SOČ jako reprezentant rozvíjení tvořivosti mládeže

V České republice se již řadu let úspěšně uplatňuje významná aktivita na podporu tvořivosti a samostatnosti v odborné tvůrčí činnosti – Středoškolská odborná činnost (dále jen „SOČ“). Ve školním roce 2012/2013 se uskutečňuje již 35. ročník soutěže žáků středních škol.

SOČ jako reprezentant rozvíjení tvořivosti mládeže
Ing.
Miroslava
Fatková
 
 
PaedDr.
Milan
Škrabal
 
tajemnice soutěže SOČ, Talentcentrum NIDM MŠMT předseda Ústřední komise SOČ, ČVUT v Praze
PROFIL A POSLÁNÍ STŘEDOŠKOLSKÉ ODBORNÉ ČINNOSTI
Středoškolská odborná činnost (SOČ) je
dobrovolná zájmová činnost žáků ze všech typů středních škol,
kterou uskutečňují ve svých školách, mimoškolních zařízeních, klubech nebo individuálně. Výsledkem SOČ je zpravidla
vypracovaná samostatná práce nebo učební pomůcka,
kterou autor nebo kolektiv předkládají k odbornému posouzení a která je následně veřejně obhajována před odbornou porotou.
Je tedy aktivitou zaměřenou jednak na vlastní tvůrčí činnost, na zpracování zvoleného tématu do výsledné formy odborné práce, jednak na prezentační rovinu, kdy je tento výsledek předkládán ke zveřejnění, a to formou
účasti v soutěžních přehlídkách SOČ
a následně při dalších příležitostech (publikování v tisku, ve sdělovacích prostředcích a v neposlední řadě na významných mezinárodních soutěžích a prezentačních akcích mladých vědců).
Na rozdíl od mnoha dalších specializovaných činností zahrnuje celou řadu nejrůznějších oborů, proto má ambice na jedno z předních míst mezi nejrůznějšími v současnosti realizovanými soutěžemi, a to jak v domácím prostředí, tak i na mezinárodním poli.
Jednou z priorit SOČ je, že do soutěže vstupují žáci středních škol s prací na téma, které volí na základě vlastního rozhodnutí.
Výsledné práce SOČ si mnohdy svou úrovní nezadají s úrovní bakalářských i diplomových vysokoškolských prací.
Posláním Středoškolské odborné činnosti je:
 
všestranně rozvíjet a podporovat odborné zájmy žáků – žáků středních škol;
 
prohlubovat a rozšiřovat u žáků všech typů středních škol jejich odborné vědomosti a zkušenosti, individuální schopnosti, napomáhat při rozvoji jejich studijní a odborné aktivity i osobnosti;
 
vést žáky k samostatnému tvořivému myšlení a aktivnímu řešení úloh;
 
napomáhat k vyhledávání talentovaných žáků a podporovat jejich další odborný růst;
 
přispívat k účelnému využívání volného času mladých lidí.
Vyhlašovatelem soutěže je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a organizační garanci zabezpečuje Národní institut dětí a mládeže MŠMT (NIDM), při kterém je také stálé sídlo Ústřední komise SOČ, která řídí soutěž a další související či navazující aktivity.
Soutěž vznikla v roce 1978.
Do té doby existovalo na středních školách několik různých soutěží (např. odborné tematické technické konference na středních průmyslových školách nebo soutěž samostatných prací s přírodovědným a ekologickým zaměřením
Natura Semper Viva
určená především pro žáky gymnázií). Tyto soutěže začlenilo pak v roce 1978 ministerstvo školství do nově vzniklé
federální soutěže Středoškolská odborná činnost.
Po rozdělení Československa v roce 1993 se rozdělila i soutěž SOČ a vznikly dvě samostatné soutěže – česká a slovenská SOČ. I po dvaceti letech samostatné existence jsou obě soutěže, až na drobné rozdíly, téměř totožné a od roku 2000 opět spolupracují a organizují pravidelné reciproční výměny studentů.
Středoškolská odborná činnost má v současné době
18 soutěžních oborů,
které zahrnují v zásadě všechny vědní obory – přírodovědné, technické, společenskovědní a humanitní.
Je určena především žákům středních škol,
případně studentům prvních ročníků vyšších odborných škol.
Mohou se jí ale účastnit i talentovaní žáci ze základních škol.
Základem je zpracování odborné práce.
Téma si zpravidla volí soutěžící sám podle svého zájmu. Může však využít nabídky témat či tematických okruhů, které nabízejí zejména některé vysoké školy a odborná pracoviště Akademie věd, včetně pomoci konzultantů.
Do soutěže se může přihlásit
jednotlivec nebo autorský tým s řešením problému,
kterému se věnuje na základě získaných teoretických a praktických poznatků. Dále může
soutěžit s technickým návrhem,
včetně jeho teoretického zdůvodnění, funkčního popisu zařízení. Nesmí chybět potřebná technická dokumentace.
Rovněž se může přihlásit s
návrhem učební pomůcky,
který musí obsahovat funkční popis zařízení, možnosti jeho praktického využití, potřebnou technickou dokumentaci, fotodokumentaci nebo funkční model a případně vyčíslení nákladů na jeho výrobu.
K vysoké úrovni autorských prací významně přispívá
tradičně realizovaná forma obhajob,
které umožňují studentům středních škol konfrontovat výsledky jejich práce. Umožní jim setkat se a navzájem porovnat úspěšnost postupů v odborné i tvůrčí činnosti a mít bezprostředně zpětnou vazbu v rámci
komunikace s odbornými porotami.
Obhajoba práce potvrdí znalosti a dovednosti autorů, míru jejich samostatnosti při zpracování tématu, validitu závěrů a interpretaci zjištěných výsledků.
Příprava na obhajobu i vlastní realizace
má nesporně vliv na úroveň, kvalitu práce autora jak ve fázi zpracování tématu, výsledků, formulace a zdůvodnění závěrů, tak s ohledem na nedílnou součást tvůrčí a odborné činnosti – na posilování schopností pro úspěšnou prezentaci výsledků odborné (vědecké) práce. Především výrazně
podporuje trend posilovat a rozvíjet samostatnost,
tvůrčí schopnosti i dovednosti představit skutečné výsledky práce.
Soutěž SOČ je postupová,
probíhá formou školních, okresních a krajských kol. Vyvrcholením soutěže je
celostátní přehlídka,
která se koná každý rok v jiném kraji a jiném městě. Soutěž tím ale pro všechny zúčastněné nekončí, existují možnosti dalšího uplatnění úspěšných prací. V tuzemsku je to zejména
prestižní soutěž České hlavičky
pořádaná společností Česká hlava, v níž opakovaně získávají „sočkaři“ ocenění.
Další úspěšní autoři prací jsou navrhováni například na cenu České učené společnosti, Nadačního fondu J. Heyrovského, jsou oceňováni prestižními vysokými školami, odbornými vědeckými pracovišti aj. Pak se také jedná o
účast v mezinárodních soutěžích.
Unikátnost SOČ, a to i v mezinárodním měřítku, je v šíři oborů a v tom, že je
zpřístupněna žákům všech typů středních škol.
Oproti řadě jiných aktivit, založených na řešení nebo splnění zadaných úkolů, klade SOČ
důraz na samostatnost a tvůrčí aktivitu účastníků.
Středoškolská odborná činnost je nejrozsáhlejší soutěží samostatných prací studentů všech typů středních škol a
zahrnuje všechny oblasti vědy a techniky,
lidského vědění. V mezinárodním měřítku je soutěž SOČ plně srovnatelná s prestižními soutěžemi s dlouhodobou tradicí kvality a rozsahu oborového zaměření.
NAVAZUJÍCÍ MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽE
Ti nejúspěšnější řešitelé Středoškolské odborné činnosti, autoři prací s mimořádnými výsledky výzkumných aktivit či technických řešení jsou vysíláni na mezinárodní soutěže do zahraničí. Na SOČ navazují zejména dvě prestižní mezinárodní soutěže. Od roku 1999 je SOČ afilací nejrozsáhlejší mezinárodní soutěže
Intel International Science and Enginnering Fair
(INTEL ISEF) ve Spojených státech amerických a od roku 2000 je zapojena do soutěže
European Union Contest for Young Scientists
(EU CONTEST, EUCYS).
Kromě uvedených dvou hlavních mezinárodních soutěží jsou díky nabídkám zahraničních organizátorů, inspirovaných úspěšností a úrovní výsledných prací, vysíláni autoři prací SOČ i na další
mezinárodní soutěže, konference a letní školy.
Letos jsme například rozšířili reciproční výměny studentů o Lucembursko.
Loňská laureátka SOČ se v dubnu účastnila soutěže EXPO Science v Lucemburku a v červnu přijel student z Lucemburska na Celostátní přehlídku SOČ do Kutné Hory. Soutěž se dostává ve známost i v dalších zemích a díky tomu přibývají nabídky i na nové výměnné možnosti.
DALŠÍ AKTIVITY NA PODPORU TVOŘIVOSTI
Na soutěžní aktivity navazuje řada dalších činností, jejichž účelem je uplatňování kroků na podporu aktivit koncipovaných pro účely
zkvalitnění odborné činnosti studentů
středních škol a také odborné, metodické a poradenské činnosti pro pedagogy či konzultanty, vedoucích studentských prací atd. Od roku 2004 je to například
cyklus seminářů
– tvůrčích dílen pro žáky a od roku 2012 seminářů a workshopů pro učitele a organizátory aktivit na podporu nadání.
Hlavní zřetel je kladen na
teoretický základ a praktické procvičení
vybraných zásad a postupů odborné a vědecké práce, s účelově připravenými metodickými a pracovními materiály. Zařazeny jsou zejména okruhy:
 
práce s tématem, postupy, metody vědecko-výzkumné činnosti, zásady tvorby a strukturace odborné práce, problematika modifikace postupů pro různé vědní oblasti;
 
etika odborné a vědecké činnosti, praktické postupy práce s informacemi a statistickými daty;
 
umění komunikace a prezentace odborné práce a praktiky na podporu těchto činností (např. rétorika aj.);
 
modely školních programů na podporu odborné tvořivosti a další.
Novinkou jsou
konzultační střediska SOČ
poskytující od ledna 2012 odbornou podporu učitelům a žákům při zpracování soutěžních prací SOČ. Konzultační střediska vznikla díky projektu
Perun
(
če,
R
ozvoj a
U
platnění
N
adání). Jednou z aktivit projektu jsou
Střediska Podpory Nadání
(SPONY), která mají za úkol podporovat aktivity pro nadané žáky a jejich učitele ve vazbě na některou z technických či přírodovědných soutěží a olympiád. Při Národním institutu dětí a mládeže MŠMT funguje od ledna 2012 SPONA pro soutěž SOČ.
Dále se připravují pro navazující období
prázdninové stáže na odborných pracovištích,
letní škola pro zájemce o vybrané obory, zahraniční výměnné pobyty studentů a další
podpůrné aktivity
(např. databáze porotců, hodnotitelů a konzultantů, kterou by mohli využívat organizátoři na všech soutěžních úrovních).
Rádi bychom na tomto místě připomenuli program MŠMT
Excelence středních škol.
Jde o rozvojový program ke zkvalitnění vzdělávání talentovaných žáků na středních školách v návaznosti na výsledky žáků v soutěžích a přehlídkách, a to jak v tuzemských, tak v mezinárodních soutěžích.
Program umožní výrazně zvýšit finanční ocenění pedagogických pracovníků.
Co konkrétně projekt
Excelence pro školy
znamená? Základním cílem programu je především
podpora, zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované žáky na středních školách,
kteří jsou schopni dosahovat vynikajících výsledků. V rámci programu Excelence mohou školy získat díky svým úspěšným žákům v národních i mezinárodních soutěžích zajímavé finanční prostředky, které mají
možnost začlenit do fondu mzdových prostředků
a použít je právě na odměny těm pedagogům, kteří se věnují vzdělávání a odborné přípravě žáků nad rámec svého pracovního úvazku.
Nezastupitelnou roli v celém systému soutěží mají učitelé,
kteří se věnují přípravě žáků na soutěže zpravidla nad rámec svého pracovního úvazku, často bez finančního ohodnocení. Školy budou
získávat za úspěšné žáky od úrovně krajských kol body,
které se prostřednictvím příslušného koeficientu následně převádí na finanční hodnotu poskytovanou do rozpočtu příslušných škol.
VÝSLEDKY EMPIRICKÝCH ŠETŘENÍ
ÚK SOČ sleduje kromě dalších okruhů například
otázky motivace středoškoláků účastnit se aktivit
zaměřených na odbornou tvůrčí činnost. Na tomto místě představujeme některé z výsledků zjištění u účastníků celostátní přehlídky SOČ v roce 2010, s přihlédnutím k výsledkům diskusí, rozhovorů a
sdělení zahrnujícím zkušenosti a reflexe účastníků
soutěže v dalších letech.
Kromě jiného jsme se zaměřili na otázky, co vedlo účastníky k odborné tvůrčí činnosti, co či kdo je inspiroval a orientoval v těchto činnostech, dále na otázky hodnocení přínosu pro vlastní osobnostní a profesní rozvoj. Pro přehlednost jsme vybrali údaje zahrnuté v tabulkách uvedených dále.
Tabulka 1: Impuls k odborné tvůrčí činnosti získali účastníci z těchto zdrojů
+-----------------------------------------+-----------+-----------------+--------------------+
| Impuls k odborné tvůrčí činnosti vyšel  |  Celkem   |     Z toho      |       Z toho       |
|                                         |           |  Přírodovědně   |      Humanitní     |
|                                         |           | technické obory | a společenskovědní |
|                                         |           |                 |       obory        |
+-----------------------------------------+-----+-----+-------+---------+---------+----------+
| od vyučujícího                          | 154 | 87% |   104 | 85%     |      50 | 93%      |
| od spolužáků                            |  16 |  9% |    12 | 10%     |       4 |  7%      |
| z internetových zdrojů                  |   3 |  2% |     3 |  2%     |       0 |  0%      |
| odjinud                                 |  16 |  9% |    13 | 11%     |       3 |  6%      |
+-----------------------------------------+-----+-----+-------+---------+---------+----------+
Z našeho výzkumu vyplývá, že
impuls k odborné tvůrčí činnosti
vyšel převážně ze školního prostředí (tab. 1). Ve školním prostředí
hlavní úlohu sehrál učitel,
který podnítil žáky k účasti v SOČ – tato skutečnost je přitom nad očekávání výrazná. Obvykle to byl učitel, který vyzařoval vysokou profesionalitu a byl pro žáky vzorem.
Tabulka 2: Volba odborného tématu
+-----------------------------+-----------+-----------------+--------------------+
| Téma odborné činnosti určil |  Celkem   |     Z toho      |       Z toho       |
|                             |           |  Přírodovědně   |      Humanitní     |
|                             |           | technické obory | a společenskovědní |
|                             |           |                 |       obory        |
+-----------------------------+-----+-----+-------+---------+---------+----------+
| respondent sám              | 136 | 77% |    88 | 72%     |      48 | 89%      |
| vyučující                   |  25 | 14% |    20 | 16%     |       5 |  9%      |
| někdo mimo školu            |  19 | 11% |    18 | 15%     |       1 |  2%      |
+-----------------------------+-----+-----+-------+---------+---------+----------+
Vliv učitele v tomto směru má ještě jednu dimenzi, jež se jeví jako významná pro kvalitativní stránku iniciačních podnětů, impulzu pro kreativní orientaci žáků. Z uvedených tabulek (tab. 1, 2) na jedné straně jednoznačně vyplývá
dominantní role středoškolských učitelů
v iniciaci prvotního impulzu studentům k zapojení se do tvůrčího procesu studentské vědecké činnosti.
Na druhé straně dává učitel
dostatečný prostor pro vlastní rozhodování žáků
ve výběru i ztvárnění odborného tématu. Tyto skutečnosti svědčí o vysoké míře odborné a pedagogické profesionality učitelů, ale ostatně také o klimatu škol. Tedy jde o faktory, které jsou stěžejní pro utváření osobnostního profilu mladých lidí v jednom z nejvýznamnějších životních období.
Výsledky, z nichž zde představujeme alespoň některé, ukazují na vlastní hodnocení řešitelů středoškolských odborných prací, kdy vysoce oceňují
přínos pro své zrání a profesní orientaci.
Ve volných výpovědích pak sdělují, že je účast v tvůrčí odborné činnosti při řešení témat v SOČ naučila komunikovat nejen v týmu, ale i s odborníky z výzkumu a praxe, kvalifikovaněji komunikovat se svými učiteli a využívat jejich odbornosti, veřejně prezentovat výsledky řešení především v oblasti vyjádření jejich významu, souvislostí, možností využití atp. Tedy v aspektech, které jsou obecně v připravenosti středoškoláků na další studium stále více postrádány.
ZÁVĚR
SOČ má v rámci soutěží poměrně výjimečné postavení. Je
nejrozsáhlejší soutěží samostatných odborných prací
žáků středních škol. Její značnou předností je obrovská šíře záběru od přírodovědných přes technické po společenskovědní a humanitní obory a značný počet účastníků. Ve srovnání například s klasickými olympiádami je zde kladen daleko větší důraz na tvořivost, rozvoj invence, myšlení a samostatnosti.
Studenti si sami vybírají téma,
které je zajímá, vnímají jeho potřebnost a následně se uvedené problematice věnují a řeší ji. Je to dlouhodobá systematická práce, která trvá několik měsíců.
Jsou i případy, a ne ojedinělé, kdy se tématu věnují několik let. Navíc
autor musí práci veřejně prezentovat
a svoje názory a získané výsledky ve veřejné prezentaci obhájit před porotou. Bez ohledu na zdařilejší či méně úspěšně zpracovaný obsah práce je cenným přínosem i fakt, že se soutěžící naučí, jak má odborná práce vypadat po formální i obsahové stránce, jaká je
struktura odborné práce,
jak správně citovat literaturu a pracovat s odbornými texty, jak představit výsledky.
To vše se bude při dalším studiu i v praxi nepochybně hodit.
Je však třeba znovu připomenout podmínky pro tvůrčí činnost, rozvoj myšlení. Primární je role učitele a své místo má i celkové klima školy či širšího vzdělávacího a sociálního prostředí.
ZDROJE
 
FATKOVÁ, M. (ed.).
Středoškolská odborná činnost: SOČ 201–2012.
34. ročník. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2011. ISBN 978-80-87449-13-4.
 
CHMELA, L., SEMRÁD, J., ŠKRABAL, M. Názory na aspiraci mládeže na přírodovědně technické obory. In:
Sborník z XVIII. celostátní konference ČAPV. Kam směřuje současný pedagogický výzkum?
Liberec: Technická univerzita, 2010, s. 27. ISBN 978-80-7372-626-3.
 
CHMELA, L., SEMRÁD, J., ŠKRABAL, M. Směřování mládeže k přírodovědně technickým oborům a vysokoškolské vzdělávání. In:
Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace
[CD-ROM]. Brno: Tribun EU, 2011. ISBN 978-80-263-0064-9.
 
KLÁN, P.
Mezinárodní soutěže samostatných prací. Jak úspěšně reprezentovat v zahraničí.
Praha: NIDM M·MT, 2012. Dostupné z: http://www.soc.cz/mezinarodnisoutezesamostatnych-praci
 
SEMRÁD, J., ŠKRABAL, M.
Sociální prostředí a tvořivost. Lifelong learning = Celoživotní vzdělávání.
2011, roč. 1, a. 2, s. 46–58. ISSN 1804-526X.
 
ŠKRABAL, M.
Informace o výzkumné sondě uskutečněné v průběhu 32. Celostátní přehlídky Středoškolské odborné činnosti
(SOČ). Praha: NIDM a ÚK SOČ, 2010.
 
ŠKRABAL, M. Středoškolská odborná činnost (SOČ) a mezinárodní soutěže. In:
Talent nezná hranic: sborník příspěvků z mezinárodní konference konané 21.-22. října 2010 v Praze = Talent Without Borders: collection of abstracts of all lectures given at the international conference: 21st-22nd October, 2010, Prague, Czech Republic.
Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2010, 144 s. ISBN 978-80-87449-04-2.
 
ŠKRABAL, M. a kol. Výzkum mezi účastníky SOČ 2010. In:
Inspiromat.
Elektronický časopis. Praha: NIDM, 2011, a. 2. Dostupné z: http://www.nidm.cz/inspiromat/inspiromat-02-2011/neformalni-vzdelavani-asoucasnost/vyzkum-mezi-ucastniky-soc-2010
 
ŠKRABAL, M., VÁCHOVÁ, D. (ed.).
Sborník příspěvků z mezinárodní konference 25 let Středoškolské odborné činnosti: materiál z konference konané 2.–4. dubna 2004.
Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004, 96 s. ISBN 80-86784-15-0.
ODKAZY
 
http://www.soc.cz/ – webové stránky Středoškolské odborné činnosti
 
http://www.eucys2012.eu/ – mezinárodní soutěž EU Contest 2012
 
http://www.societyforscience.org – mezinárodní soutuI INTEL ISEF
Kontakt na tajemnici soutěže:
Ing. Miroslava Fatková, NIDM,
Na Poříčí 4, 115 30 Praha 1,
e-mail: mirka.fatkova@nidm.cz;
tel.: 221 850 813, www.soc.cz

Související dokumenty