Celostátní projekt "Pestrá strava"

Vydáno:

Celostátní projekt „Pestrá strava“ (www.pestrastrava.cz) funguje již 2. rokem, do projektu se zapojilo více než 60 škol ve všech krajích České republiky. Cílem projektu je zařadit vhodné potraviny do školních kantýn a bufetů a trvale změnit stravovací návyky dětí. Generálním partnerem pro školní rok 2016/2017 se stala společnost Makro Cash & Carry, dalšími partnery je IREKS Enzyma, s. r. o., Jaroměřická mlékárna, a.s., a Asociace školních jídelen ČR.

Celostátní projekt „Pestrá strava“
Ivana
Bednářová Častvajová,
výkonná ředitelka projektu „Pestrá strava“
Projekt Pestrá strava je zaměřený převážně na žáky základních škol, funguje prostřednictvím výživových poradců a nutričních terapeutů, kteří v každém kraji republiky poskytují poradenství a tipy na sortiment ve školních kantýnách, přednášejí na téma zdravá strava, správný výběr potravin apod. a fungují jako konzultanti pro děti a jejich rodiče, nicméně největší zájem základních škol je o realizace projektových dnů, kterými se rozumí příprava svačin samotnými žáky, zakončená ochutnávkou a vyhodnocením nejlepších zdravých svačin. Smyslem projektu je nejenom vytvořit a připomenout správné hygienické návyky a pravidla, která by měla být před jídlem a při přípravě a konzumaci jídla dodržována, ale především dát dětem prostor pro vytvoření originální a nutričně vyvážené svačiny. Ty nejúspěšnější potom ideálně zahrnout do nabídky školní kantýny či jídelny.
„Snažíme se tímto naučit děti i jejich rodiče vytvářet vlastní nutričně hodnotná jídla,“ říká výkonná ředitelka projektu Ivana Bednářová Častvajová. „Projektové dny se v ideálním případě konají v době třídních schůzek nebo konzultačních hodin, kdy mají rodiče možnost zúčastnit se ochutnávky a podívat se na složení jídel - výtvory svých dětí. Rodiče tak mají jedinečnou možnost vidět a ochutnat zdravé svačiny, které nejenomže dobře vypadají, jsou ale i chutné a levné.“
Projektový den se koná vždy pro maximálně 30 dětí najednou, a to z důvodu bezpečnosti, kázně, ale i kvality akce. „Den začínáme připomenutím hygienických pravidel, dětem vysvětlujeme, co by mělo přípravě a konzumaci jídla předcházet, takže začínáme mytím rukou. Klademe důraz i na čistotu potravin, které s dětmi oplachujeme pitnou vodou. Zdůrazňujeme i bezpečnost zacházení s kuchyňským vybavením a dbáme na to, aby byl v případě používání nože dítětem dohlížející personál.“ Děti na akci dostanou jednorázové zástěry a čepice, s výživovou poradkyní si povídají o tom, z jakého důvodu zástěry kuchařky nosí. Děti si lépe uvědomují význam těchto nezbytných věcí a získávají respekt k lidem připravujícím jídlo. Výživová poradkyně s pomocí paní učitelky také opatří nastydlým či jinak nemocným dětem roušku, neboť se jedná o manipulaci s potravinami určenými k jídlu.
Jak takový projektový den vypadá? Začíná se začátkem školního vyučování, tedy v 8 hodin ráno. Všechny účastníky přivítá výživový poradce, představí projekt a vysvětlí hygienická pravidla. Děti si umyjí ruce a s pomocí paní učitelky jsou rozděleni do 3-4členných skupin. Dětem jsou rozdány recepty, které mohou různě dle fantazie obměnit, vylepšit. Každá skupina pracuje na jiném receptu. Podle nich si vybírá z nabídky potravin, veškeré ovoce i zeleninu děti nejprve umyjí pitnou vodou. Během realizace jídel výživový poradce funguje jako průvodce zdravým stravováním, samozřejmě dětem pomáhá a vysvětluje jim rozdíly mezi složením jednotlivých potravin, zmiňuje význam a funkci jednotlivých živin. Po hodině strávené výrobou svačin si děti opět umyjí ruce a utřou stoly tak, aby se mohly věnovat „obalům“.
Druhou hodinu děti na vytvořenou svačinu kreslí na čtvrtky „reklamu“ na svačinu, jakýsi „návrh obalu“. Vymyslí originální název, napíšou složení a s pomocí výživové poradkyně určí prodejní cenu. Smyslem tohoto kroku je naučit žáky chutné jídlo nejen připravit, ale i „prodat“ formou reklamy, kterou si samy vytvoří a určí jeho cenu.
Pak výtvory spolu s reklamou aranžují na výstavku. Zde je také kladen důraz na správnou hygienu. Hotový výtvor -vzorovou svačinu - děti vystaví spolu s vytvořenou reklamou. Tuto „výstavní“ svačinu děti nekonzumují, ke konzumaci určené svačiny jsou na jiném vhodném místě tak, aby mohl ochutnat každý, i paní kuchařka či paní učitelka. Každá skupinka ostatním dětem prezentuje „tu svoji“ svačinu a všichni dostanou za práci certifikát a drobný dárek. Ochutnávka, ke které jsou přizváni i rodiče nebo žáci jiných tříd, je monitorovaná, děti a rodiče svačinám dle chuti a vzhledu přidělují body. Svačiny, které obdržely nejvíce bodů, jsou zařazovány do nabídky školních kantýn nebo jídelny. Samozřejmě pod názvem, který děti vymyslely. Toto je smyslem celé akce. Nabídnout dětem jejich vlastní výtvory, zdravé a s jejich jménem. Tato nenásilná akce dokáže lépe změnit pohled dětí na zdravou stravu, o kterou dříve třeba nejevily zájem. „Samozřejmě si uvědomujeme, že škola nemůže nahradit návyky a zvyky získané rodinou, ve které vše začíná a končí. Proto jsme vždy rádi, když se projektových dnů účastní i sami rodiče a když tato akce dokáže změnit pohled školy, která se zdravým svačinám z nějakého důvodu bránila,“ uzavírá Ivana Bednářová.

Související dokumenty