci od svých učitelů za plnění školních povinností. Známky postavám přináší (nejen) finanční prostředky, které využijí ve virtuálním obchodě.
O věcech, které se budou týkat všech (třeba název obce),
žáci rozhodují společně
a hlasují o nich. Finanční prostředky na společné aktivity skládají na radnici.
Chování žáka ve třídě i v Rubikonu hodnotí učitelé a dávají do systému pochvaly a poznámky, které mají vliv na čest a důvěryhodnost postavy v Rubikonu. Tyto vlastnosti jsou znázorněny
„aurou“
postavy.
Někteří žáci mohou být učitelem v systému Rubikon na základě svého chování povýšeni do rytířského stavu. Pokud si titul díky svému správnému chování žák udrží až do konce, získá stříbrný prsten Rytíře Rubikonu, který je mu slavnostně předán.
Rubikon
je pouze
pomůcka pro etickou výchovu, pomůcka pro učitele. Žádná počítačová hra ani výukový program, bez učitele nefunguje.
Vychovává učitel
při komunikaci s žáky ve třídě, ne Rubikon ve virtuálním prostředí. Ve třídě a bez počítače se odehrává drtivá většina aktivit.
Význam a smysl Rubikonu
Rubikon byl vytvořen za účelem vychovávat mladou generaci. Přestože k jeho realizaci je nezbytné využívání výpočetní techniky, Rubikon paradoxně vede žáky k umění žít bez jakýchkoliv technických vymožeností dnešní doby, učí je zpočátku žít bez velkého materiálního zabezpečení, pouze s minimem nutným k přežití.
Vede žáky k zodpovědnému chování a jednání, k umění žít ve společenství ostatních, k umění se dohodnout, spolupracovat, těšit se z úspěchů svých i z úspěchů ostatních.
Učí žáky, jaké chování a jednání vede člověka k úspěchu, ke spokojenosti a zároveň, že špatné chování a nemorální rozhodování s sebou přináší důsledky, které znepříjemní život nejen jemu samému, ale může negativně ovlivnit i vývoj v celé „obci“.
K těmto závěrům děti postupně dojdou samy v průběhu života ve virtuálním světě, který si samy společně vytvářejí a žijí v něm podle pravidel, na nichž se sami dohodnou.
Nezastupitelnou úlohu
v tomto systému má učitel. Bez jeho účasti by plnění hlavního záměru Rubikonu nemohlo být uskutečněno. Učitel sleduje dění v prostředí Rubikonu a je svědkem chování žáků. Díky tomu může vzniklé situace společně se všemi dětmi rozebírat, hodnotit a vyvozovat závěry (především) mimo virtuální prostředí, třeba v běžných vyučovacích hodinách. Za své „opravdové“ čestné chování (ne za kladné chování účelově vynaložené s cílem nasbírat „kladné body“) je každý účastník virtuálního života kladně hodnocen a odměňován. To platí i naopak.
Celý proces, který může trvat i několik let, je završen
slavnostním ceremoniálem předávání prstenů Rytířů Rubikonu. Prsten rytíře proto, že po celou dobu výchovného působení na žáky jsou připomínány
rytířské ctnosti
jako jsou čest, pravda a soucit.
Žáci jsou seznámeni s dnes již opomíjenou skutečností, že rytířem se v minulosti mohl stát pouze ten, kdo se podle rytířských zásad choval.
Toto
předání
již na některých školách proběhlo a zúčastnili se ho starostové měst, ředitelé škol i širší veřejnost z řad rodičů, spolužáků, učitelů atp. Chceme, aby si děti tento zážitek pamatovaly celý život (nejen ty odměněné), aby viděly, jakých vlastností si společnost váží a jaké chování preferuje.
Při tomto ceremoniálu řídící učitel (= učitel, který řídí systém Rubikon v dané třídě – obvykle třídní učitel) zdůvodní odměnění jednotlivých žáků za příkladné chování ve světě virtuálním i skutečném. Toto nelze od sebe oddělovat. Tito Rytíři Rubikonu se stávají skutečnými kladnými vzory pro své spolužáky i pro žáky nižších ročníků.
Rubikon není
v žádném případ počítačová hra. Vše, co zde člověk udělá a prožije, formuje jeho další život úplně stejně jako v životě skutečném. Pokud žák udělá chybné rozhodnutí ve virtuálním světě, na „vlastní kůži“ zažije jeho důsledky, a může si toto ponaučení odnést do skutečného života.
Počítače zde využíváme proto, že dnešní mladá generace je již s nimi, bohužel, neoddělitelně spjata. Využíváme pouze přirozený zájem mladé generace o technologie, kterým někteří věnují nezdravě mnoho času. Je nám všem jasné, že zakazováním vysedávání u počítačů bychom dosáhli pravého opaku. Snad se nám díky Rubikonu podaří alespoň částečně omezit čas žáků neužitečně trávený u některých bezduchých počítačových her nebo na Facebooku.
Zkušenosti z pilotního ověření
Pilotní ověřování systému Rubikon proběhlo v rámci Projektu Rubikon v letech 2009-2010. Ověřování se během těchto dvou let zúčastnilo 991 žáků ve 47 třídách v 19 školách. Systém Rubikon používalo 37 řídících učitelů a více či méně i 228 ostatních učitelů. Na metodice se spolupodíleli PhDr. Pavel Vacek, Ph.D. a PhDr. Eva Švarcová, Ph.D. z Univerzity Hradec Králové, projektu se jako partneři účastnili i Etické fórum České republiky a Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje. Projekt byl úspěšně zakončen velkou konferencí v aule PedF UHK, které se zúčastnilo téměř 200 zájemců z celé ČR.
Během testování se prokázalo:
 
Rubikon zvyšuje motivaci žáků ke školním povinnostem. *)
 
Pomáhá zlepšovat vztahy ve třídách. *)
 
Napomáhá ke zlepšení chování žáků. *)
 
Učitelé se díky Rubikonu více věnují výchově dětí k prosociálnímu a etickému jednání.
 
Umožní učitelům děti poznat i z jiné stránky.
 
Děti baví používání Rubikonu a většině z nich jejich postavy nejsou lhostejné.
 
Neodvádí žáky ze života do virtuální reality. V průměru žáci používali Rubikon 15 minut týdně.
 
Někteří žáci se také díky Rubikonu naučili odlišovat reálný život a leckdy absurdní chování v počítačových hrách.
 
Díky napojení na školní evidenční systém učitele nezatěžuje.
 
S dobrým a vyškoleným učitelem může fungovat.
 
Není nutné Rubikon nasazovat jako samostatný předmět.
 
Optimální osoba pro roli řídícího učitele je třídní učitel v dané třídě.
 
Řídící učitel potřebuje podporu místního správce počítačové sítě pro napojení na evidenční systémy školy.
 
Je nezbytná podpora vedení školy.
*) V dotaznících se na tom shodli učitelé i žáci.
Osvědčilo se
začít
s Rubikonem 6. nebo 7. třídě. Některé školy uvažují v příštím roce o nasazení v pátých třídách. Prvotní nasazení v 8. či 9. třídě se ukázalo jako nevhodné. Pokud žáci začnou v 7. ročníku, pokračování v osmé třídě je prospěšné.
Uvažujete o nasazení Rubikonu ve vaší škole? Co vám Rubikon přinese?
Může být využit jako základní pomůcka pro systematickou výuku etické výchovy a to moderní formou, která žáky (i učitele) navíc velmi baví.
V rámci ŠVP Rubikon díky své možné integraci do různých předmětů báječně posiluje mezipředmětové vztahy, díky čemuž lze snadno využít i projektové vyučování.
Zlepšuje finanční gramotnost žáků. Zlepší motivaci dětí k výuce a přispívá ke zlepšení chování žáků.
Jak můžete nasadit Rubikon na vaší škole?
Pokud uvažujete o nasazení Rubikonu, je optimální se nejprve seznámit se všemi detaily, buď na stránkách www.systemrubikon.cz, případně se zúčastnit úvodního informačního semináře (jelikož nyní registrujeme zájem více než sta škol z celé ČR, v období březen – duben 2011 proběhnou tyto semináře v celé ČR).
Další podrobnosti a přihlašovací formulář naleznete na webových stránkách.
+-----------------------------------------------------------------+
|       Místa a termíny informačních seminářů Rubikon 2011        |
+-----------------------------------------------------+-----------+
| Praha                                               | 16.3.2011 |
| Praha                                               | 17.3.2011 |
| Liberec                                             | 22.3.2011 |
| Ústí nad Labem                                      | 23.3.2011 |
| Karlovy Vary                                        | 24.3.2011 |
| Plzeň                                               | 25.3.2011 |
| Brno                                                | 29.3.2011 |
| Zlín                                                | 30.3.2011 |
| Olomouc                                             | 31.3.2011 |
| Hradec Králové                                      |  6.4.2011 |
| Šumperk                                             |  7.4.2011 |
| Ostrava                                             |  8.4.2011 |
| Pardubice                                           | 12.4.2011 |
| Jihlava                                             | 13.4.2011 |
| České Budějovice                                    | 14.4.2011 |
+-----------------------------------------------------+-----------+
Během dubna a května by mělo na vaší škole dojít k vytipování vhodného řídícího učitele, který by měl být alespoň jeden, rozmyšlení způsobu zařazení Rubikonu do výuky – třída, předmět. Následuje podpis servisní smlouvy o zajištění podpory Rubikonu. Z organizačních a technických důvodů musí být smlouva podepsána nejpozději 15. 6. daného roku.
Srpen je optimální doba pro technickou přípravu - napojení Rubikonu na evidenční systémy školy, instalaci žákovského prostředí na počítače ve školní počítačové síti. Koncem srpna a v průběhu září se řídící učitel(é) zúčastní podrobného školení pro používání systému (seznámení s metodikou, ovládáním prostředí a systémem administrace). Řízení Rubikonu je po technické stránce velmi jednoduché, nejsou potřeba žádné speciální počítačové znalosti.
Během celého roku můžete využívat uživatelskou a technickou podporu, metodickou podporu pro řešení nestandardních situací, metodické semináře pro řídící učitele a průběžné aktualizace celého systému. K dispozici je též průběžně aktualizovaná metodická příručka, webové stránky uživatelské a technické podpory, diskusní fórum o metodice použití pro řídící učitele, telefonická a e-mailová podpora.
Kam se můžete obrátit?
Systém Rubikon provozuje Akademie J. A. Komenského, Havlíčkova 778, Jičín, občanské sdružení, nestátní nezisková organizace v oblasti vzdělávání, www.ajakjicin.cz, telefon: 603 313 788.
Případně můžete zaregistrovat vaši školu na www.systemrubikon.cz.

Další informace z praxe
Další informace můžete získat přímo od škol, které používají Systém Rubikon. Systém je momentálně nasazen v 19 školách Královéhradeckého kraje.
Zde uvádím kontakty na různé druhy škol, abyste si mohli vybrat takovou, která charakterem nejlépe odpovídá vaší škole. Základní škola v Dubenci je vesnická škola v obci se 700 obyvateli, ZŠ Smiřice – středně velká škola v menším městě (3 tis. obyvatel), ZŠ Dobruška je škola ve středně velkém městě, 4. ZŠ Jičín je velká ZŠ v okresním městě. V Dobrušce používají Rubikon prvním rokem, ostatní školy používají Rubikon již druhý rok.
Systém Rubikon můžete nalézt i na Facebooku či Youtube (kde je šestiminutový film představující Systém Rubikon), případně na stránkách www.systemrubikon.cz

Související dokumenty