Jedním z hlavních cílů vzdělávání je vést žáky k tomu, aby zvládli základy komunikace - slovní i písemné. Děti čtou méně než dřívější generace. Je větší výběr různých zdrojů informací. Nedostatek čtení má však určitě vliv na způsob vyjadřování, na schopnost formulovat srozumitelně myšlenky a volit vhodné výrazy. Cílem naší hry je podpořit rozvoj zájmu o rodný jazyk a knížky, a tím vytvořit základ pro pravidelný návyk k četbě, který je rozhodujícím faktorem pro úspěšný rozvoj čtenářských i komunikativních dovedností během celé školní docházky i pro pozdější uplatnění v životě.
Celoroční projekt školní družiny "Pomocníci čarodějky Knihodějky"
Ivana
Staňková,
ŠD Slavkovice při ZŠ Nové Město na Moravě
"Čtení je klíč od komnaty s pokladem, kde se slova mění v obrazy a pocity." ZDENĚK SVĚRÁK
Průběh celoroční hry: Průvodkyně hrou Knihodějka je hodná čarodějka, která má ráda knížky a bydlí v naší školní knihovně. Bude si s námi povídat, sdělovat nám nové informace, vymýšlet úkoly a zábavu...
Děti se snažily v průběhu roku sbírat co nejvíce bodů, aby mohly postupným získáváním různých titulů na závěr hry obdržet titul nejvyšší - Pomocník čarodějky Knihodějky. Úkoly vyplývaly z měsíčních tematických plánů a cílů. Každé dítě mělo svůj pracovní sešit a vlastnoručně vyrobenou "knížku", do které si po získání určitého limitu bodů a složení zkoušky vlepovalo čarodějnický klobouk (každou zkoušku jinou barvu). Body navíc mohly získat postupným tvořením "Čtenářského knihodějníku" (samostatně, ve dvojici). Každý měl také kouzelnický plášť (vyrobený s pomocí maminek) a klobouk - v tomto úboru se zúčastnili měsíčního vyhodnocování a zkoušek.
TÉMATA:
Září
............ dorozumívání, písmo, vznik knih
Říjen
........... leporela
Listopad
........ knížky básniček, písniček
Prosinec
........ kuchařky
Leden
........... příběhy pro děti
Únor
............ pohádky, bajky
Březen
.......... naučné knížky
Duben
........... učebnice
Květen
.......... příručky
Červen
.......... knížky na hraní
ZKOUŠKY:
1. zkouška (říjen)
titul: Nosič tužky čarodějky Knihodějky
2. zkouška (prosinec)
titul: Zapisovatel do čarodějné knihy
3. zkouška (únor)
titul: učedník Čarodějky Knihodějky
4. zkouška (duben)
titul: Čarodějnický začátečník
5. zkouška (červen)
titul: POMOCNÍK ČARODĚJKY KNIHODĚJKY
Měsíc: ZÁŘÍ
Téma: Dorozumívání, písmo, vznik knih
Cíle:
-
Poznat historii dorozumívání, písma, knih.
-
Procvičit si znalost písmen, jeho grafickou a zvukovou podobu.
-
Umět vysvětlit pojmy autor, ilustrátor, obal, tiráž, obsah.
-
Dělit knihy podle zaměření.
Aktivity a úkoly:
-
Vymysli, jak vypadá a co umí čarodějka Knihodějka.
-
Vytvoř si čarodějnické jméno, které budeš celý rok používat (kluci příponou -ix, dívky -xana).
-
Vyzdob si pracovní sešit.
-
Jak si lidé v minulosti zaznamenávali důležité události, předávali dál.
-
Historie písma, druhy písma.
-
Vznik knih, dělení podle zaměření.
-
Co je knihtisk.
-
Braillovo písmo.
-
Známí spisovatelé a ilustrátoři.
-
Který spisovatel má výročí v září, najdi jeho knížky v knihovně.
-
Vytvoř ilustraci ke své oblíbené knížce.
-
Vyhledej v knihovně dané autory, napiš, kdo jim knížky ilustroval.
-
Hry a aktivity s písmeny, se slovy.
-
Proč máme rádi knížky.
-
Vyhledej zajímavosti o knížkách - rekordy.
Příklady her a činností:
-
Vymodelovat písmeno a nakreslit věc, která tímto písmenem začíná, hádat.
-
"Rýt do tabulek" - potřít výkres plastelínou, vyrývat písmena.
-
Dokreslit písmeno na obrázek.
-
Složit písmeno z přírodnin.
-
Vytvořit živé písmeno (z těl).
-
Vytleskávat svoje jméno, čarodějnické jméno...
-
Vyhledávat věci, které začínají na dané písmeno.
-
Seřadit pojmy (historický vývoj): kresby na stěnách jeskyní, knížky na CD + audioknihy, psaní na pergamen z kůží, záznamy na hliněných tabulkách, tisk knih strojem, opisování na papír.
-
Hádat písmeno, které si děti vzájemně "píšou" na záda.
-
Vytvořit velké písmeno z PET víček.
-
Poznat obrázky, které k sobě patří (viz obr.).
Měsíc: ŘÍJEN
Téma: Leporela
Cíle:
-
Poznat vzhled leporela - rozkládací tvrdé knížky.
-
Pochopit význam pro malé děti - tvrdé desky, jednoduché texty, obrázky.
Aktivity a úkoly:
-
Nauč se správně vyslovovat - řekni 10x leporelo.
-
Vysvětli důvod tvrdých desek.
-
Vytvoř vlastní leporelo.
-
Přines leporelo - zapiš do Čtenářského knihodějníku.
-
Prezentuj svoji knížku z domova nebo vyrobené leporelo.
-
Uč se jednoduché říkanky z leporel, doprovázej pohybem.
-
Vymysli říkadlo, ilustruj.
-
Připravte si ve skupině dramatizaci veršované pohádky.
-
Zahraj maňáskové divadlo podle říkadla.
Příklady her a činností:
-
Vymyslet rýmy: drak, listy, ježek, ovoce.
-
Doplnit: Maminko, táto, jste moje...; Maminko, tatínku, dávám vám...; Dědečku, babičko, jste moje...; Babičko, dědečku, dávám vám...
-
Říct bez chyby jazykolam: Žili byli tři Japonci - Jaxi, Jaxidraxi, Jaxidraxidraksonson. Žily byly tři Japonky - Cipi, Cipilipi, Cipilipilinponpon. Jaxi vzal si Cipi, Jaxi Draxi vzal si Cipilipi, Jaxidraxidraksonson vzal si Cipilipilinponpon.
-
Rýmovat na svoje jméno: např. Vašek, Vašek, to je šašek, Anička, Anička, trhala jablíčka...
-
Složit puzzle (ilustrace z leporel).
-
Známá říkadla doplnit obrázkem / podle obrázku poznat říkadlo.
