Bezpečnost - strana 3

  • Článek
Ať už si o Tomášovi a Matějovi myslíte cokoliv (anebo taky docela nic, protože jste tak zavaleni jinou agendou, že jste si podcastové rekonstrukce1) sexuálního zneužívání žáka třídním učitelem nevšimli), je dost pravděpodobné, že se na vás s tímto tématem dříve či později obrátí vaše vedení nebo vaši kolegové. A budou chtít znát váš názor, co dělat, aby toto vaše škola nikdy nemusela řešit. A je-li vaše vedení osvícené, tak už nyní spolupracujete na tématech vyvolaných podcasty, ať už v rámci minimálního preventivního plánu, nebo jako součást etické výchovy / výchovy ke zdraví / výchovy k občanství.
Vydáno: 18. 10. 2022
  • Článek
Pokud jedou děti na výlet spojený s koupáním, je to pro ně obrovská radost. Otázkou zůstává, zda se těší i pedagogický dozor. Žádný přehled pravidel není vyčerpávající a nejlepším řešením případného problému je prevence. Zde je několik rad, které jsme načerpali z dlouholeté praxe s plaváním dětí i s tréninkovým plaváním zkušených plavců.
Vydáno: 23. 09. 2022
  • Článek
Kdo spáchá trestný čin, bude potrestán, a to platí i pro učitele. Nejsou to však ani tak majetkové nebo hospodářské trestné činy, pro které se můžeme setkat s tvrzením, že jsou učitelé jednou nohou v kriminále. Stojí za tím případy, kdy učitel vykonává dohled nad žáky, z nichž některý utrpí zranění, či dokonce zemře. Ve výjimečných případech může být za tyto úrazy učitel trestně odpovědný.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
V budovách trávíme až devadesát procent svého času. Je proto klíčové, jak kvalitní je vnitřní prostředí. I když pandemie koronaviru podpořila zájem lidí o to, kde pracují a žijí, stranou pozornosti široké veřejnosti stále zůstávají školy. Přitom nekvalitní vnitřní prostředí vede k tomu, že děti i učitelé se hůře soustředí a jsou náchylnější k nemocem. Česká rada pro šetrné budovy nabízí školám řešení, jak lze prostředí zlepšit. Školy na tyto úpravy mohou využít finance z dotačního programu ministerstva životního prostředí. Do konce září ještě běžela příslušná výzva pro rekonstrukce, další bude následovat počátkem roku 2023. Výzva pro novostavby byla vyhlášena koncem srpna.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Události v pražské odborné škole v Michli opět připomněly důležitost tématu bezpečnosti ve školách. Jaké dnes panují v této oblasti na českých školách trendy, jaké mají školy možnosti se zabezpečit a jak to skutečně v praxi dělají?
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Velká část nejen školních institucí se potýká s množstvím kol a nově také koloběžek. Žáci a studenti stále častěji využívají tyto dopravní prostředky a tím vzniká zcela nový problém: kam s koloběžkami našich žáků a studentů po příjezdu do školy.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Možná jste zaznamenali případ bývalého ředitele Waldorfské školy v Semilech, který během epidemie koronaviru do školy nechal chodit netestované žáky. Za porušení hygienických předpisů byl zřizovatelem odvolán a proti odvolání z funkce podal žalobu. Nyní, o více než rok později, soud jeho žalobu zamítl a odvolání z funkce potvrdil.
Vydáno: 23. 08. 2022
Vydáno: 01. 09. 2023
Vydáno: 01. 09. 2023
Tento text shrnuje právní pohled na situaci, kdy některý z žáků ve škole veřejně schvaluje agresi Ruské federace proti Ukrajině. Shrnuje především právní aspekty věci. Těžiště působení školy však leží ve výchovném a vzdělávacím působení. Rovněž je třeba dbát na to, aby uplatňováním právních nástrojů nepřispívala v dnešní vyostřené situaci k vytváření prostředí, v němž bude ohrožena fyzická či psychická bezpečnost určitých žáků např. pro jejich příslušnost k ruské národnosti.
Vydáno: 19. 04. 2022
  • Článek
Několik let jsem měl možnost vysokoškolským studentům se stanovenými speciálními vzdělávacími potřebami provádět tzv. funkční diagnostiku, která měla sloužit výlučně k úpravám podmínek dalšího studia. Nejdřív mě mile překvapilo, posléze už jsem si rád zvykl, že kromě prodloužení časového limitu studenti vlastně žádné velké modifikace (dříve úlevy) nepožadovali a ani nechtěli. A to ještě velmi často dodávali (měli už zkušenosti ze středoškolského studia a z maturity), že prakticky ani ten čas navíc asi nevyužijí. Tito studenti se mi jevili rozumnější než formuláře k maturitě, ve kterých byly zpravidla zaškrtnuty úplně všechny modifikace. Tím se v mých očích trochu míjely smyslem. Nicméně s tímto časovým „polštářem“ se cítili bezpečněji.
Vydáno: 19. 04. 2022
  • Článek
Cílem série tohoto a v dalších číslech následujících článků je pomoci učitelům v základních a středních školách porozumět tématu násilí v rodině a jeho specifickým vlivům a dopadům na dítě. Jsou zestručněním Příručky pro učitele, kteří chtějí pro své žáky dětství bez násilí1). Příručku připravilo Centrum LOCIKA v rámci projektu Škola jako místo bezpečí a pomoci, který podpořila Nadace České spořitelny.  
Vydáno: 19. 04. 2022
  • Článek
Situaci na Ukrajině sledují prostřednictvím médií i sociálních sítí také děti. Čemu v souvislosti s válkou nejčastěji nerozumí a čeho se nejvíc bojí? Nejen o tom jsme si povídali s psychologem Davidem Čápem.
Vydáno: 19. 04. 2022
Jelikož škola zajišťuje dohled nad nezletilými dětmi a žáky svými zaměstnanci (výjimku představuje pouze soukromá či církevní střední škola, u níž je představitelné, aby dohled vykonávala i jiná osoba), je potřeba zjistit, na základě čeho budou osoby pověřené dohledem tento dohled vykonávat.
Vydáno: 27. 01. 2022
Před samotným sestavením harmonogramu mimoškolní akce je důležité mít na paměti základní pravidla, která je nutno dodržovat, aby nedošlo například k přetížení žáků (a následným úrazům z únavy). Základním pravidlem pro všechny akce je plánovat pouze takové činnosti, které svou fyzickou a psychickou náročností budou odpovídat věku žáků, jejich schopnostem a možnostem.
Vydáno: 27. 01. 2022
Lokalitu vodáckého kurzu je potřeba vybírat s rozmyslem. Musí se brát v úvahu totiž nejen zkušenosti a výkonnost účastníků, ale i aktuální podmínky říčního toku, které se navíc mohou změnit vlivem vydatných dešťových srážek i během několika málo dnů před začátkem akce.
Vydáno: 27. 01. 2022
Během přípravy cyklistického kurzu je vhodné dbát na několik věcí. Přednostně by měl vedoucí kurzu myslet na zajištění podmínek k tomu, aby se akce mohl zúčastnit každý žák, pro kterého je určena, také na uzpůsobení lokality a tras(y) výkonnosti a zdravotnímu stavu žáků, stavu komunikací a hustotě provozu (během akce pak opět přizpůsobit program aktuálním podmínkám). Snad více než u jiných akcí nelze než doporučit, aby si plánované trasy osobně projel (z mapy nelze odhadnout všechna krizová místa).
Vydáno: 27. 01. 2022