Rok ve školní družině

Vydáno:

V naší školní družině se stále něco děje, hrajeme si, zpíváme, i když venku leje. Kreslíme a cvičíme, posloucháme pohádky, sportujeme na hřišti, společně učíme se říkanky. Chodíme do kina, rádi soutěžíme, program máme bohatý a vůbec se nenudíme.

 

Rok ve školní družině
Naděžda
Kalábová,
Základní škola Prostějov
Cílem snažení naší školní družiny je poskytnout dětem dostatek příležitostí k účelnému naplnění volného času, vytvořit jim příležitost k uplatnění vlastní fantazie a tvořivosti. Všechny náměty, které jsou zde uvedeny, mají charakter tvořivého hraní a většina z nich navazuje zábavnou formou na praktické využití již získaných znalostí a dovedností z vyučování. Mají oddechový a rekreační charakter. Aktivity, které jsou dětem v průběhu odpoledních činností nabízeny, jsou uspořádány do celoročních her, které se nám v praxi velmi osvědčily. Každé oddělení má svoji hru nastavenou dle potřeb dětí s přihlédnutím k místním podmínkám. Příklad činností sestavených podle nejrůznějších vzdělávacích oblastí uvádím jako příklad. U každého tématu jsou uvedeny dvě nebo tři aktivity, které si může každý dle svého uvážení upravit, obměnit, doplnit. Důležité je děti získat pro danou činnost, aby nechaly v tašce mobily a věnovaly se smysluplné činnosti. Proto je před každým námětem vhodná motivace přiměřená věkové skupině dětí.
K nejrůznějším aktivitám motivujeme jednoduchými pohádkovými příběhy, krátkými říkankami, známými i měně známými písničkami. Děti jsou velmi šikovné, a pokud jim dáme možnost, motivační příběhy a říkanky nám pomohou vytvořit samy. Na základě fantazie potom můžeme společně vyzkoušet například improvizaci daného příběhu, ale také základy dramatizace, proměny hlasu, zachytit hlavní děj příběhu... Využít můžeme i dětem dobře známé pohádky a příběhy. Pohádkové příběhy vybízejí děti k úvahám, jak nejlépe řešit vyskytující se problémy, jak správně komunikovat mezi sebou, se svými kamarády ale i s dospělými, kde hledat případná řešení různých situací, vzniklých konfliktů. Vždyť právě pohádkové bytosti zvládnou každou situaci vyřešit správným způsobem, aby zlo bylo potrestáno a dobro zvítězilo.
Motivační příběh
Do naší školní družiny chodí výborná parta dětí. Děvčata, co mí kreslit, recitovat, krásně zpívat, a kluci, co rádi běhají, hrají nejrůznější hry, povídají si, poslouchají pohádky a mnoho dalšího. Tyhle děti zcela jistě nebaví nuda a každý den chtějí prožít společně něco zajímavého a neobvyklého.
Jedno odpoledne dali všichni hlavy dohromady a paní vychovatelka si zapisovala, co všechno děti baví. Když jsme pak společné nápady uspořádali, vznikl z toho zajímavý soupis, pestrá nabídka her a nejrůznějších aktivit, které jako příklad nabízíme ostatním. Protože naše nabídka byla moc široká, necháváme ke zvážení, jaké aktivity si vyberou děti z jiné školní družiny. Rozdělení aktivit jsme navrhli po měsících školního roku.
Plnění jednotlivých úkolů si mohou každý měsíc děti značit do přiložené tabulky a na konci celoročního snažení zjistit množství splněných úkolů a počet získaných bodů. Bodování a počítání získaných bodů je velmi jednoduché. Při splnění úkolu nebo zapojení se do hry si děti vybarví jedno políčko ve své tabulce pastelkou. Podle počtu vybarvených políček zjistíme počet bodů.
 Řízení školy online
Řízení školy online
1. TVOŘIVÉ NÁMĚTY A ČINNOSTI
Hra na malíře
Cíl:
Rozvíjet nápaditost, fantazii a tvůrčí schopnosti
Úkol:
Vytvoř zajímavý obrázek.
Pomůcky:
list z kalendáře, voskové pastely, žehlička
Děti se bály, že neumí malovat, a tak jsme se rozhodli zahrát si na malíře, který maluje pestré obrázky. K této jednoduché aktivitě jsme využili listy ze starého nástěnného kalendáře. Děti dostaly k dispozici voskové pastely, kterými měly za úkol celou plochu listu libovolně pokreslit, s využitím nejrůznějších barev. Pokreslený list jsme přežehlili, a tím vznikly zajímavé obrázky, které zářily nejrůznějšími barvami.
Kreslení zmizíkem
Cíl:
Rozvíjet výtvarné zobrazovací schopnosti a dovednosti
Úkol:
Nakresli zajímavý obrázek.
Pomůcky:
výkres, štětec, inkoust, zmizík
Děti si vezmou čtvrtku výkresu a celou plochu potřou inkoustem a počkají, až barva zaschne. Potom si vezmou zmizík a na obrázek namalují obrázek - kytičky, medvídka, berušku...
Krajkovaný obrázek
Cíl:
Upevňovat dovednosti se zaměřením na praktické využití
Úkol:
Vyzkoušej svoji šikovnost při jednoduchém vytváření.
Pomůcky:
papír, foukací fixy, krajkový ubrousek
V papírnictví koupíme ozdobný krajkový ubrousek, který se používá na podkládání dortů. Ten potom položíme na bílý papír a foukacími fixy různých barev vytvoříme zajímavý obrázek. Z pestrého papíru s krajkovým vzorem můžeme vytvořit přáníčko k různým příležitostem - pozvánka na narozeniny, přání k svátku, ozdobný dopisní papír...
2. PŘÍRODOVĚDNÉ HRY A ČINNOSTI
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je založena především na různých činnostech a hrách, které posilují u dětí vztah k nejbližšímu okolí. Pomáhají jim formovat základní vztah k životu, vlastní osobě, jiným lidem a živočichům, k lidským činnostem, k předmětům, které lidé vytvořili, k životnímu prostředí domova a přírody nejbližšího okolí. Učí je jednat a rozhodovat se v běžných i méně obvyklých životních situacích, spoléhat na sebe, ale i na možnou pomoc jiných. Vytváří základní představy o nejběžnějších skutečnostech a zákonitostech v přírodě i společnosti, o lidských činnostech, výtvorech a vztazích i o nejdůležitějších podmínkách života. Děti si osvojují schopnost vnímavě sledovat život kolem sebe, orientovat se v něm, chápat ho jako určité uspořádání skutečností, které na sebe navazují nebo se ovlivňují a které pro ně mohou být příznivé a rozvíjející, ale i omezující.
Hra se zvířátky
Cíl:
Využít znalostí a informací získaných ve škole
Úkol:
Najdi a přines kartičky se zvířátky podle dohodnutých kritérií.
Pomůcky:
kartičky se zvířátky
Před zahájením hry si připravíme kartičky s různými zvířátky, které vystřihneme ze starých časopisů. Potom děti rozdělíme do soutěžních družstev. Jedno družstvo posbírá zvířátka, která mají peří. Druhé družstvo posbírá zvířátka, která mají srst, třetí družstvo sbírá zvířátka, která žijí ve vodě atd.
Motýl
Cíl:
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol:
Využij list papíru k zajímavé soutěži.
Pomůcky:
kancelářský papír
Každé dítě dostane jeden list papíru, který si může libovolným způsobem přeložit, upravit tak, aby dosáhl v soutěži nejlepšího výsledku. Soutěžící hází do dálky upraveným listem papíru. Měříme, který papírový motýl doletěl nejdál. Výsledky zapisujeme a porovnáme.
3. TANČÍME A ZPÍVÁME
Hra na špulky od nití
Cíl:
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol:
Vyťukej rytmus známé písničky.
Pomůcky:
špulky od nití
Plastové špulky od nití použijeme jako zajímavý hudební nástroj, který může využít celá skupina dětí. Děti si vyberou libovolnou písničku a vlastní zpěv doplní zvuky špulek ťukajících o sebe.
Písnička s ukazováním
Cíl:
Rozvíjet fantazii, pěvecké schopnosti a dovednosti
Úkol:
Nahraď slova v písni pohybem.
Děti si vyberou známou písničku a snaží se nahradit některá slova v textu písně pohybem. Jako příklad lze použít známé písničky Slunce za hory; Na tý louce zelený; Hlava, ramena, kolena, palce.
4. POČÍTÁME, POZNÁVÁME BARVY A TVARY
Barevné úkoly
Cíl:
Rozvíjet myšlení, postřeh
Úkol:
Vymysli co nejvíce věcí dle daných kritérií.
Pomůcky:
kancelářský papír, tužka
Děti vymýšlejí věci a předměty různých barev.
a)
Červené (jahoda, střecha, triko)
b)
Modré (pastelka, kalhoty, mraky)
c)
Zelené (tráva, kiwi, hrášek, ponožky)
d)
Žluté (kuře, slunce, pampeliška, blatouch)
Matematické úkoly
Cíl:
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol:
Využij své matematické schopnosti ke splnění úkolu.
Pomůcky:
kancelářský papír, tužka
Rozdělte 12 lízátek tak, aby měly všechny děti stejně.
a)
Třem dětem
b)
Čtyřem dětem
c)
Dvěma dětem
d)
Dvanácti dětem
Barevné kytičky
Cíl:
Rozvíjet matematické schopnosti a dovednosti
Úkol:
Zapoj se do splnění zadaného úkolu.
Pomůcky:
soutěžní karta, psací potřeby
Než začneme tuto hru hrát, vystřihneme z barevných papírů několik kytiček a rozmístíme je v prostoru třídy, chodby, v přírodě. Podle toho, kolik barevných květů máme, připravíme matematické hádanky. Například:
Kolik je v prostoru žlutých, kolik oranžových, kolik modrých květů? Kolik je celkem všech květů? O kolik více je modrých květů než žlutých?
Potom vyhodnotíme odpovědi dětí, pořadí splnění úkolu.
Barevné kruhy a kroužky
Cíl:
Rozvíjet fantazii, tvořivost, využít geometrické tvary k zajímavé hře
Úkol:
Vyzkoušej si zajímavou hru s geometrickými tvary.
Pomůcky:
kancelářský papír
Děti si vystřihnou z kartonu barevné kruhy a kroužky a snaží se je podle vlastní fantazie vybarvit.
Obměna: Děti si vystřihnou nejrůznější geometrické tvary a snaží se z nich poskládat zajímavý obrázek.
5. PŘEMÝŠLÍME A FANTAZÍRUJEME
Obrázek podle veršování
Cíl:
Rozvíjet fantazii, zobrazovací schopnosti a dovednosti
Úkol:
Podle čtené říkanky nakresli nebo namaluj výstižný obrázek.
Pomůcky:
výtvarné potřeby (pastelky, barvy, výkres)
Leží medvěd, odpočívá, divně na svět kouká.
Na stromě, pod kterým leží, chytrá sova houká.
V měkké trávě kytky voní, včelky nad nimi létají.
Medvěd je mlčky sleduje a na med se těší potají.
Děti vytvářejí obrázek na základě čtené říkanky. Obrázek mohou malovat, vystřihovat pomocí nejrůznějších materiálů.
Medvědí obrázek
Cíl:
rozvíjet fantazii, nápaditost, tvůrčí schopnosti
Úkol:
Jmenuj známou pohádku, ve které je hlavní postavou medvěd. Využij textilních zbytků k vytvoření medvědího obrázku.
Pomůcky:
nůžky, karton, lepidlo, fix, barevné papíry
Nejprve si povídáme o pohádkách, filmech, ve kterých jsou hlavními hrdiny medvědi. Potom přejdeme k tvůrčí činnosti, s využitím dostupného materiálu. Dětem vysvětlíme pracovní postup, poučíme je o bezpečném zacházení s nůžkami, jak správně držet nůžky, aby zvládly stříhat medvědí tvary. Dětem, které nezvládnou tvar samy vystřihnout, půjčíme předem připravenou šablonu. Jakmile mají děti látkového medvěda, nalepí ho na barevný karton a tvůrčím způsobem podle své fantazie ho dokon- čí. Hotové obrázky si vystavíme ve třídě nebo v prostorách chodby.
6. ROZVÍJÍME KOMUNIKATIVNÍ DOVEDNOSTI
Barevné rýmování
Cíl:
Podporovat individuální schopnosti a dovednosti
Úkol:
Z nabízených slov vytvoř krátké veršování.
Pomůcky:
kancelářský papír, psací potřeby
Na barevné papíry napíšeme různá slova, která se rýmují. Úkolem dětí je slova zapracovat do krátkého veršování. Slova lze použít v nejrůznějších tvarech.
Příklad: les, pes, stres, dres, dnes
V lese štěká pes, zajíček má stres.
Cyklista jede na kole, má cyklistický dres.
Jede cestou k rybníku, snad zvládne trasu dnes.
Slova podle daných kritérií
Cíl:
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol:
Vymysli co nejvíce slov podle daných kritérií.
Pomůcky:
kancelářský papír, psací potřeby
-
Děti vymýšlejí slova, která neobsahují písmenko „a“ (les, pes, Josef, krtek)
-
Děti vymýšlejí slova, která neobsahují písmenko „e“ (maso, mísa, sůl, hůl)
-
Děti vymýšlejí slova, která neobsahují písmenko „o“ (jezevec, zelí, kůň, vlna)
7. PŘEDSTAVUJEME VYSTOUPENÍ
Hra s textem
Cíl:
Rozvíjet vyjadřovací schopnosti a dovednosti
Úkol:
Zahraj si s ostatními zajímavou hru.
Pomůcky:
nakopírovaný text
Děti si hrají s nakopírovaným jednoduchým textem a vymyšlené varianty předvedou jako vystoupení. Tuto aktivitu je dobré realizovat ve skupinkách. Jednoduchou básničku, kterou společně s dětmi vymyslíme, předvádí skupinky ostatním dětem jako písničku, jako zprávu, jako básničku. Děti zesilují, zeslabují hlas, slova v textu upravují podle sebe (princeznu nahradí královnou, chůvou, kuchařkou; páva nahradí holubem, medvědem atd.).
Jsem princezna ze zámku a povím vám krásnou říkanku.
V zámecké zahradě páv se pyšní v ohradě.
Slyšet je ho na dálku, v okolí i na zámku.
Na stromě ve větvích veverka louská oříšky,
trpaslíci vydali se s proutěným košíkem na šišky.
8. ZAJÍMAVÉ VYTVÁŘENÍ
Cíl:
Rozvíjet tvořivost a fantazii
Úkol:
Zapoj se do plnění nabízených činností.
Pomůcky:
Výkres, pastelky, nit, jehla, bonbony
Děti si vyberou jeden z nabízených úkolů a snaží se ho co nejlépe splnit. Kdo je šikovný, může si vybrat úkolů více.
-
Nakresli šperk, který je tvořen trojúhelníky.
-
Nakresli obdélníkovou číslici.
-
Pomocí geometrických tvarů vymysli nový vzor na látku.
-
Vytvoř náhrdelník šitý z bonbonů.
9. BĚHÁME, HRAJEME SI, SOUTĚŽÍME
Račí osmička
Cíl:
Zvládnout herní situaci
Úkol:
Vyzkoušej si svoji šikovnost při zajímavé hře.
Pomůcky:
křída, stopky
Na hřišti nakreslíme křídou závodní trať ve tvaru osmičky. Soutěžící musí proběhnout trať osmičky pozpátku. Pokud překročí vyznačenou trať, musí udělat tři dřepy na místě a pak teprve pokračuje v běhu.
Hod papírovou koulí
Cíl:
Využít volný čas efektivním způsobem
Úkol:
Vyzkoušej si šikovnost při hodu papírovou koulí.
Pomůcky:
několik papírových koulí ze starých novin, křída a pásmo
Vyznačíme startovní čáru. Každý účastník soutěže může třikrát hodit do dálky koulí. Nesmí přešlápnout startovní čáru, pokus by byl neplatný. Vítězí ten, jehož pokus byl nejdelší.
10. BAVÍME SE A SMĚJEME SE
Soutěž o nejzajímavější výraz v obličeji
Cíl:
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti
Úkol:
Zapoj se do plnění úkolu.
Děti se dohodnou, že předvedou ostatním libovolný výraz v obličeji. Ostatní hodnotí, který výraz se nejvíce povedl a který se jim nejvíce líbil. Hru lze upravit, že zadání zpřesníme - šklebivý, veselý obličej, milý úsměv aj.
Veselý obličej
Cíl:
Rozvíjet fantazii a tvůrčí schopnosti
Úkol:
Nakresli sám sebe.
Pomůcky:
výtvarné potřeby
Děti kreslí samy sebe. Výtvarné zobrazení s názvem Od ucha k uchu je zajímavým tématem, jak znázornit sám sebe a svůj vlastní úsměv. Děti si v obrázku mohou změnit vlasy, přidat si různé šperky, pihy, změnit barvu očí, zvětšit si nos, uši. Hotové obrázky vystavíme ve třídě nebo v prostorách chodby. Děti samy ohodnotí, který obrázek se jim nejvíce líbí,
ZÁVĚR
Úkoly a hry, které jsou zde uvedené, jsou pouze inspirací ostatním. Každý si je může libovolně upravit či rozšířit.
Děti, které se aktivně zapojily a plnily s nadšením připravené úkoly, si zasloužily diplom:

Související dokumenty