Pohádkové úkoly aneb Setkání s princeznami

Vydáno:

Vychovávat znamená působit, utvářet a rozvíjet jedince neboli formovat jeho osobnost. Důležité přitom je využívat vhodných metod a prostředků, které pozitivně působí na celou dětskou osobnost.

Pohádkové úkoly aneb Setkání s princeznami
Naděžda Kalábová
Základní škola Prostějov, ul. Vl. Majakovského 1
Nejvýznamnějším a nejvhodnějším prostředkem je hra, která patří u dětí ve školní družině k nejoblíbenějším činnostem. Prostřednictvím hry všestranně a cílevědomě usměrňujeme dětský vývoj a celou dětskou osobnost. Ovlivňujeme povahové rysy dítěte, rozvíjíme kladné vlastnosti a přetváříme vlastnosti nežádoucí. Při hře se děti odreagovávají od nejrůznějších starostí, učí se spolupracovat, měřit síly s ostatními, porovnávat výsledky své práce. Hrou děti nenásilnou formou získávají nejrůznější dovednosti, vědomosti, návyky, učí se správné komunikaci s ostatními.
Při nejrůznějších hrách je u dětí mladšího školního věku důležitá motivace, která u dětí vzbudí zájem, soustředění jejich pozornosti. Hra s vhodnými motivačními prvky přináší dětem radost a uspokojení. Po celou dobu hry směřujeme k rozvoji hravé dětské fantazie a k rozvoji tvořivosti. Motivace musí být dětem velmi blízká, na úrovni jejich rozumových a myšlenkových schopností.
Motivační pohádka
V překrásném zámku, který se nacházel na vysokém kopci, žila se svým otcem, panem králem, velmi milá a usměvavá princezna Květuška. Květuška neměla maminku, a tak se o ni po celé dny a roky starala chůva Josefína, která jí předávala své zkušenosti, učila ji mnoho věcí a hodně jí vyprávěla nebo četla nejrůznější pohádky a příběhy. Některé příběhy byly skutečné, ale některé chůva znala z jiných vyprávění a vůbec nevěděla, zda se někdy skutečně staly a zda jsou vůbec pravdivé. Poslední příběh, který jí povídala, byl o zlém drakovi, který se ukrývá v hlubokém lese nedaleko zámku, ve kterém všichni tři bydlí. Povídalo se, že drak má rád princezny a až přijde čas, princeznu Květušku unese a ta bude čekat dlouhou dobu na vysvobození neznámým princem. Možná se vám to, milé děti, zdá jako úplně obyčejný pohádkový příběh, který jste již také slyšely, a možná se podobá tomu, co se událo už v jiných pohádkách. Ale tenhle příběh je úplně jiný, protože zvídavá chůva někde zjistila, že v lese rostou zázračné kytky, které mají čarovnou moc. Stará babka bylinářka jí prozradila, že o kytky se starají dva malí skřítkové, kteří z nich vaří zázračné lektvary a výborné čaje. Tihle ti skřítkové žijí v lesní chaloupce, asi uprostřed lesa. Jsou moc milí a laskaví a rádi naslouchají problémům ostatních. Ten, kdo je požádá a splní úkoly, které skřítkové vymysleli, má velkou naději, že získá recept a květy zázračných kytek, ochraňujících každého, kdo čaj vypije, před nebezpečím. Příběh, který jsme teď slyšeli, se roznesl po okolí a znaly ho téměř všechny děti v okolí zámku - a teď už ho znáte i vy.
Když chůva příběh dovyprávěla, statečná princezna se rozhodla, že se vydá tajně do lesa, aby zázračné květiny spolu s lesními skřítky objevila. Svoji cestu se snažila utajit před zlým drakem, aby ji nevypátral dříve, než získá zázračné lesní květinky. Její putování a hledání zázračných kytek dychtivě sledovaly děti, které se o půvabnou princeznu strachovaly, a proto se rozhodly pomoci princezně při řešení úkolů, překážek a nástrah.  
Princeznička spanilá, dětem se velmi líbila.
Na sobě měla překrásné šaty, darem je dostala od svého táty.
Bydlela s panem králem na zámku a uměla veselou říkanku.
Princeznička na bále, roztrhla si korále.
Roztrhly se při tanci, když koukala po princi.
Princ tančil a ladnými kroky se pohyboval, veselou píseň si prozpěvoval.
Korálky všude hledala, pomocí jehly je na šňůrku dávala.
Když je všechny sesbírala, radostně se usmívala.
Potom se na putování vypravila a cestu zpáteční korálky si označila.
1. Vlastnosti princezny
Cíl: rozvíjet myšlení, jazykové a komunikativní schopnosti a dovednosti
Úkoly:
-
Na základě motivačního příběhu, vymysli vlastnosti princezny Květušky. Vlastnosti zapiš do připravených rámečků.
-
Nakresli obrázek princezny.
-
Vymysli krátký popis princezny.
Princezna Květuška   
Milá Nebojácná Chytrá Usměvavá Půvabná Statečná
Princezna Květuška
Princezna Květuška byla velmi milé a nebojácné děvče. Bydlela na zámku a všichni ji měli rádi. Nosila šaty poseté kytkami, na hlavě korunku nebo věneček pletený z rozkvetlých květů, na krku korálky ve tvaru květinky. Ozdoby, které na sobě měla, byly plné kytek. Proto jí dali jméno Květuška.
2. Na lesní cestičce
Tvořivá činnost děti velmi baví. Proto na základě vymyšleného pohádkového příběhu motivujeme děti k využití vlastní fantazie pomocí netradičních technik. Děti si představí, jak na lesní cestičce leze brouk a zmateně poskakuje vyplašený zajíc. Před tvůrčí činností si mohou vyzkoušet napodobit pohyby živočichů, kteří budou na obrázcích.
Brouk
Cíl: rozvíjet fantazii, tvůrčí schopnosti
Úkol: Využij netradiční techniku k vytvoření obrázku brouka.
Pomůcky: kancelářský papír, vodové barvy, štětce, kelímek na vodu, černý fix, žehlička
Vezmeme do ruky bílý kancelářský papír velikosti A4 a mačkáním do dlaně vytvoříme papírovou kouli. Tu se potom opatrně, velmi pomalu snažíme narovnat. Zmačkaný papír položíme na lavici. Vezmeme štětec namočený do vodových barev a vytváříme barevné skvrny. Aby byly barvy co nejdříve suché, můžeme natřený barevný papír přežehlit žehličkou. Suchý papír přilepíme lepidlem na podkladový bílý papír a to tak, že lepidlo natřeme štětcem na podkladový papír a na něj položíme mačkaný barevný papír. Papír rukou přitiskneme a počkáme chvíli, až lepidlo zaschne. V případě, že zvolíme opačný postup, může dojít k potrhání mačkaného papíru. Jakmile máme mačkaný papír přilepený k podkladovému kartonu, můžeme fixem kreslit brouka.
Zajíc
Cíl: rozvíjet fantazii, tvůrčí schopnosti
Úkol: Využij netradiční techniku k vytvoření obrázku zajíce.
Pomůcky: karton, voskové pastely, štětec, tuš, tužka, špendlík
K vytvoření obrázku zajíce využijeme odkrývací voskovou techniku. Bílý karton velikosti A4 pokryjeme pomocí voskových pastelů silnou vrstvou různých barev. Překrytí opakujeme několikrát, aby vrstva vosku byla co nejhustější. Potom celý výkres potřeme černou tuší. Jakmile tuš zaschne, připravíme si obyčejnou tužku a do ní zapíchneme do strany, která není určená ke psaní, špendlík, kterým potom vyrýváme obrys zajíce. S využitím vlastní fantazie dokážou vymyslet a vytvořit zajímavé obrázky, které umí upoutat nejen vizáží a barevností, ale také zajímavou formou zhotovení.
3. Pohádková šifra
Krátké texty napsané níže obsahují informace ke zjištění odpovědi na otázku: Kdo si oblíbil princeznu?
Modřín opadavý
Modřín patří mezi jehličnaté stromy. Ale proč se mu říká opadavý? Je to tím, že je to jediný jehličnatý strom, který má na větvích krátké jehličí, na zimu opadávající. Z červeného dříví modřínu se vyrábí nábytek.
Nápověda: Z prvního slova určujícího název jehličnatého stromu opiš třetí písmenko.
Řešení: D
Milý brouček
Na louce s rozkvetlými kytkami můžete vidět malého červeného broučka s černými tečkami. Je to velmi užitečný brouček, protože se živí mšicemi. Jeho správný název je slunéčko sedmitečné. Víte děti, jak se mu říká jinak?
Nápověda: Z jiného označení slunéčka sedmitečného vypiš třetí písmenko.
Řešení: R
Zajíc polní
Princezna pokračovala po vyšlapané lesní cestičce, když v tom proti ní vystřelil splašený zajíc. Myslel si, že na kraji lesa, blízko velkého lánu s obilím je v místě, kam nikdo nechodí, a tudíž může v klidu odpočívat. Když uslyšel tiché kroky, strašně se polekal, protože se bál, že je to myslivec. Párkrát zakličkoval a zmizel do své další tajné skrýše.
Nápověda: Z prvního slova určujícího název živočicha, který se polekal princezny, vypiš druhé písmenko.
Řešení: A
Lesní strašidlo
Princezna se procházela po lesní cestičce, když v tom slyší z nedalekého keře hlasité funění a dupání. Velice se polekala. Z vyprávění zaslechla, že v temných lesích straší, ale sama tomu moc nevěřila. Ze zvědavosti zamířila do míst, odkud tajemný zvuk vycházel. Když nadzvedla větvičku, uviděla pichlavé klubíčko s ostny. Hned věděla, že to není strašidlo, ale živočich, který je velmi užitečný, protože pojídá škodlivý hmyz, slimáky a červy. Na podzim se ukrývá pod listí. Víte, děti, kterého živočicha princezna pod keřem objevila?
Nápověda: Z názvu živočicha, který vystrašil princeznu, napiš páté písmenko.
Řešení: K
4. Pravidla chování v přírodě
Princezna se vydala na toulky přírodou. Každý, kdo se pohybuje v přírodním prostředí, musí dodržovat určitá pravidla. Proto nakreslete obrázek přírodního prostředí a vymyslete správné zásady chování například v lese, u vody, v parku.
-
Staň se přítelem a ochráncem přírody!
-
V přírodě se chovej tiše a nenápadně.
-
Raduj se z přírodní krásy!
-
Neodhazuj v přírodě odpadky!
-
Pomáhej přírodě, buď přítelem všech živočichů!
-
Pečuj o čistotu přírodního prostředí!
-
Nauč se přírodu znát a snaž se rozumět jejím zákonům!
5. Pohádka má své pokračování
Blízko lesa ve skále žil drak s dlouhými drápy. Ve dne hlasitě řval, a proto se ho každý bál. Ale tenhle drak měl princezny moc rád. Princezna Květuška se nedala a do lesa se vydala. Drak netušil, že princezna jde po lesní cestičce, ale každý den velmi přemýšlel, jak by se dostal k princezně Květušce. Princezna velmi chytrá byla a na draka se připravila. Vymýšlela různé šifry, aby brzy zjistila, jak je drak bystrý. Aby ho zmátla, vyvěsila na stromy obrázky krásných princezen. Drak prohlížel si obrázky, koukal na ně každý den, neboť krásami všech princezen byl dočista omámen. Pod obrázky napsané jsou nedopsané věty, byl to dobrý nápad chytré princezny Květy. A proto: když doplníš správně slovíčka, vznikne věta celičká. Když všechna správně doplníš, vzkaz princezny rozluštíš.
1.
Čtvrtý měsíc v roce ........ duben
2.
Na obloze je černý....... mrak
3.
Po zimě přichází ....... jaro
4.
Zavařené ovoce ....... kompot
5.
Nádoba, na kterou děti dostávají jídlo ....... talíř
6.
V jídelně jsou židle a ...... stoly
7.
Dlouhý krk má ..... žirafa
8.
Opak slova starý ..... nový
9.
Pečivo peče ...... pekař
10.
Večer na obloze vycházejí ..... hvězdy
11.
Rybniční dravá ryba ...... štika
12.
Vidlička, nůž, lžička jedním slovem ..... příbor
13.
Malý míč je ....... míček
14.
Řada stromů je ... alej
15.
Každé ráno mi maminka vaří teplý .... čaj
16.
Do stromu ťuká ...... datel
17.
Podzemní část stromu se nazývá ....... kořen
Křížovka ke stažení ZDE.
6. Kouzelné kytky v pohádkovém lese
Cíl: rozvíjet myšlení, procvičovat matematiku hravou formou Úkol: Vypočítej příklady, které ukrývají kytky.
Na louce blízko lesíčka, vyšlapaná je cestička.
Cestička ke kouzelným kytkám míří, na každém řádku jsou květinky čtyři.
V každém kvítku ukrytý je příklad na sčítání. Když je všechny vyřešíš, zjistíš, jak lehké je počítání.
7. Slepý drak
Pomůcky: proužky barevného papíru
Z barevného papíru nastříháme dvaceticentimetrové proužky a upevníme je na oblečení vybraného hráče, který představuje „slepého draka“. Proužky mu zastrkáme do kapes, za opasek, do knoflíkových dírek tak, by vyčnívaly alespoň polovinou délky. Potom drakovi zavážeme oči a postavíme ho doprostřed místnosti. Ostatní děti vysíláme jedno po druhém, aby se pokusily sebrat alespoň jeden proužek pestrobarevného papíru, aniž by se jich drak přitom dotkl. Hru hrajeme tak dlouho, až drak přijde o všechny barevné pruhy.
8. Kreslené obrázky plné pestrých kytek aneb zábavné počítání
Úkol: S pomocí pestrobarevných pastelek vytvářej jednoduché početní příklady na sčítání a odčítání. Příklady, které vymyslíš, zapiš do volných rámečků. Podobné příklady lze vytvářet kreslením pestrobarevných korálků.
9. Stromy a houby
V pohádkovém lese rostou vysoké stromy a také různé druhy hub. Ten, kdo rád chodí do lesa, určitě umí stromy a houby správně pojmenovat. Kdo zná další druhy, doplní je do prázdných tvarů. Pokud neznáš žádné druhy, můžeš vybrat z rámečků a doplnit. Houby v rámečcích mají rodový i druhový název.
10. Korunka pro princeznu
Široký pruh papíru ustřihněte na míru.
Dokončete nůžkami a korunka je před vámi.
Pomůcky: výkres, nůžky, lepidlo, barvy
Děti si ustřihnou z výkresu pruh o výšce 15 cm, široký podle obvodu hlavy dítěte. Po celém obvodu horního okraje vystřihnou nůžkami zuby. Celou korunku nabarví žlutou barvou, počkají, až barva zaschne, a spojí ji k sobě lepidlem. Jakmile svoji práci dokončí, přestrojí se za prince či princeznu a pustí se do plnění vznešených úkolů.
11. Šaty pro princeznu
Tento úkol je určený pro menší děti 1. a 2. ročníku. Jejich úkolem je vymyslet návrh na šaty princezny.

Související dokumenty