Vzdělávací programy - strana 19

  • Článek
První pololetí s výukou podle ŠVP upraveného v souladu s revizemi ICT pro ZV má za sebou už téměř 600 základních škol. Jak náročná byla příprava a jak pomůže podpora Národního pedagogického institutu České republiky?
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o páté z osmi dovedností, které metodika podporuje; pozitivní nastavení společně s cílevědomostí představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento článek navazuje na texty z minulých čísel, v nichž byly představeny základní principy metodiky Skills Builder a dovednosti: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“ a „kreativní myšlení“.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Začátkem listopadu proběhl první ročník mezinárodní studentské akce Future Port Youth, která vznikla na pilířích největšího festivalu zaměřeného na moderní technologie a inovace ve střední Evropě Future Port Prague, jehož třetí ročník proběhl před propuknutím covid pandemie v roce 2019.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Co přineslo šest let akčního plánování středním školám? A co školám po ukončení projektu Podpora akčního plánování zůstává k dispozici pro jejich další plány a jejich realizaci?
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Kdo, když ne my? Tímto heslem sametové revoluce se mohli inspirovat studenti a učitelé, kteří se zapojili do letošního ročníku vzdělávacího projektu Samet na školách. Ten pořádají společně spolek Díky, že můžem (který stojí také za Korzem Národní) a Post Bellum (Paměť národa).
Vydáno: 14. 12. 2021
Česká škola má jednu z nejvyšších hodnot kurikulární autonomie ze všech zemí, je legislativně vyjádřena povinností vytvořit a realizovat vlastní školní vzdělávací program. Kapitola vymezuje pojem kurikulum a objasňuje význam autonomie právě v této oblasti. Školní vzdělávací program je zároveň velikou výzvou umožňující přetavení této povinnosti do obrovské příležitosti pro rozvoj školy. Je správné jej chápat jako plán cesty, nástroj komunikace pedagogického uvažování, vizitku školy i vyjádření množiny hodnot, které pracovníci školy věří. Tento dokument nemůže kvalitně udělat kdokoli zvenčí. Klíčovými slovy této oblasti podle kritérií ČŠI jsou srozumitelnost, přehlednost, otevřenost a hlavně – jasné důkazy o tom, že se pedagogové se svým programem ztotožňují a samozřejmě s ním pracují. Cílem práce školy tedy není sestavení či napsání školního vzdělávacího programu. Jde o proces, který prakticky nikdy nekončí. Úlohou vedení školy je vytváření podmínek, soustavná práce s lidmi a jejich motivace. Je pravda, že na některých školách přetrvává formální pohled a učitelé svému programu nevěří. Byl bych moc rád, kdyby následující text pomohl čtenářům přemýšlet o školním vzdělávacím programu tak, jak si to skutečně zaslouží – jako o společné cestě celého pedagogického týmu.
Vydáno: 01. 05. 2020
V červnovém vydání časopisu Řízení školy (ročník 2018) vyšlo několik podnětných článků k "mediálnímu vzdělávání". Jejich shrnutí naleznete v této Pracovní situaci a v přiloženém PDF souboru. Nesnažme se zastavit digitální revoluci sentimentem ke starým médiím a respektujme mediální kulturu rodičů RVP pro mediální výchovu zestárly, učitel by měl proto sám vyhledávat nová témata a ta pak řešit ve výuce Vzdělávací systém potřebuje řádnou aktualizaci Učíme děti, jak nad problémem přemýšlet, ne co si o něm myslet Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací Ukážeme, co je datový stín Není nutné témata mediální výchovy do výuky tlačit násilím, lze je včlenit organicky Od Vybydlova k rezidentsví aneb Uvědomělý život v mediálním světě Na základní škole kombinujeme mediální výchovu s informatikou
Metodické materiály, které v uplynulých letech vytvářel NÚV na podporu zavádění RVP(ŠVP) do škol.
V této rubrice naleznete platné kurikulární dokumenty pro speciální vzdělávání a metodickou podporu pro učitele. Zároveň zde naleznete i dokumenty, které již pozbyly účinnost.
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání roztříděné podle kategorií soustavy oborů vzdělání Obory J Obory E Obory H Obory L0 A M Konzervatoře Nástavbové studium
Následující text se zabývá převážně RVP ZV.
Vydáno: 01. 09. 2017
MŠMT vydává Opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, č.j. MSMT-2647/2013-210 upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který nabývá účinnosti od 1.9.2013.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla pro institucionální vzdělávání dětí předškolního věku. Tato pravidla se vztahují na pedagogické činnosti probíhající ve vzdělávacích institucích zařazených do sítě škol a školských zařízení. Jsou závazná pro předškolní vzdělávání v mateřských školách, v mateřských školách s programem upraveným podle speciálních potřeb dětí a v přípravných třídách základních škol.
Nástroji systematické a komplexní realizace EV na školách z pohledu jejího managementu jsou školní plány (programy) environmentální výchovy (ŠPEV) s dlouhodobými i krátkodobými cíli. Z hlediska vytváření a posilování víceúrovňových dovedností koordinátorů EV je potřeba vytvořit manuál koordinátora EV, který bude metodickým pomocníkem a bude podle potřeby modifikován v kontextu konkrétních podmínek škol vyhodnocených SWOT analýzou.
Vydáno: 09. 03. 2014