Gymnázium Hladnov a eTwinning

Vydáno:
Gymnázium Hladnov a eTwinning
Mgr.
Martina
Baseggio,
ambasadorka eTwinningu, zástupkyně ředitele Gymnázia Hladnov pro Jazykovou školu
Mgr.
Iva
Skybová,
Gymnázium Hladnov
Co je eTwinning? Bylo by možné tuto aktivitu stručně popsat?
MB: Jedná se o aktivitu Evropské komise zaměřenou na online spolupráci mezi školami, vzdělávání a vzájemnou komunikaci evropských učitelů realizovanou na portálu www.etwinning.net. V jednotlivých zemích jsou za činnost eTwinningu zodpovědná národní podpůrná střediska. V České republice je jím Dům zahraniční spolupráce, který je jedinou organizací oprávněnou šířit informace o aktivitě eTwinning v ČR, poskytovat poradenství a realizovat informační a metodické semináře, konference. Kromě mezinárodního portálu je českým učitelům k dispozici i ryze česká část www.etwinning.cz se zajímavými odkazy i informacemi v českém jazyce.
IS: Pro mne je eTwinning příležitostí najít v jiných zemích stejně smýšlející kolegy, nakouknout do jejich „učitelské kuchyně“ a rovněž šancí pro mé žáky poznat nové kamarády, jejich prostředí, ač na dálku. Nemalý význam pro všechny zúčastněné má hledání a realizace společných cílů i způsobů spolupráce na dálku.
Jak dlouho funguje eTwinning v České republice?
MB: Vroce 2015 slaví eTwinning neuvěřitelných 10 let! Celý letošní rok se nese ve znamení tohoto výročí, celý rok si budeme hrát s eTwinnigem, vzájemně se inspirovat a sdílet své zážitky. Školy se mohou zapojit do naší hry, která je určena nejen učitelům, ale především žákům a studentům. Vítězí každý, kdo se zapojí – eTwinningová hra nezná poražených!
Dal by se eTwinning vyjádřit v číslech? Jak moc je tato aktivita populární v České republice a v Evropě?
MB: K dnešnímu dni je zapojeno 305 020 učitelů z celé Evropy, na portále je aktivních 40 451 projektů ve 139 515 školách. U nás máme 6 926 eTwinningových učitelů.
Proč se do eTwinningu zapojilo Gymnázium Hladnov?
MB: Těch důvodů je hned několik. Nastoupila jsem na Hladnov jako vyučující anglického jazyka a velmi mě zajímalo, jak metodicky zvládnout hodiny jazyka, zaujmout studenty, motivovat je k tvůrčí práci a dát jim možnost komunikovat aktivně v cizím jazyce. K tomuto jsou eTwinningové projekty ideální. Začala jsem spolupracovat hned s několika školami a náš projekt byl zaměřen na stereotypy a předsudky společnosti. Byl to krásný projekt a naše spolupráce trvala celé čtyři roky. Nakonec byl oceněn Evropskou jazykovou cenou a já jsem se stala eTwinningovým ambasadorem. Je těžké to shrnout do několika vět.
IS: Jsem učitelkou matematiky již 23 let a vidím, jak je stále obtížnější zaujmout žáky, přesvědčit je, že matematika je pro všechny a že může být i zajímavá a zábavná. Na eTwinningovém portálu lze snadno vyhledat mj. i projekty spojené s matematikou a nechat se inspirovat zkušenostmi ostatních evropských učitelů. Zapojení do eTwinningu je jednou z elegantních možností, jak propojit školní kurikulum se zájmy žáků, jak je vést ke spolupráci nejen v rámci třídy či školy, ale i v rámci Evropy a k zodpovědnosti za vlastní práci.
Jak se vám podařilo zapojit kolegy?
MB: Uspořádala jsem pro ně školení, aby se o aktivitě eTwinning dozvěděli více, protože jsem jim chtěla předat své zkušenosti. Musím říct, že dnes jsme již velkou eTwinningovou školou. Mnoho kolegů má své projekty, krátké, dlouhé, náročné i méně náročné, protože kouzlo eTwinningu spočívá právě ve svobodné vůli učitele rozhodnout se, jak bude projekt vypadat, jak dlouho bude trvat a jak bude náročný. Máme projekty na španělštinu, kde poznáváme různé kultury přes studentský blog, tvořili jsme noviny, s dánskou školou jsme se věnovali totalitním režimům, v matematice jsme řešili GeoGebru, točili videorecepty. A mnoho dalších aktivit.
IS: Mne s eTwinningem poprvé seznámila právě Martina a jsem za to velmi vděčná. Prošla jsem několika intenzivními kurzy, sama jsem se mnoho nového dozvěděla a naučila jsem se spoustu věcí uplatnitelných v učitelské praxi. Musím říct, že Dům zahraniční spolupráce velmi podporuje české aktivní učitele.
A jak je to se zapojením ICT? Má se ho český učitel bát?
MB i IS: To je zajímavá otázka. Z osobní zkušenosti víme, že díky eTwinningu se naše ICT dovednosti velmi rozšířily. Spolupráce mezi školami probíhá online, takže je nutné naučit se pracovat s internetem a ten nabízí řadu možností, jak komunikovat, tvořit prezentace, komiksy, videa. Takže se naše obzory stále rozšiřují a troufáme si říct, že ICT dovednosti již nejsou výsadou pouze ICT učitelů a jazykové znalosti znalostmi jazykářů. Kvalitní učitel, který chce zaujmout a učit inovativně, by měl mít dobré ICT znalosti a měl by být schopen komunikovat v angličtině, aby se mohl zapojovat do evropských projektů, zúčastnit se zajímavých workshopů a konferencí.
Matematika a angličtina – jde tyto dva předměty spojit dohromady, nebo je to boj o místo na výsluní?
MB i IS: Na gymnáziu by všechny předměty měly být stejně důležité, bez ohledu na maturitní zkoušky. Střední škola by měla dětem poskytnout všeobecný přehled, dát jim základy zeměpisu, historie, literatury, fyziky, chemie, matematiky. Teprve potom se budou rozhodovat, kterou cestou se vydají a kterému oboru se budou věnovat.
MB: S Ivou jsme si padly do oka hned na začátku, máme podobné názory a obě velmi rády učíme. Takže naše spolupráce byla „nevyhnutelná“. Ona mi pomáhala s technikou, já jí s angličtinou a pomalu se matematika a angličtina propojily. Od eTwinningu jsme se přes European Schoolnet dostaly k projektům, jako jsou ITEC nebo Creative Classrooms Lab. Jedná se o metodické projekty, které se zaměřují na zapojení ICT a tabletů do výuky, poskytují učiteli metodické scénáře, resp. návody, jak mají propojit mezipředmětové vztahy, ICT, cizí jazyk a inovativní metody výuky. Tyto projekty byly zaměřeny na přírodovědné předměty a matematiku, ale výstupy byly realizovány v angličtině.
IS: Mým největším problémem se v počátcích naší spolupráce jevila má nedostatečná znalost angličtiny. Díky Martině jsem se tím ale nenechala odradit a dnes sice nejsem jazykovým guru, ale komunikaci v angličtině na nezbytně nutné úrovni zvládám. I žáci tak ztrácejí ostych, komunikují se zahraničními kamarády v cizím jazyce a matematika se k tomu jen přirozeně přidává. Výsledky jejich společné práce jsou obdivuhodné.
A co byste poradily začínajícím učitelům, kteří by se chtěli do eTwinningu zapojit?
MB: Aby se nebáli a zkusili to. Dětem se takové vyučování líbí. Příprava učitele do hodin je sice trochu náročnější, protože je nová, jiná, musíte vykročit ze svých stereotypů a metod učení, naučit se něco nového, ale výsledek je mnohem efektivnější. Vyučování je zaměřeno na žáka, jeho klady a individuální kvality. Díky eTwinningovému projektu dokážete:
-
motivovat studenty tím, že budou dělat něco netradičního, nového a zajímavého;
-
využít informační a komunikační technologie, které zkracují vzdálenosti, a umožnit tak studentům a učitelům navštívit a prozkoumat i jinak vzdálené a obtížně dostupné kouty Evropy;
-
poznat vzdělávací systémy v jiných evropských zemích;
-
seznámit se a vyměnit si nápady s jinými učiteli, aobohatit tak své zkušenosti;
-
dozvědět se něco o jiných kulturách a seznámit ostatní s naším prostředím, abychom tak zvýšili povědomí o kulturní různorodosti;
-
rozvinout spolupráci v rámci své školy, zavést mezipředmětové vyučování a rozšířit si vlastní znalosti určitého předmětu nebo oboru;
-
zlepšit si znalosti cizího jazyka;
-
zdokonalit své vlastní metody učení díky poznatkům a zkušenostem z partnerských škol.
IS: Kolegové, nebojte se a pojďte do toho! Obohatíte sebe i své žáky, najdete nové kolegy a příležitosti.
Rozhovor vedla Radka Mondeková.

Související dokumenty