Hra s pohádkovým textem

Vydáno:

Pohádkové příběhy umožňují dětem přenést se do světa fantazie, probouzejí iniciativu, vynalézavost a při troše fantazie vybízejí děti k plnění nejrůznějších úkolů a her zajímavým způsobem. Hra s pohádkou přispívá k rozvíjení samostatnosti a iniciativy, myšlení a fantazie. Je založena na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb. Navržené činnosti motivují děti k dalšímu učení, aktivitě a poznání, podněcují k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení vzniklých problémů. Rozvíjejí u dětí schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.

Hra s pohádkovým textem
 
Naděžda
Kalábová
 
Základní škola Prostějov, ul. Vl. Majakovského 1
Prostřednictvím uvedených námětů nabízím množství vhodných forem k zábavnému učení. Aktivity motivované vymyšlenou pohádkou jsou dětem velmi blízké. Nabízené úkoly a hry jsou pestré a nápadité, poskytují dětem možnost porovnávání výsledků s ostatními, jsou dobrým prostředkem proti nudě a jednotvárnosti. Při realizaci nabízených činností a úkolů děti získají hravou formou spoustu vědomostí a dovedností, naučí se spolupracovat ve skupině, komunikovat mezi sebou.
Uvedené aktivity lze využít v rámci doplnění výuky v průběhu školního roku nebo je děti mohou vyzkoušet ve školní družině, v zájmovém kroužku, na táboře a škole v přírodě.
Čtením a poslechem pohádek a pohádkových příběhů pomáháme dětem poznávat slova. Při četbě komunikujeme, odpovídáme na případné nejasnosti, diskutujeme nad vzniklými problémy, upřesňujeme význam slov a vysvětlujeme nepochopené výrazy a společně řešíme vzniklé situace. Kromě toho vedeme děti při čtení textu k rozvoji slovní fantazie, protože na základě pohádkových příběhů a ilustrací mohou plnit nabízené úkoly přiřazené k textu anebo upravovat, měnit, převyprávět a uplatnit nápady vlastní.
Období:
1.-4. ročník
Časový rámec:
dle potřeby v průběhu roku
Výchovně-vzdělávací cíl:
 
motivovat k námětově bohaté a pestré činnosti;
 
rozšiřovat a prohlubovat individuální schopnosti a dovednosti;
 
rozvíjet u dětí myšlení, představivost a fantazii, komunikační schopnosti a dovednosti;
 
vyzkoušet si netradiční formy a metody při činnosti;
 
podporovat aktivitu, samostatnost a nápaditost;
 
naučit děti dodržovat jednoduchá herní pravidla;
 
osvojit pravidla vhodné komunikace mezi dětmi;
 
procvičovat smyslové vnímání;
 
vytvářet nové pracovní návyky.
Metody a formy práce: individuální i týmová práce, řízená diskuse, literární a výtvarná tvorba, dramatizace, hra, soutěž, závod, vysvětlování, kresba, poslech, pohádka, příběh, prezentace výsledků apod.
Motivační pohádka
Na kraji lesa, v malé chaloupce bydlel milý, hodný dědeček. Žil sám a každý den měl mnoho práce. Přes den chodil do lesa na dříví, rozmlouval s lesními zvířátky, večer pozoroval tančící víly na palouku, ale nejraději si povídal s dětmi. Děti ho měly moc rády, a jakmile zvládly všechny úkoly a povinnosti doma, těšily se na návštěvu u starého pána. Pokaždé, když přišly do chaloupky, uvařily si s dědečkem výborný čaj z bylin a poslouchaly jeho poutavé vyprávění. Vyprávěl o přírodě, sportu, výletech a také o pohádkách.
Druhý den po návštěvě dětí se dědeček vypravil do lesa a uviděl v trávě kvetoucí zvonečky. Sehnul se, že si je utrhne do vázy, když se však dotknul prvního zvonečku, stalo se něco nečekaného. Zvoneček zazvonil a před dědečkem se objevil malý skřítek. Představil se a prozradil na sebe, že má velikou moc. Tomu, kdo jej objeví, musí splnit jedno přání a věnovat mu dárek pro radost. Dědeček se zamyslel a pověděl skřítkovi, že když chodí po lese, hůře vidí a potřeboval by nové brýle. Pro skřítka to byla maličkost a v mžiku měl brýle na očích. Dědeček za odměnu pozval skřítka domů a měl ohromnou radost, že opět dobře vidí. Sedli si spolu ke stolu a dlouho si moc hezky povídali. Když se ale skřítek uložil ke spánku, dědečkovi se spát vůbec nechtělo.
Vzpomněl si, že má doma v zaprášené truhlici uschované svoje poklady z dětství. Vydal se na půdu starou truhlici otevřít. Když ji otevřel, našel v ní starou pohádkovou knížku, kterou mu před lety, když byl ještě malý, věnovala jeho babička. Jakmile knížku otevřel, začaly se dít neuvěřitelné věci. Dědeček pochopil, že začala působit skřítkova kouzla, o kterých mu celý večer vyprávěl. A tak se najednou ocitl v Říši pohádek a fantazie, v překrásném zámku, kde vládl pohádkový král se svoji ženou. Dědečka mile přivítal a rozhodl, že může na jeho zámku zůstat tak dlouho, jak jen bude chtít. A proto se dědeček rozhodl, že zde nějaký čas zůstane. Čas utíkal a na zámku se děly prapodivné věci, se kterými si moudrý král nevěděl rady. Když nevěděl, jak správně rozhodnout, požádal o pomoc dědečka, který byl velice zkušený a rozvážný.
Příklady činnostních aktivit spojených s libovolným literárním textem:
(náměty lze vyzkoušet s jednotlivci, ve dvojici, ve skupině)
 
Dokončení pohádky dle vlastní fantazie
 
Převyprávění příběhu vlastními slovy
 
Hry s písmenky
 
Hry se slovy
 
Pohádkoví hrdinové a jejich pohybové schopnosti
 
Spojování obsahu textu s ilustrací
 
Obrázky a slova
 
Vytváření vlastních příběhů a pohádek podle daných kritérií
 
Povídání o knize, kterou máme rádi
 
Povídání o knize, která má něco společného s fantazijním příběhem
 
Autor a jeho fantazie
 
Dramatizace pohádky nebo povídky
 
Řešení hádanek spojených s motivačním textem
 
Motivační pohádka ztvárněná pomocí loutek a maňásků

Související dokumenty