Hodina pohybu navíc rozzáří dětem tváře

Vydáno:

„Školy a kluby jsou dnes velmi dobře materiálně vybavené, ale začínáme sledovat, že děti navštěvují aktivně sportoviště čím dál míň," říká dr. Malý, jeden ze spiritui agendi projektu „Hodina pohybu navíc". Sledujeme-li sportovně a civilizačně rozvinuté země, věnují se pohybu a sportování mládeže výrazně a strategicky, do svých úvah nezahrnují pouhé nalézání talentů a jejich podporu, ale cvičící a pohybující se zdravou společnost jako standard. A tahle cesta, jak potvrzují příklady ze severských zemí, vede i k tomu, že se objevují skryté talenty, často i z míst a rodin nečekaných.

 

 

 

 

Hodina pohybu navíc rozzáří dětem tváře
Mgr.
Petr
Koubek,
hlavní manažer Hodiny pohybu navíc do ZŠ, Národní ústav pro vzdělávání
Podle severského modelu školního a mimoškolního pohybu a tělesné výchovy byl na základě zkušeností sportovních svazů olympijských sportovních her (fotbal, hokej, házená, volejbal, basketbal a ragby) a po dlouhých debatách jejich šéf metodiků a trenérů vyvinut program pro podporu aktivního trávení volného času dětí (a jejich rodin). Metodici svazů se domluvili, že jsou vlastně potřeby a předpoklady úspěšně sportujícího u všech sportů podobné – pohybová gramotnost se musí snoubit s chutí, nadšením k pohybu. Rychlost provedení akce s implicitním rejstříkem různých řešení, koordinací pohybu a
bazální
silou hráče. K tomu všemu ale školní tělesná výchova dnes děti a žáky většinově nepřipravuje.
Jednak je zvykově (v myslích učitelů) zaměřená stále dost nomoteticky, sleduje kvantitu, kvalitu a techniku provedení téměř čehokoliv, což vyžaduje (pře)organizovanost a vylučuje chaos, který je ale sportu jistě bližší než žáci postávající v zástupu. Jednak mají učitelé (a školy) obavy ze zranění dětí při pohybu („protože jsou nešikovné“), a tak spontánní radost z pohybu a také akce, které jsou přiměřeně obtížné a děti baví, jako je lezení po ribstolích, přeskakování a seskakování apod., z hodiny vytěsňují nástupy, kolečka a další ne zrovna obtížné formy; a když už dojde ke hře, je jejím „pánem“ učitel se svými vstupy, radami a pravidly. To vše ale od aktivního spontánního pohybu jednak odrazuje a jednak celkově činí tělesnou výchovu neatraktivní, protože se tam ve smyslu spontaneity a implicitního učení nebo překonávání sama sebe podle svého rozhodnutí děje minimálně! Odborný časopis Česká kinantropologie publikoval letos výzkum o školní tělesné výchově – jedním z kořenů problémů může být naprostý nedostatek odborně připravených učitelů a trenérů dětí a mládeže, kteří se dostanou do styku s dětmi a mladšími žáky. Méně než 50 % vyučujících tělesné výchovy na prvním stupni má vystudovanou sportovní didaktiku nebo trenérství. Může to být jen jeden z faktorů relativně vysoké nepopularity školní tělesné výchovy (vedle tlaku rodičů na bezpečnost), ale faktor nezanedbatelný.
Program Hodina pohybu navíc nabízí (pokusně ověřuje) jiný přístup:
-
spontaneitu místo pravidel;
-
neustálou akci a mnohočetné opakování cvičení a her se zvyšující se obtížností pro děti, kterým již základní cvičení jde, jen ale žádné postávání;
-
rozhodování žáků v akci a ve hře namísto vstupů vyučujícího;
-
permanentní rozvoj žáků podle jejich možností, nikoliv měření a zařazování do skupin podle tabulek výkonnosti.
Akce či „hodiny navíc“ vedou vysokoškolsky připravení učitelé TV a trenéři s vyšší licencí. Výsledky po prvním roce realizace ukazují pozoruhodné věci: děti se z hodin neomlouvají, začínají se ptát, kam dál, rodiče si programu povšimli a ve velké většině jej vítají. Na zranění si nikdo nestěžuje. Celá řada škol a sportovních oddílů nebo školských zařízení volného času program využívá bez metodického vedení MŠMT. Realizátoři jsou za to rádi a oceňují také možnost rozšířit pokus do 260 škol. Nábor škol proběhl a poptávka zcela přebila naše očekávání.
Co můžeme nabídnout školním družinám, klubům a střediskům volného času?
-
Návaznost na školní kurikulum a možnost jej zpětně ovlivňovat: na realizaci se budou často podílet tělocvikáři, čímž se mohou učit a něco přenést do školy.
-
Ověřená metodika vyváženého rozvoje pohybových zdatností a schopností dětí a žáků od 5 let věku.
-
Funkční metodická podpora na webu hop.rvp.cz, kde se neustále doplňují videozáznamy z reálných „hodin navíc“ s komentáři zkušených trenérů.
-
Možnost zapojit se do komunity „našich“ učitelů, a získat tak další podporu.
-
Další vzdělávání pedagogických pracovníků v metodice „hodiny pohybu navíc“.
-
V době trvání projektu možnost obrátit se na organizační a metodický (řídící) tým projektu s přímým dotazem.
-
Možnost návštěvy odborně erudovaného evaluačního pracovníka přímo ve vašem zařízení.
-
Možnost navázat kontakt a reciproční podporu se sportovními oddíly ve vašem okolí.
„Za řídící tým Hodiny pohybu navíc budu velmi rád, když se bude zájem o metodiku a její realizaci dále šířit. Rádi poskytneme zájemcům podpůrnou síť, a to v oblasti metodiky i materiální pomoci či navázání kontaktů,“ slibuje Petr Koubek, hlavní manažer projektu.

 

 

 

Související dokumenty