Družiny venku 2 - Dny, které táhnou ven

Vydáno:

Téma učení venku se zdá být ve školách stále populárnější a pomalu se začíná prosazovat i do běžné výuky. Jak je to ale s družinami? Máte takové podmínky a inspiraci, abyste s dětmi vyráželi často ven, do lesa, do přírody a trávili odpoledne aktivně a na čerstvém vzduchu?

Družiny venku 2 - Dny, které táhnou ven
Petra
Vaňková,
program Les ve škole Vzdělávacího centra TEREZA
O tom, proč je důležité, aby děti trávily hodně času venku a abyste se i vy cítili ve své práci spokojenější a uvolněnější, jsme psali asi před rokem a půl (Speciál pro školní družiny 5/2019). Tehdy jsme představili novou publikaci Družiny venku. A jelikož měla ve školách velký úspěch, rozhodli jsme se ve Vzdělávacím centru TEREZA navázat dalším dílem. Nová publikace, která by se během léta měla také dočkat tisku, nese název Dny, které táhnou ven aneb (Nejen) družiny venku 2. Protože každý den je nová příležitost vyrazit s družinou ven. Jsou určité dny, kdy to jde ještě snadněji. Přijměte od nás další pozvání ven a nechte se zlákat inspirací v této publikaci. Publikace je zdarma ke stažení na https://lesveskole.cz/detail/cz/publikace-druziny-venku-dvojka-dny-ktere-tahnou-ven. Školy zapojené do programu Les ve škole ji dostanou v novém školním roce také vytištěnou.
„Ukazuje se, že hlavní přínos lesních výprav je osobnostní výchova, učení se takzvaným měkkým dovednostem,“ říká Zoja Zlonická, která vede školní družinu v pražských Kunraticích.
PROČ A JAK UČIT VENKU
Učení ve venkovním prostředí skýtá řadu výhod. Kromě rozvoje psychického i fyzického zdraví přináší dětem zvýšení motivace k učení, zlepšení pozornosti a vzdělávacích výsledků i vztahů ve třídě. Všechny benefity učení venku jsme popsali v knize Tajemství školy za školou, která je volně ke stažení na www.ucimesevenku.cz/tajemstvi-skoly-za-skolou.
Cest ven je mnoho. Můžete začít krátkými aktivitami, vyráběním jednoduchých pomůcek, využít zkušenosti kolegů, kteří již ven chodí, nebo otestovat celou lekci na konkrétní téma. Mnoho inspirace je i v dalších publikacích (např. Laboratoř venku, Čísla venku, Ateliér venku, Oživlá historie, Jazyky venku a další), které najdete volně ke stažení na www.ucimesevenku.cz/stahuji.
ZNÁTE DEN FASCINACE ROSTLINAMI?
Obsah publikace je zase rozdělen podle ročních období, jako v „jedničce“. Tentokrát je navíc obohacená speciálním kalendářem na dny, kdy můžete třeba sázet stromy pro mír, tvořit pro zvířata na jejich mezinárodní den nebo vyrazit do terénu na Den prázdných tříd. Na Den tajných dárků můžete připravit výslužku do lesa nebo hledat divoká místa v okolí na Světový den divoké přírody. Společně s dětmi můžete uklízet okolí školy v rámci Dne Ukliďme Česko nebo na Den stromů pečovat o les. Pozorovat život v trávě lze i na takový Den fascinace rostlinami. Dnů, které táhnou ven, je zkrátka během roku hodně a je na vás, které dny využijete pro své tvoření a výpravy.
V družině se rovněž můžete věnovat různým badatelským projektům, jako to s dětmi dělala Věra Králíčková ze ZŠ Pomezí v Pardubickém kraji, která je zároveň mentorkou programu Globe. „Už před mnoha lety v rámci prvouky 3. třídy, kde se učí o obci, jsem s žáky začala vyrážet na dlouhé poznávací vycházky s úkoly. Vždy jsme navštívili bydliště dětí, okolo kterých jsme šli, a poznávali všechny důležité objekty obce. Procházeli břeh po celé délce potoka a bádali o něm. Paní družinářky přišly s podobným projektem (Poznáváme vesnice, ve kterých žijeme a hrajeme si). Ve dvou družinách mají promíchané děti všech ročníků a ze všech obcí, ze kterých k nám do školy chodí. Jejich projekt tedy zasáhl mnohem více žáků,“ vzpomíná paní učitelka, která už je v důchodu.
Po projektu vždy děti výtvarně zpracovávají plány vesnic, každé dítě zakreslí svůj dům nebo vytvoří model a nalepí ho do plánu. Vše se vystaví na chodbě školy.
Družina v základní škole Pomezí ale chodí ven mnohem častěji než jen na vycházky po vesnicích. Vypravují se zhruba 2x týdně do lesa, i v zimě. Děti sbírají přírodniny, v lese si staví domečky. Na sněhu sáňkují a staví z něj bunkry. Na podzim mají Jablečný týden - žáci sbírají jablka, pečou v družině štrúdl, suší křížaly, připravují si jablečné toasty a přesnídávky, vytváří mošt přes plátno. Ze špatných jablek dělají výtvarné výrobky. Podobný je i Houbový týden - družina jde na houby, dělají výstavku hub, jedlé houby suší a vyrábí z nich houbové koření. Většinu těchto činností se snaží paní vychovatelky s dětmi zpracovávat venku v okolí školy.
Tip ze ZŠ Pomezí:
Když jdeme s družinou do lesa, necháváme na dveřích školy vzkaz pro rodiče, kde nás najdou. Platí pravidlo, že od 13.30 do 14.45 děti z družiny neodchází.
Celý článek Poznáváme okolí školy, a přitom se učíme najdete na https://globe-czech.cz/detail/cz/poznavame-okoli-skoly-a-pritom-se-ucime-zn-v-druzine.
Jak plánovat dny v družině, podrobně popisuje Zoja Zlonická ve svém článku na webu https://ucimesevenku.cz/druzina-venku-planovani/:
„Mohu se rozhodnout: dnes budu děti učit spolupracovat. To je dlouhodobý proces, který probíhá i ve škole: učitel dává dětem úkoly, které mají dělat ve dvojicích či skupinách, rozdělit si role, pracují víceméně pod tlakem na výsledek. V lese nastává jiná situace - mohou si vybrat, často mají potřebu spolupracovat a musí získat někoho, kdo je zrovna zaujatý něčím jiným, někdy neuspěji, zkoušejí oslovit někoho jiného, jinak. Tyto situace vznikají, i když děti jen tak vypustím na hřiště, ale v lese probíhají většinou bez konfliktu, poklidně. Snad je to podnětností prostředí a klidem, který z lesa dýchá.“ Zoja Zlonická (ZŠ Kunratice) úryvek z článku
Chcete také dostat svou vytištěnou publikaci do družiny? Přihlaste se do programu Les ve škole a získáte řadu dalších výhod.
www.lesveskole.cz
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.