Knihovna jako místo poučení, zábavy i odpočinku

Mít i ve škole místo, kde je možné se schoulit do točicího křesla, číst si na pohovce knížku či časopis dle libosti a nálady, zahrát si s kamarády společenskou hru, sednout si k počítači a vyhledat si (nejen) informace k dnešnímu domácímu úkolu nebo jen tak relaxovat a povídat si s kamarády v příjemném prostředí, je skvělé!

Knihovna jako místo poučení, zábavy i odpočinku
Mgr.
Hana
Patrichiová
 
ředitelka školy, Základní škola Kaznějov
Mgr.
Petra
Kratochvílová
 
pedagog, Základní škola Kaznějov
Aby mohla škola plnohodnotně naplňovat své poslání v souvislosti se stále rostoucím množstvím informací, řešilo před pěti lety vedení naší základní školy a její pedagogové otázku, jak vytvořit podmínky k tomu, aby měli žáci vhodný a širší přístup k informacím. Také jsme si uvědomovali, že zdaleka ne všichni žáci mohou mít doma k dispozici jak rozsáhlou knihovnu, tak i přístup k počítači s internetem. Nejlepším řešením se ukázalo přebudování bývalé žákovské knihovny na školní informační centrum, kde bude možné informace a informační zdroje shromažďovat, třídit, zpracovávat a zpřístupňovat jak žákům, tak i vyučujícím.
Sami žáci se podíleli na výběru názvu i loga tohoto centra. Ze všech návrhů v anketě mezi žáky zvítězil název Všeználek, který se mezi dětmi i pedagogy rychle ujal.
Naše
ŠSIC (Školní studijní a informační centrum)
je umístěno ve dvou místnostech. První jsme pojali jako studovnu s knihovními regály a pracovními místy pro 28 žáků, pracovním místem pro pedagoga, s PC s připojením na internet a možností využívat dataprojektor či mobilní tabuli. Nechybí samozřejmě spousta tabulí nástěnných a také hojně využívané stolní didaktické i společenské hry. Žáci mohou využívat i PC s připojením na internet, o které je velký zájem. Mají zde také možnost připojení k výukovým programům používaným při vyučování.
Kromě PC lákají žáky nejvíce barevné relaxační otočné židle ve tvaru dlaně a pohodlná pohovka. To jsou místa, u kterých je zaručeně vždy největší nával. Proto jsou strategicky umístěné hned vedle regálů s knihami naučnými, klasickými i zábavnými a s časopisy pro děti a mládež, které dostáváme darem. Takže vše na dosah ruky.
V druhé místnosti máme nejen další prostory pro ukládání knih, ale i technické zázemí pro vydávání našeho školního časopisu
Zkazky
(Z KAZnějovské základKY), na němž se děti pod vedením pedagogů podílejí a všechny si ho především rády čtou a prohlížejí. K dispozici jsou zde již zrealizovaná čísla v podobě listinné, v podobě elektronické jsou k nahlédnutí na našem školním webu zskaznejov.webnode.cz. Časopis vychází již od roku 2011 a každé nové číslo je očekáváno s opravdovým nadšením.
Prostor je využíván nejen při běžné výuce (třídy se střídají), ale žáci i učitelé jej navštěvují také v době mimo vyučování, dle jejich chuti a potřeb, a probíhá zde spousta dalších akcí - různé tvořivé aktivity, soutěže, výstavy, koncerty, přednášky a besedy nejen pro žáky a učitele, ale i pro veřejnost. Úspěšné byly například přednášky o archeologii severního Plzeňska ve spolupráci s Muzeem a galerií severního Plzeňska v Mariánské Týnici, poučná pro děti byla beseda s pamětnicemi 2. světové války na téma
Svatobořické děti
a nezapomenutelným zážitkem byla přednáška s šéfredaktorkou časopisu Sluníčko a jeho ilustrátorkou, při níž byly děti aktivně „vtaženy“ do tvorby časopisu. Velký ohlas mají mezi žáky každým rokem pořádané interaktivní přednášky z oblasti prevence, připravené zástupkyní HZS Plzeňského kraje ve spolupráci s SDH Kaznějov, a další.
Má-li někdo z pedagogů či žáků zájem zapůjčit si knihu nebo časopis domů, i tato služba je zajištěna a paní učitelka Zdeňka Havlenová, která je vedoucí centra, požadované výtisky zájemci ochotně zapůjčí.
Také je od samého vzniku ŠSIC pro žáky 2. stupně ZŠ realizována ve spolupráci s pedagogy prestižní soutěž školy - Žákovská odborná činnost (ŽOČ). Žáci jednotlivě nebo ve spolupráci s ostatními tvoří své odborné projekty do vyučovacích předmětů. Během tvorby zadaných projektů probíhá konzultace žáků s vyučujícími - garanty jednotlivých předmětů. Žáci odevzdávají své práce v elektronické podobě. Hodnotí se kvalita vypracování dle zadání, nápad, užitečnost pro výuku, zábavnost, zajímavost, grafické zpracování apod. Po konečném vyhodnocení soutěže jsou vítězné práce žáků vytištěny, podle potřeby zataveny do fólie a svázány do kroužkové vazby. Komisí učitelů, popř. garantem soutěže, jsou vybrány nejlepší žákovské práce a tvůrci vítězných prací jsou následně odměněni.
Knihovna Všeználek také každoročně vyhlašuje tři další soutěže - literární, výtvarnou a fotografickou. Společné téma je každým rokem jiné (např.
Rodina, Divadlo
).
Rekonstrukci naší knihovny jsme pojali doslova „od podlahy“, počínaje novými rozvody elektroinstalace přes nová okna, světla, již zmíněnou podlahu, výmalbu, několikery dveře, včetně praktických „šoupaček“ mezi místnostmi, kout s umyvadlem a konče novým nábytkem pro žáky i pedagogy. A to vše by nebylo možné bez kompletního financování ze strany zřizovatele školy -
města Kaznějov.
Navíc i to, že je centrum přístupné žákům každý den zdarma a děti nemusí za návštěvy Všeználka platit, je opět zásluha zřizovatele - finančně podporuje školu v rámci rozpočtu při plnění aktivit a výstupů projektu po dobu povinné udržitelnosti projektu.
Další vybavení - skřínky k uložení časopisů, odpočinkový kout s pohovkou, kobercem a stolky - jsme získali darem. Vybavení počítačovou technikou, včetně výukových programů, zakoupení didaktických her a knih, laminovacího přístroje, kroužkového vazače a také odměny pedagogům za jejich práci v ŠSIC, to vše bylo uhrazeno v rámci grantového projektu OP VK „Učení je skryté bohatství - inovace výuky ZŠ Kaznějov“, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.12/02.0029, poskytovatelem finanční podpory byl Plzeňský kraj. Při realizaci projektu byla s poskytovatelem podpory vždy výborná spolupráce.
Během přípravy projektového záměru vytvoření nového školního studijního a informačního centra (4. klíčová aktivita projektu) jsme vycházeli z následujících dokumentů:
 
„Škola pro 21. století“ - akční plán MŠMT z října 2008 -podrobný plán na realizaci Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání pro období 2009-2013;
 
Informace o problematice vytváření školních center na internetových portálech:
 
skip.nkp.cz
- Svaz knihovníků a informačních pracovníků České republiky,
 
www.msmt.cz
- Knihovní řád školní knihovny, Informační zázemí školy, Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách, č. j. 12 487/2009 - 20,
 
daidalos.ff.cuni.cz
- server Filozofické fakulty UK, poskytuje rozsáhlé informace k problematice vytváření ŠSIC,
 
www.spomocnik.cz
- Nová role školních knihoven (Bořivoj Brdička, 16. 6. 2005); Funkce školní knihovny jako studijního a informačního centra, Marketing školní knihovny,
 
www.nkp.cz
- Manifest o školních knihovnách.
 
Nezastupitelnou roli pro nás měla i spolupráce s Regionální rozvojovou agenturou Plzeňského kraje, která v roce 2009 v době přípravy projektu zveřejnila na svém webu modelové projekty pro globální granty OP VK Plzeňského kraje a navíc poskytovala školám odborné konzultace.
Od začátku jsme celkovou rekonstrukci knihovny školy prováděli se záměrem vytvoření nového informačního centra školy dle definice UNESCO: „Školní studijní a informační centrum (ŠSIC) je místem školy, v němž mohou žáci rozvíjet své klíčové
kompetence
díky volnému přístupu k informacím, účastí na programové náplni centra a sdílením sociálních zkušeností se spolužáky.“ Výstupem aktivity projektu „Příprava a provoz Školního studijního informačního centra školy s důrazem na integraci do vyučovacího procesu školy a Žákovskou odbornou činnost“ bylo vytvoření Metodiky ŠSIC, ve které je popsána programová náplň ŠSIC, její součástí jsou i všechny další související dokumenty nezbytné pro provoz centra.
Aktivity a výstupy, které byly v rámci projektu podpořeny, musí škola udržet ještě nejméně
po dobu pěti let
ode dne ukončení projektu, tj. od 31. ledna 2012.
Nyní realizujeme třetí období udržitelnosti, ve kterém i nadále naplňujeme programové zaměření centra. Zájem žáků a pedagogů o návštěvu Všeználka je i ve třetím období udržitelnosti shodně vysoký jako při jeho otevření. Společnou prací všech pedagogů školy a za podpory zřizovatele školy se nám povedlo nastavit podmínky provozu centra tak, že i v době udržitelnosti projektu jsme naplnili uvedenou definici UNESCO a zajistili, aby provoz centra přispíval k rozvoji klíčových kompetencí žáků, tj. k tvořivé práci s fakty, rozvíjel schopnosti zpracovat a interpretovat různé informační zdroje, schopnosti prezentovat výsledky své práce, spolupracovat v týmu apod.
Naším cílem je využít Všeználek na maximum a největší odměnou je pro nás skutečnost, že jej žáci navštěvují rádi nejen v době vyučování, ale i během svého volného času.

Související dokumenty