„Je třeba upevňovat sílu těla, abychom udrželi sílu ducha.“ VICTOR HUGO (1802-1885) Myšlenka „tělo a mysl jedním jsou“ se objevuje na scéně dějin v určitých periodách, kdy je více či méně akcentována. V různých obdobích a společenstvích se zdůrazňuje někdy tělo, jeho fyzická síla, odolnost a krása, jindy zase mysl, vzdělání, intelekt a tvořivost.
Tělo, mysl, kreativita a pohyb
akad. mal.
Táňa
Svatošová,
zakladatelka a lektorka Centra vědomé stopy pohybu

Harmonický soulad obojího, soulad tělesné a duševní krásy zahrnoval v antice harmonii ctnosti a statečnosti, harmonii těla a ducha a je znám pod pojmem kalokagathia. Ve zjednodušeném překladu krásný a dobrý. Jednalo se o antické přesvědčení, že krásné a dobré, krása a ctnost patří k sobě a mají mnoho společného. Co není zároveň dobré, nemůže být krásné a naopak.
„Je žádoucí, aby byl ve zdravém těle zdravý duch,“ pravil Decimus Iunius Iuvenalis (Juvenál) (60-140). Ve zjednodušené a také poněkud zkreslené podobě „... v zdravém těle zdravý duch“ je tento výrok římského satirika známý snad každému...
Antický ideál tělesné krásy a duchovní dokonalosti se stal později také základní myšlenkou novodobých olympijských her definovaných Pierrem Coubertinem (1896). S prezentací tělesné výkonnosti a měření sil byl zdůrazňován a ctěn také princip fair play, kolegiality a čestnosti v soutěžení. Obecně je známé, jak postupně docházelo k selhávání tohoto ideálu vlivem nepovoleného dopingu a také politického a ideologického úsilí jednotlivých zemí. Sport se postupně stal celosvětovým profesionálním byznysem a limity lidského těla se tak dostávají na hranici možností. Myšlenka harmonie těla a mysli, krásy a dobra se zde pomalu a nenápadně začíná vytrácet...

Ale to, že „tělesná výchova a sport má nesporný vliv na mravní a duševní stránku člověka“ (Jan Amos Komenský, 1592-1670) neztrácí nic na své aktuálnosti ani v moderní společnosti 21. století. Program tělesné zdatnosti spojený s čestností a poctivostí se později stal také ideovou základnou sokolského hnutí a skautingu, který statečně odolává i všem dnešním nástrahám komerčnosti a materialisticky orientované společnosti. Vede děti a mládež k tradičním humanistickým hodnotám, rozvíjí dovednosti, zdůrazňuje sounáležitost, přátelství a kolektivního ducha. Jako prostředek k tomu využívá pobyt v přírodě, různé hry a projekty.
V severských zemích je zase dobře znám finský pojem SISU, který představuje určitý životní styl, odolnost a vytrvalost. Typické pro něj je otužování těla, vnímání překážky jako výzvy, vytrvalost a schopnost nevzdávat se, i když situace vypadá beznadějně. Tento přístup ke každodennímu životu je pěstován již od raného věku a promítá se i do školního systému. Děti jsou vedeny k tomu, aby se hra/práce dokončila, obrázek domaloval, problém dořešil... S tím také souvisí nezbytný pobyt a pohyb venku za každého počasí. Celosvětově jsou finští studenti hodnoceni jako jedni z nejúspěšnějších, právě díky tomu,
ž
e u řešení problému vydrží nejdéle ze všech a nevzdávají se. Jejich psychická odolnost a kreativita úzce souvisí s pravidelným pohybem, který je nedílnou součástí celého vzdělávacího systému.Mezi historicky nejpropracovanější systémy pro rozvoj a zachování celkové harmonie osobnosti patří tai-chi, postavený na systému dynamické harmonie kontrastů jin-jang v různých aspektech. Opírá se o tradiční čínskou medicínu a filosofii taoismu, kde je možné dosáhnout rovnováhy jenom při vnímání a pochopení zákonů dynamické proměny kontrastů, které se vzájemně doplňují a ovlivňují. Tento systém pracuje s uvolňováním těla i mysli, je vhodný pro každý věk. Díky promyšleným sestavám tělesných cvičení inspirovaných přírodou navrací ztracený pocit celistvosti a sounáležitosti s přírodním a vesmírným řádem. Respektuje individualitu osobnosti, učí soustředění v koordinaci s dechem, vede k pokoře, vnitřní síle a sebekultivaci.
Na základě znalosti pozic, forem a sestav se postupně dosahuje harmonie pohybu a klidu / těla a mysli. Dochází ke kultivaci vnitřní síly. V systému se zdůrazňuje, že myšlenka vede pohyb, tedy prvotní je záměr v mysli a poté teprve jeho realizace tělem. Úsilí o dokonalé propojení mysli a těla. Když je tělo aktivní, je v pohybu, mysl má být klidná, uvolněná. A naopak, systém statických vnitřních kultivačních cvičení se zabývá klidem těla a aktivitou mysli - její koncentraci... Pohyb se stává vědomým, plynulým a kultivovaným na základě propojení s myslí.
Tím se dostáváme k fascinující záležitosti, kterou si jenom málokdo uvědomuje - k možnosti grafického záznamu pohybu. Grafickým záznamem našeho vědomého pohybu - dokonalým odrazem propojení těla a mysli je písmo - rukopis člověka. Jedná se o grafický záznam pohybu ruky, který ať chceme, nebo ne, odráží naše momentální nastavení po mnohých stránkách. Na základě rukopisu lze usuzovat na věk, pohlaví, povolání, vzdělání, psychiku i kondici pisatele. Rukopis zrcadlí emoce, touhy i osobností sklony či talenty.
Gramotnost - čili schopnost psát rukou - je proto jedním ze základních ukazatelů vyspělosti a kulturní úrovně společnosti.
„Umět dobře psát, znamená umět dobře myslet,“ pravil Pascal (1623-1662).
V dnešní moderní digitalizované společnosti však schopnost psát rukou postupně upadá. Mnozí dospělí se doznávají k tomu, že psát rukou jim činí problémy... a děti se často dostávají ke klávesnici počítače, tabletu či mobilního telefonu dříve než k pastelkám nebo barvičkám a papíru. Jak klesá schopnost používat ruku jako základní nástroj těla, tak také klesá schopnost soustředění mysli. Upadá základní propojení a harmonie těla a mysli. Ochuzujeme se o čas, který při rukopisu plyne v jednotě s myšlenkami. V systému výuky platí ověřené, že to, co „prochází rukou“ - písemným záznamem, se také zpravidla lépe pamatuje.


Dokonalý příklad záznamu našeho vědomého pohybu těla můžeme obdivovat v umění krasopisu - krásného psaní - kaligrafii (kallos = krása + grafos = psaní). Jedná se o harmonický vědomý pohyb ruky vedený koncentrovanou myslí.
S tím také úzce souvisí kreativita (z lat. creo = tvořím, také invence; z lat. invenio = nalézám, objevuji). Kreativita představuje soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Zahrnuje také vynalézavost, vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, tedy tvůrčí řešení problémů.

Mnozí umělci a také vynálezci prozrazují, že tvůrčí, inspirativní či kreativní myšlenky se u nich dostavují při pobytu v přírodě, při klidu mysli a aktivitě těla, tedy při harmonii těla a mysli. Vědecky je již dávno potvrzeno, že při přiměřeném tělesném pohybu se uvolňují do krve endorfiny a člověka zaplavují pocity uvolnění, radosti a štěstí.
Těžko lze předpokládat, že při nesprávném držení těla v uzavřené potemnělé místnosti nad blikajícím monitorem je možné dlouhodobě dosahovat optimálního soustředění, intelektuální výkonnosti a kreativity. Toho lze dosáhnout jenom dosažením co nejužšího, vědomého propojení těla a mysli.
Pro optimální trénink této dovednosti je zde Metoda vědomé stopy pohybu
©
. Určena zejména pro předškolní věk. Jedná se o metodu komplexní přípravy dětí na školní výuku, prevenci a včasného odhalení případných problémů zejména v oblasti grafomotoriky a soustředěni.Metoda vědomé stopy pohybu
©
pracuje s kultivací pohybu těla a rozvojem soustředění mysli. Děje se tomu tak na základě pozorování a napodobování předváděného pohybu v koordinaci s dechem a následně jeho grafického záznamu. Metoda rozvíjí kreativitu a zachovává individualitu každého jednotlivce.Metoda vědomé stopy pohybu
©
vznikla v roce 2005 a nyní se využívá již v mnohých předškolních zařízeních po celé České republice. Postupem času se ukázalo, že má co nabídnout i dospělým, a proto jsou v nabídce i sebezkušenostní zážitkové semináře a kurzy i pro dospělé. Nabízí smysluplný pohyb na základě systému tai-chi, jeho vědomou grafickou stopu, propojení mysli a těla, kreativitu a osobní rozvoj. Vhodné jsou zejména pro pedagogické pracovníky a dospělé, kteří se zabývají výchovou a vzděláváním dětí. Základem je pravidelný tělesný pohyb, jeho kultivace a následně grafický záznam pohybu podporující kreativitu a osobnost každého jedince.
Jednotlivé kurzy, individuální lekce i poradenství nabízí Centrum vědomé stopy pohybu v Praze.
Podrobné informace: www.vedomastopapohybu.cz