Moderní výuka dějin

Vydáno:

Když učíte o 20. a 21. století, proč nevzít do ruky nástroje hodné tohoto věku: videa, výpovědi očitých svědků, mapy, fotografie. Zařazení půlhodinových až hodinových dokumentů do vyučování bývá náročné nejen s ohledem na časovou dotaci předmětů, ale i na udržení pozornosti žáků.

Moderní výuka dějin
 
Eva
Albrechtová
 
specialista komunikace Stream.cz
Řešení nabízí nový web www.slavne-dny.cz, který vznikl ke stejnojmennému populárně-naučnému pořadu internetové televize Stream.cz. Jeho tvůrci spojili své síly s obecně prospěšnou společností EDUin a vytvořili projekt, jehož cílem je
přispět k efektivní a kvalitní výuce dějepisu, občanské výchovy, základů společenských věd nebo literatury.
Slavné dny, které dlouhodobě patří k nejsledovanějším pořadům internetové televize Stream.cz, připravuje novinář Pavel Zuna s dramaturgy Andreou Maloveczkou a Martinem Krušinou. Pracovní listy a metodické materiály k nim vypracovala skupina učitelů základních i středních škol a občanské sdružení EDUin, jejichž snahou je výuku zefektivnit. Společná je přitom všem zapojeným pedagogům českého jazyka, dějepisu nebo základů společenských věd také touha pomoci svým studentům porozumět světu. „Každá hodina, která žáky donutí přemýšlet o věcech kolem sebe, která je donutí ptát se, je hodina, která má smysl,“ vysvětluje Tereza Vodičková, místopředsedkyně Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd.
AKTIVNÍ ZAPOJENÍ STUDENTŮ
Interaktivita je v současné pedagogické praxi velmi žádaná. Jde o nástroj, který má u studentů podnítit zájem o konkrétní otázku nebo oblast, udržet pozornost; ideálně s využitím moderních technologií, jež jsou jim blízké, a uživatelsky příjemnou formou jim tak zprostředkovat věcný obsah.
„Při tvorbě metodického materiálu jsme vycházeli ze schématu, které je ve školním prostředí zavedené. Téma vztahujeme ke vzdělávacím oborům, průřezovým tématům a poukazujeme na to, jaké klíčové kompetence aktivita rozvíjí. Jasně klasifikujeme základní cíle a předkládáme věcný postup, plus nějaké rady a doporučení,“
vysvětluje Vodičková. Základem vzdělávací aktivity je krátké, cca 6minutové video, které je k dispozici online, tedy kdekoli a kdykoli. V něm jsou obsaženy historické záběry a výpovědi aktérů s komentářem.
Délka odpovídá využití přímo ve výuce: studenti po tuto dobu dokážou udržet pozornost a navíc je dost prostoru na zhlédnutý obsah v dalších částech hodiny reagovat.
„Klademe důraz na aktivní zapojení žáka do hodiny, nutíme jej přemýšlet, s čím vším mapovaný fenomén může souviset. Součástí aktivit je vždy i shrnutí, většinou formou diskuze, kdy žáci sami pomocí pojmů, které nabyli během hodiny, prezentují svůj postoj k danému problému, události.“
POMŮCKY PRO UČITELE
Jako další pomůcka vyšla k seriálu také kniha
Slavné dny
s podtitulem „50 + 2 příběhy, které psaly historii“, v níž jsou jednotlivé díly podrobněji rozpracovány a doplněny množstvím fotografií, map a nákresů. Spolu s audiovizuálním záznamem tak tvoří moderní didaktický celek, který dokáže postihnout milníky dějin lidstva výstižně a v souvislostech. Zatímco videa jsou vhodná pro úvodní přehled látky, pro vtažení do problému nebo pro samostudium, knihu je možné využít pro snazší zasazení jednotlivých zlomových okamžiků do širšího kontextu prostřednictvím fotografií, map nebo dobových dokumentů.
Vybrané události, jejichž výčet se bude postupně rozšiřovat o další, jsou na webu
www.slavne-dny.cz
navíc doplněny o metodiku pro základní a střední školy. Ta obsahuje vzorovou strukturu vyučovací hodiny a nabízí i možná další témata pro diskuzi nad multimediálním materiálem či zajímavosti, se kterými mohou pracovat pokročilejší žáci. Pochopení a osvojení látky pak mohou pedagogové prověřit prostřednictvím pracovních listů, které jsou rovněž k dispozici ve dvou stupních obtížnosti, a pracovat lze s nimi nejen v hodinách dějepisu, ale i literatury, občanské výchovy a základů společenských věd.

Související dokumenty