Toulky přírodou

Vydáno:

Pobyt v přírodě má pro člověka velký význam. Příroda nám nabízí objevování nevšedních zážitků při vycházkách, netradiční pohybové aktivity, poznávání říše rostlin a živočichů, pozorování nejrůznějších přírodních krás a mnoho dalších věcí. Lidé svojí prací přetvářejí přírodu, zkoumají a vysvětlují děje v přírodě.

Toulky přírodou
 
Naděžda
Kalábová
 
Základní škola Prostějov, ul. Vl. Majakovského 1
Příroda dává lidem vše, co potřebují k životu. Zcela jistě se každý z nás společně dětmi do přírody vypravil. Toulkami přírodou učíme děti vnímat její krásu, rozvíjet smyslové vnímání, prožívat duševní pohodu. Přitom můžeme vnímat vůni kvetoucích rostlin, pozorovat zvířátka, keře, stromy, poslouchat ptačí zpěv, šum větru, sledovat, jak teče voda v potůčku, objevovat nepoznané, seznamovat se s nejrůznějšími barvami přírodnin, napodobovat pohyby větru, zpěv ptáků anebo přírodní prostředí využít k jednoduchým aktivitám a hrám. Při návštěvě přírody musíme mít na paměti, že zde platí určitá pravidla chování, kterými by se všichni měli řídit. Protože místa, která navštívíme, by měla zůstat v takovém stavu, v jakém byla.
Aktivita 1: KDO JE TO VANDAL?
Úkol:
Rozlušti záhadnou šifru.
(Nápověda: Škrtni všechna čísla a přepiš větu správně.)
Č11lo22v11ěk, k22te33rý s33i n22ev33áž11í t22oh33o, c11o vy33tvo33řil n11ěk22do ji22ný. J11e to b22ez33oh33led11ný ni33čit33el v22ěc33í, kt22er11é m33aj22í sl22ou11žit v22še11m.
Aktivita 2: ORIENTACE V PŘÍRODĚ
V poledne je Slunce vždy na jihu; stíny všech předmětů směřují k severu. U pařezů jsou nejhustší letokruhy na severozápadní straně. Kostely jsou věží či hlavním vchodem stavěny na západ, oltáře na východ.
Aktivita 3: ZÁSADY CHOVÁNÍ V PŘÍRODĚ
Děti vymýšlejí, jak by se člověk měl chovat při procházce přírodou.
 
Neničte přírodu nešetrným zásahem.
 
V přírodě ani blízko vody neodhazujte odpadky.
 
Udržujte pořádek.
 
Pozorujte krásu kolem sebe.
 
Vnímejte krásu přírody všemi smysly.
 
Ochraňujte přírodu.
 
Pomáhejte těm, kteří se starají o ochranu přírody.
Aktivita 4: U VODY
Voda pokrývá většinu povrchu naší země. Většinu zemského povrchu tvoří vodní plochy. Největší jsou oceány a moře, menší jezera, řeky, rybníky, potoky. Voda v mořích je slaná, je v ní rozpuštěna kamenná sůl a jiné látky.
Při procházce přírodou zcela jistě narazíme na potůček či bystřinu, které v místě, kde se procházíme, protékají. Velmi často se můžeme ocitnout i v blízkosti rybníka.
Úkol:
Děti se snaží znázornit pohyby proudění vody. Hodnotíme nápaditost a originalitu.
Aktivita 5: HRA - POHÁZENÉ VĚTY
Klíč k seřazení: Čž - Čj - S - L - V
Věty přepíšeme jednotlivě na papír (každou větu zvlášť). Věty rozmístíme v přírodě, připevníme připínáčky na stromy. Úkolem dětí je věty najít a správně seřadit podle klíče. Písmenka určují začátek prvního slova ve větě.
Voda je životním prostředím pro mnohé živočichy a rostliny. Člověk je součástí živé přírody. Slunce, voda, vzduch, potrava jsou nezbytné pro život lidí. Lidé potřebují vodu nejen k pití a udržování čistoty, ale i k zavlažování, v průmyslu, v zemědělství. Člověk žije na Zemi spolu s ostatními živočichy a rostlinami.
Řešení:
Člověk žije na Zemi spolu s ostatními živočichy a rostlinami. Člověk je součástí živé přírody. Slunce, voda, vzduch, potrava jsou nezbytné pro život lidí. Lidé potřebují vodu nejen k pití a udržování čistoty, ale i k zavlažování, v průmyslu, v zemědělství. Voda je životním prostředím pro mnohé živočichy a rostliny.
Aktivita 6: U RYBNÍKA
Děti malují nejrůznější obrázky vztahující se k prostředí kolem rybníka. Před danou činností si povídáme o tom, jak to u rybníka vypadá, jaké tam rostou rostliny, stromy, které ryby žijí ve vodě, kteří živočichové poletují nad vodou, popisujeme vodní rostliny. Říkáme jim vodní živočichové a vodní rostliny.
Pro život rostlin a živočichů je nepostradatelná nejen voda, ale také některé látky v ní rozpuštěné. U „pohádkového“ rybníka žije také vodník.
Úkol:
 
Namaluj obrázek vztahující se k prostředí rybníka.
 
Uveď příklady živočichů žijících ve vodě.
 
Jmenuj, které vodní rostliny znáš?
 
Vymysli jméno vodníka.
Aktivita 7: VERŠOVÁNÍ O VODĚ
Vodník Kapička
Vodník Kapička časně ráno vstává, každý den s chutí do práce se dává.
Ráno si oblékne zelenou košilku, vodními kapkami pokropí každou květinku.
Potom se zastaví, zamává sluníčku, všem rybám zazpívá o vodě písničku.
Zastaví se u vrby, kde hnízdí ptáček, koukne na oblohu, pozdraví mráček.
Vodní mužíček
Pramínek Nejsem velký ani malý, jsem však zcela dokonalý.
Místo vlasů mám pramínky, líbí se mi ve vodě kamínky. Přírodu chráním před suchem, ukrývám se za bukem
Starám se o to, aby voda čistá byla a všem lidem, rostlinám a živočichům se dobře pila.
Starostí mám plnou hlavu, věřte mi!
Protože vím zcela jistě, že bez vody by nebyl život na Zemi.
Dešťové kapičky
Dešťové kapičky zpívají písničky.
Kap, kap, kap, letí z výšky jako pták.
Výšek se nebojí, padají kdekoliv.
Padají na střechu, dělají neplechu.
Padají do trávy, na stromy, na klády.
Je úplně jedno, kam letí. Když prší, roztáhněte deštníky, děti! Vodní příšerka Věrka
Vodní příšerka
Věrka není vůbec velká.
Je však velmi milá a tančí jako víla.
Na břehu rybníka s vodními vílami zumbu tancuje, v pohybu a zpívání, v tom si Věrka libuje.
K tanci a poslechu hraje žabí kapela, každá píseň, kterou umí, ta je pěkně veselá.
Ryby plují pod hladinou a ploutvemi mávají, na všechny co na břehu vodní písně zpívají.
Aktivita 8: PROUDĚNÍ VODY - VÝTVARNÉ ZOBRAZENÍ
Při vycházce s dětmi jsme určitě mohli narazit na potůček, potok nebo bystřinu a všimli jsme si, jak teče voda. Možná jsme si také všimli, že ve vodě žije spousta živočichů a roste v ní mnoho rostlin. Proudění vody můžeme znázornit také na papír.
Kresba rozvíjí osobnost dítěte. Děti seznamujeme se zajímavými novými technikami, pracujeme s nejrůznějšími formáty, rozvíjíme fantazii a představivost. S přibývajícím věkem dítěte vytváříme smysl pro detail, promyšlenost, zpřesnění tahů. Ke kreslení používáme pastelku, tužku, rudku, křídy, fixy...
Děti v průběhu tvořivé hry vytvořily nádherná díla, při kterých využily vlastní tvořivost a fantazii, nápady, myšlenky. Kromě toho v průběhu tvorby a při prezentacích vytvořených obrázků také získaly nejrůznější poznatky a informace na základě zkušeností a vědomostí jiných dětí.
Úkol:
Výtvarně ztvárni proudění vody.
Aktivita 9: SKOKAN U VODY
Cílem této jednoduché hry je rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti, podílet se na utváření příjemné atmosféry v kolektivu.
Úkol:
Změř si síly s ostatními kamarády v jednoduchých disciplínách
a)
skok z místa s odrazem snožmo
b)
skok z místa s odrazem na levou (pravou) nohu
c)
tři na sebe navazující skoky po jedné noze
d)
z místa dozadu odrazem snožmo
Aktivita 10: NA RAKY
Úkol:
Zahraj si se svými kamarády zajímavou hru.
Děti jsou rozděleny do družstev a na daný povel se snaží proběhnout vyznačenou trať na všech čtyřech, zády k zemi, v podporu ležmo pozpátku. Nesmí se dotknout jinou částí těla než dlaněmi a chodidly.
Aktivita 11: ČAPÍ HONIČKA
Úkol:
Zahraj si se svými kamarády hru podle popisu.
Motivace:
Čáp má dlouhé štíhlé nohy, při běhu vždy mouchy loví.
Obsah:
V přírodě vyznačíme krepovými proužky území, ve kterém se mohou děti pohybovat, a to tak, že skáčou po jedné noze. Jedno dítě, které předem určíme, představuje čápa a ostatní děti honí. Kdo je chycen, vypadá ze hry.
Aktivita 12: ŽÁBY A ČÁP
Cíl:
rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti
Obsah:
Žáby jsou v kruhu (v rybníce). Okolo kruhu běhá čáp a chytá žáby, které vylézají z rybníka (z kruhu) na břeh. Chycená žába se stává čápem.
Aktivita 13: PŘECHOD PŘES LÁVKU
Na zemi nakreslíme křídou rovnou čáru. Dítěti zavážeme oči a necháme ho přejít po vyznačené čáře. Jakmile všechny děti přejdou, vyhodnotíme nejlepší výkony.
Aktivita 14: VODA, ZEMĚ, VZDUCH
Cílem této hry je využít získané vědomosti, rozvíjet myšlení a pohotovou reakci.
Vedoucí hry jmenuje nejrůznější živočichy žijící ve vodě, na zemi a ty, kteří létají ve vzduchu. Jakmile vyřkne název živočicha, ukáže na jedno dítě, které musí rozlišit, kde jmenovaný živočich žije, a podle toho správně přiřadit. Například: zajíc - země, vrabec - vzduch, kapr - voda.
Obměna:
Před plněním úkolu můžeme připravit podle níže uvedeného vzoru pracovní list nebo pouze nadiktovat dětem názvy živočichů. S dětmi se dohodneme, jakou barvou označí zvířátka žijící ve vodě, na souši a jak rozliší létající ptáky.

Související dokumenty