Finanční gramotnost - využijte metody neformálního vzdělávání

Vydáno:

Finanční gramotnost není v posledních letech téma jen pro školy. Začíná se objevovat i v neformálním vzdělávání a volnočasových aktivitách. Je toho možné ve škole nějak využít?

Finanční gramotnost - využijte metody neformálního vzdělávání
Mgr.
František
Šereda
 
koordinátor projektu Finanční gramotnost v neformálním vzdělávání, učitel a autor metodických publikací
V uplynulých letech realizovala
Česká rada dětí a mládeže
projekt s názvem „Finanční gramotnost v neformálním vzdělávání“. Naprostá většina jeho výstupů je nyní volně k dispozici na internetu (http://www.rozumimefinancim.cz/) a celá řada z nich je vhodně aplikovatelná i ve školní praxi. Často jsou využívány formy, které pro školní vyučování nejsou úplně typické, ale najdou své uplatnění například v rámci projektového vyučování nebo v rámci exkurzí a školních výletů. Celou řadu výstupů je však možné využít i v běžné vyučovací hodině.
Jaké nástroje v rámci projektu vznikly a jsou nyní volně k dispozici?
Nejrychleji dostupným a použitelným výstupem projektu jsou jednoduché aplikace pro mobilní telefony. Aplikace
Rozumíme financím
obsahuje to nejlepší a nejzajímavější z dále zmíněných publikací, takže je možné mít klíčové informace nebo popisy a scénáře nejatraktivnějších aktivit stále po ruce. Druhá z aplikací (Nauč se hospodařit) umožňuje jednoduše sledovat výdaje, třídit je podle kategorií a sledovat limity. Nabízí se využít tuto aplikaci k jednoduchému miniprojektu, když žáci nějakou dobu zaznamenávají svoje výdaje (například jen za vybranou třídu produktů) a získaná data pak mohou statisticky zpracovat (ICT, matematika). Učitelé poté získaná data mohou využít k propojení osobní zkušenosti žáků s komplikovanými pojmy a koncepty, jako je například parita kupní síly(zeměpis, srovnání ekonomik různých zemí, průřezové téma RVP - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech) nebo
spotřební koš
a jeho změny a
inflace
(dějepis, základy společenských věd).
K rychlému využití se také hodí
hry a aktivity dostupné na webu
projektu (http://www.rozumimefinancim.cz/). Snadno jsou využitelné krátké hry, které se věnují tématům jako reklamace, platidla, jednotkové ceny nebo základní investiční nástroje a jejich vlastnosti. Mírně časově náročnější je pak hra
Nauč se hospodařit
(originální názvy nebyly prioritou projektu), ve které hráč na začátku volí jeden ze tří životních stylů (snahu maximálně ušetřit, snahu maximálně si užívat a vyvážený přístup mezi těmito dvěma extrémy) a následně se této volbě snaží dostát v průběhu jednoho měsíce simulovaného života, kdy si volí různá řešení obvyklých i méně obvyklých životních situací: od nakupování a placení nájmu přes cestování až po pořádání večírku. Časově nejnáročnější (nicméně dělitelná na menší části, které dávají smysl i izolovaně) je pak detektivní hra Nenech se zmanipulovat, kde jsou k rozuzlení záhadného příběhu třeba nejen znalosti financí, ale také první pomoci, kyberšikany a bezpečnosti na internetu či zásad jednání v krizových situacích. Krátké hry jsou na webu přístupné volně a hned, delší po jednoduché registraci (jméno, příjmení, e-mail).
Pro přípravu a práci učitele je k dispozici několik publikací, které v rámci projektu vznikly a jsou nyní volně dostupné ke stažení na webu projektu.
Pro inspiraci je zajímavá
sbírka her a aktivit
s názvem Hry a peníze. Najdeme v ní několik desítek poměrně různorodých aktivit. Všechny mají tu výhodu, že byly rozsáhle testovány a kromě popisu a návodu u každé aktivity najdeme i poznámky různých lidí, kteří konkrétní aktivitu s dětmi nebo mladými lidmi realizovali a doporučují, na co si dát pozor, jak aktivitu upravit podle konkrétních podmínek nebo jak ji vhodně modifikovat pro dosažení dalších cílů.
Jak k realizaci aktivit správně přistupovat, uvádět je ve vhodném kontextu a využít je synergicky k dosažení správně zvolených cílů, je popsáno ve dvou
metodických příručkách: Finanční gramotnost prakticky a Peníze ve volném čase.
Stručná knížka
Peníze ve volném čase
řeší proč se finanční gramotnosti věnovat a zaměřuje se hlavně na rozvíjení postojové části kompetencí, méně na znalosti a dovednosti. Témata, ke kterým nabízí hotová řešení i podněty k přemýšlení a vlastnímu metodickému zpracování, jsou například: hospodárnost a šetření, opatrnost a rozvážnost nebo podnikavost a schopnost postarat se o sebe.
Podobně je zaměřena stručná publikace Finanční gramotnost prakticky, hlavně proto, že celá řada kompetencí finanční gramotnosti se velmi dobře rozvíjí i při běžné činnosti sdružení dětí a mládeže. Popisuje tedy, jak s takovými aktivitami pracovat promyšleněji a lépe je vytěžit a naučit se díky nim více. Ve školním vyučování samozřejmě některé z těchto aktivit obvykle neprobíhají, nicméně i tak existuje velká příležitost využít popisované postupy například při pořádání školních výletů nebo exkurzí. Do školního prostředí jsou použitelné i některé návrhy na projektové dny.
Mezi další výstupy projektu patří například
karetní hra
Naživo!
nebo metodické e-learningové kurzy a další publikace.
Zajímavá příležitost? A jednoduchý první krok
Výstupy projektu umožňují podívat se na finanční gramotnost z trochu jiné perspektivy než obvykle, a obohatit tak snadno a jednoduše vyučování o nové přístupy a formy.
První krok je jednoduchý. Podívejte se na
http://www.rozumimefinancim.cz/
a inspirujte se. Publikace jsou k dispozici volně ke stažení.

Související dokumenty