Někdy se ze vzpomínání stane zpověď

Vydáno:

„Příběhy 20. století“ je největší dokumentaristickou soutěží v ČR, otevřenou široké veřejnosti a zejména mladým studentům a žákům starším 13 let. Právě oni tvořili loni polovinu z více než šesti stovek účastníků. Pořadatelem soutěže je společnost Post Bellum spolu se sdružením Pant. Účastníci soutěže musí nahrát vzpomínky pamětníka na uplynulé století a mohou vyhrát až 50 tisíc korun. Cílem soutěže je aktivizovat veřejnost a zejména mladé lidi k zájmu o historii minulého století. O soutěži a dobrodružství spojeném s hledáním a zachycováním vzpomínek pamětníků jsme si povídali s ředitelem Post Bellum Mikulášem Kroupou.

Někdy se ze vzpomínání stane zpověď
 
Mikuláš
Kroupa
DiS.
ředitel
Post
Bellum
o. p. s.
Jak vlastně vznikl nápad zaznamenávat vzpomínky pamětníků a jejich prostřednictvím skládat obraz minulého století?
Jako rozhlasový redaktor jsem se mimo jiné věnoval vojenské tematice a jednou ke mně doputoval dopis několika válečných veteránů, ve kterém psali, že se již cítí staří, unavení a nemají sílu zaznamenat své paměti, a jestli by rozhlas neměl zájem jejich vzpomínky nahrát. Spolu s kamarády historiky a novináři jsme se tehdy shodli, že je strašně smutné, když se tito lidé musí doprošovat o zájem o jejich vzpomínky. A hned jsme si řekli, že se to jistě nebude týkat jen autorů dopisu, ale že to může být obecnější problém nejen veteránů, ale pamětníků obecně.
Z prvotní nadšenecké aktivity se vyvinul poměrně velký a životaschopný projekt. Kolik lidí na něm pracuje nyní a jak?
Dnes to jsou zhruba dvě stovky lidí, kteří jezdí za vytipovanými pamětníky a shromažďují jejich svědectví o 20. století. Už nejde jen o výlety ve volném čase, pracujeme na daleko profesionálnější úrovni. A tím nemám na mysli jen technické záležitosti, jako je kvalita záznamu, archivace, prezentace naší práce na internetu atd., ale také publikační činnost, projekty na školách, výstavy, mobilní aplikace a podobně. Náš archiv v současné době obsahuje svědectví kolem tří tisíc lidí, kopie fotografií, spousty dokumentů. V roce 2006 jsme se společně s historiky a novináři dohodli na vzniku digitálního archivu obsahujícího vzpomínky tisíců pamětníků. O dva roky později jsme pak tuto internetovou sbírku nazvanou
Paměť národa
spustili spolu s našimi partnery – Ústavem pro studium totalitních režimů a Českým rozhlasem.
Vaše soutěž Příběhy 20. století je největší dokumentaristickou soutěží v ČR. Je ale opravdu pro každého? Není nahrávání pamětníků pro žáky a studenty příliš složité?
Naopak, je to skvělá alternativa ke standardní výuce historie na základních a středních školách. Koneckonců loňským vítězem v hlasování veřejnosti se stal teprve šestnáctiletý Aleš Kubíček, který objevil příběh Františka Lesáka, jenž zachránil mnoho životů ve své polní nemocnici v průběhu pražského povstání v roce 1945. Mimochodem hlasování veřejnosti se v loňském ročníku soutěže zúčastnilo více než 26 000 lidí. Zájem o soutěž je ohromný. Lidé si uvědomují, že je potřeba příběhy pamětníků zachytit a předat dál, než zmizí navždy, a to je skvělé, stejně jako fakt, že polovina soutěžících byla loni mladší osmnácti let.
Jaká jsou pravidla soutěže letos?
Soutěžit může každý, kdo do 5. října 2014 natočí autorskou audio- nebo videonahrávku příběhu pamětníka a uloží ji na www.pribehy20stoleti.cz. Účastníci soutěží ve třech věkových kategoriích: 13–15 let, 16–18 let a 19+ let. Pamětníky a jejich příběhy mohou hledat kdekoli – ve své rodině, mezi známými a kamarády nebo v okolí svého bydliště. Soutěžní nahrávku pamětnického příběhu musí doprovázet textově zpracovaný příběh pamětníka doplněný fotografiemi. Účastnit se mohou týmy vícero soutěžících a lidé mohou také využít profesionálního dokumentaristického školení, které pořádá Post Bellum. Odborná porota složená z historiků, novinářů a dokumentaristů bude u nahrávek i doprovodných textů hodnotit zejména poutavost a zajímavost příběhu a jeho historickou relevanci, stejně jako dokumentaristické zpracování, tzn. výběr a způsob kladení otázek a vedení rozhovoru tazatelem. V průběhu října a listopadu vyberou porotci deset vítězů. Soutěžní příspěvky budou zároveň zveřejněny na webu
www.pribehy20stoleti.cz
a lidé budou moci hlasovat, který příběh získá cenu veřejnosti.
Jak je Paměť národa v současné době využívána?
Sbírku navštíví na internetu stovky lidí denně, využívají ji ale také historici a novináři. Především ale chceme příběhy a osudy ve sbírce obsažené vyprávět dál. Již sedm let vysíláme dokumentární cyklus Příběhy 20. století, který má nyní už více než 450 dílů a patří mezi nejstahovanější pořady na internetu Českého rozhlasu. Vyvinuli jsme aplikaci pro chytré telefony, kde si lidé vyhledávají příběhy, které se vážou ke konkrétnímu místu v Česku i světě. Vydali jsme jeden z prvních českých dokumentaristických komiksů o 20. století Ještě jsme ve válce, v němž najdete třináct příběhů zpracovaných nejlepšími českými a slovenskými komiksovými tvůrci.
Pořádáme výstavy, tou nejúspěšnější byla replika části koncentračního tábora, postavená na pražském Karlově náměstí při příležitosti 70. výročí atentátu na Reinharda Heydricha, v jejímž nitru návštěvníci nalezli sedmdesát příběhů z doby heydrichiády.
Zaměřujeme se také na spolupráci se školami. V projektu
Příběhy našich sousedů
děti se svými učiteli samy vyhledají osudy pamětníků, zaznamenají je a vytvářejí zvukovou či obrazovou prezentaci. Odborná porota složená z historiků, režisérů a různých zajímavých osobností pak hodnotí, jak děti příběh zpracovaly a především jak mu rozumějí.
Každoročně také v přímém televizním přenosu udělujete Ceny Paměti národa, o kterých se občas mluví jako o alternativách státních vyznamenání...
Taková ocenění nás pochopitelně těší. Od roku 2010 jsme
Cenu Paměti národa
udělili dvaceti statečným pamětníkům – politickým vězňům, řádovým sestrám, válečným veteránům, přeživším holokaust nebo disidentům. U příležitosti čtvrtstoletí pádu komunismu budou mít letošní
Ceny Paměti národa
poprvé mezinárodní rozměr, protože oceníme také statečné osobnosti z Polska, Slovenska, Německa a Maďarska. Jednáme o přímém přenosu z Národního divadla také s veřejnoprávními televizemi z těchto zemí, stejně jako s celou řadou světových hudebních hvězd, jako je Suzanne Vega nebo Michael Stipe z R. E. M., které spojuje přátelství s Václavem Havlem a které chceme do Národního divadla pozvat.
Jak na vaše aktivity reaguje veřejnost, třeba bývalí estébáci či komunističtí agenti?
Nikdy jsme se vlastně nedostali do otevřeného konfliktu. Nesnažíme se ty, jejichž svědectví zaznamenáváme, nějak tlačit do nepříjemné polohy, ponižovat či urážet. Jde nám o to naslouchat, zachytit jejich životní příběhy, jejich vlastní reflexi. Takže kdo chce vyprávět, nalezne u nás posluchače, kteří pak chodí do archivu a ptají se na detaily. Jsme prostě sběratelé příběhů, nikoliv soudci. Někdy se stává, že se vzpomínání stane zpovědí. Jindy se zase pamětníci přehnaně heroizují nebo bagatelizují. Většinou však porozumí, že jde o jedinečnou příležitost podat skrze svůj příběh svědectví, a získají k nám důvěru.
Je to i tím, že přicházíme za nimi s tím, že máme tolik času, kolik pro své vyprávění potřebují. Že projdeme archivy, zajímají nás detaily. To vše je pro ně něco neobvyklého. Máme tedy u pamětníků porozumění a věnují se nám, a to i když vyprávějí o svých chybách, slabostech a pádech.
Říkáte, že nejste soudci, ale sběratelé příběhů. Člověk však zpravidla zaujímá postoj k chování druhých, zvláště pak v případě silných příběhů, s nimiž se často setkáváte...
Často platí, že čím vyhrocenější příběh je, tím je těžší zaujmout jednoznačné stanovisko. Zdeněk Mikš nám vyprávěl svůj životní příběh, kdy se s několika kamarády pokusili odletět ilegálně na Západ.
Zdeněk Mikš, Jaroslav Valášek, Jan Horníček, Miroslav Nový, Vlastimil Klenovský a jeho přítelkyně Heda Prokopová se 12. května 1949 na letišti v Chocni zmocnili dvou letadel Sokol. Těsně před odstartováním však došlo k tragédii, neboť dívka ze soucitu povolila pouta přemoženému letištnímu strážnému. Když už všichni seděli v kokpitech, strážný, zbavený pout, náhle smrtelně postřelil Klenovského s Prokopovou a Mikše vážně zranil. Těžce zraněný Mikš se doplazil ke druhému letadlu a žádal Nového, aby jej do třímístného stroje též vzal. Ten ale odmítl a odstartoval bez něj. Letadlo však havarovalo ještě na české straně a všichni přeživší účastníci byli zatčeni a odsouzeni na mnoho let. Když jsme si o tom s nimi teď povídali, Mikš obvinil Nového, že ho tam tehdy zraněného nechal. Nový to rozhořčeně odmítl, musel se prý rychle rozhodnout, letadlo bylo jen třímístné, vzletová dráha rozbahněná, nechtěl stroj přetížit a ohrozit ostatní. Konzultovali jsme to s odborníky, na letišti udělali rekonstrukci, jenže nikdo to dnes nemůže s jistotou rozsoudit.
Rozhovor vedl Filip Hrubý.

Související dokumenty