Školní poradenské pracoviště - strana 2
- Článek
Před několika lety jsem byla svědkem pozoruhodného rozhovoru. Dva muži s plnovousem, profesní kolegové, diskutovali nějaký problém a náhle se jeden z nich ptá: „Mimochodem víš, že jsi můj septimán?“ Společné zážitky spolužáků z osmiletého gymnázia, které dělí věkový rozdíl sedmi let a kteří se poznali v rámci vrstevnického programu, rezonovaly i po dvou dekádách.
- Článek
Vždy když jsou zveřejněny výsledky mezinárodních šetření, jako je PISA, PIRLS nebo TIMSS, dozvíme se, že čeští žáci se oproti svým vrstevníkům ze zahraničí do školy netěší. Je možné, že v tomto zjištění se skrývají i nějaké kulturní rozdíly, nicméně je to informace, se kterou je žádoucí pracovat.
- Článek
Na schodiště boskovického gymnázia shlíží kamenná busta Jana Amose Komenského. Nic nezvyklého, podobizna Učitele národů zdobí školy po celém Česku. Tu boskovickou dnes ale oživuje drobný barevný detail – kolem jeho krku je volně uvázána fialová šála z krepového papíru. Fialové stužky visí i ze zábradlí, dveře tříd lemují balónky. Komenského fialová šála je tak jedním z mnoha detailů, které návštěvníkům a studentstvu naznačují, že dnešek bude jiný než obvyklé školní dny – dnes je Fialový den. Škola jím zahajuje celoroční program Zázemí pro duši – sérii podpůrných aktivit přinášených neziskovou organizací Nevypusť duši, jejichž cílem je vytvářet ve školách prostředí, ve kterém má duševní zdraví pevné místo a je přirozenou součástí školního života.
- Článek
Pokud se někdo rozhodne pro profesi učitele, má dvě možnosti, jak získat odbornou učitelskou kvalifikaci: buďto vysokoškolským studiem učitelského programu (např. učitelství českého jazyka), nebo absolvováním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu (např. bohemistika), a následným kvalifikačním studiem – tzv. doplňujícím pedagogickým studiem (DPS) 1) . V obou případech je pak podstatnou částí pregraduální přípravy pedagogická praxe.
- Článek
Už čtvrtým rokem fungují na Kutnohorsku týmy duševního zdraví, které pomáhají dětem, učitelům i rodičům. Jeden sídlí na Základní škole Kamenná stezka přímo v Kutné Hoře, druhý v Základní škole Zruč nad Sázavou a oba podle potřeby vyrážejí do další dvacítky škol v regionu. Projekt původně platily Norské fondy a Nadační fond Eduzměna, v loňském roce získal finanční podporu radnic, tedy zřizovatelů škol. V týmu spolupracují sociální pracovník, speciální pedagog a psycholog a s podporou dětského psychiatra nabízejí komplexní pomoc konkrétním dětem. Barbora Hošková je psycholožkou kutnohorského týmu.
- Článek
Třídnická hodina (TH) nepatří mezi formy podpory wellbeingu, jejichž výsledky jsou viditelné lusknutím prstu. K vytváření bezpečného prostředí, které je pro ni nezbytné, je potřeba vytrvalost, dlouhodobost a systematičnost. Naše zkušenosti ale potvrzují, že to má smysl.
- Článek
Od roku 2021 všechny základní a střední školy v České republice pracují na novém pojetí informatického vzdělávání. Do výuky se dostávají nové tematické celky, jako jsou informační systémy, algoritmizace, programování, práce s daty, šifrování, bádání nad tím, jak digitální technologie fungují a ovlivňují naše životy. To vše bude probíhat od prvního stupně ZŠ (nejpozději od čtvrté třídy) až po konec studia na střední škole.
- Článek
V programech vrstevnické mediace mají školy k dispozici zajímavý nástroj, který učí žáky řešit konflikty efektivně a s respektem a rozvíjí dovednosti aktivního naslouchání, empatie a hledání konsensu s ostatními. Vrstevnická mediace zlepšuje školní klima a je prevencí šikany. Často také umožní vyřešit konfliktní situaci bez zásahu dospělých. Jak práce vrstevnických mediátorů v praxi může vypadat?
- Článek
Legacy of the Past: Exploring the World of Family History je název pilotního projektu zaměřeného na práci s mládeží, zejména s dětmi ve věku 10–14 let, které musely nedobrovolně opustit své domovy na Ukrajině v důsledku války. Ruská agrese je připravila o část rodinných vazeb a přinutila je začít nový život v cizí zemi. Česká republika je sice Ukrajině geograficky blízká, ale kulturní rozdíly mohou být pro děti značné. Jak náročné je udržet si v cizí zemi vazbu na domov a pocit vlastní identity v době, kdy si teprve začínají tyto hodnoty utvářet?
- Článek
Závislost na alkoholu je problém, se kterým se v České republice potýká více než každá druhá rodina. Je to alarmující číslo obzvlášť pro pedagogy, kteří mají obvykle ve třídě 20 a více žáků. Mluvíme tedy o více než polovině dětí, které se závislostí na alkoholu přišly do kontaktu v rodině, zhruba čtvrtina pak může mít zkušenost přímo u rodiče. Využijte možnosti besedy s autorkou blogu Zápisník alkoholičky a pozvěte ji i s adiktologem do školy.
- Článek
Mediace je osvědčený způsob řešení konfliktů. Její základ leží ve zprostředkování komunikace mezi (obvykle) dvěma lidmi či skupinami, kterým společně (ale každému trochu jinak) záleží na tom, jak bude do budoucna upravena situace, která jim nevyhovuje. Uplatnění nachází při soudních sporech, v rodinných, sousedských, obchodních, pracovních či osobních vztazích. Dobře ale funguje i ve škole. Jde o efektivní metodu, jak zmírňovat napětí ve školních kolektivech a jak budovat lepší vztahy mezi účastníky života napříč školou.
- Článek
„Mami, Honzík byl na mě ve škole zlý a zlomil mi pastelku.“ Věta, kterou slyšel, a situace, kterou musel řešit nejeden rodič. Záležitost, která je nepříjemná jak pro dítě, tak pro jeho rodiče, učitele. Děti se ve školním kolektivu setkávají s různými situacemi, v některých si nevědí rady a nastávají první konflikty. Mnohé konflikty jsou malé a končí omluvou a slibem kamarádství, jiné mohou narůstat a přejít v nepříjemné dění, které ovlivní nejednoho školáka. Někdy se přihodí, že se dítě stane obětí legrace či útoku jiné skupinky dětí a neví, co má dělat. Nechce být „žalobníčkem“, a tak si svou - ač bolavou - zkušenost, která může trvat, nechává pro sebe.
- Článek
Romana Kubecová, autorka projektu Vychovávej s láskou a laureátka ceny Gratias Tibi, přináší do veřejné diskuse formou podcastu příběhy dětí i dospělých, kteří si nesou trauma z dětství. „Snažím se dát hlas opravdu každému, protože násilí a trauma se týká nás všech, bez ohledu na věk, pohlaví nebo sociální status.“ Její práce inspiruje nejen pedagogy, ale i celou společnost k tomu, aby se více zamýšleli nad tím, jak prostředí, ve kterém děti vyrůstají, formuje jejich budoucnost. Sama se jako vychovatelka setkala s nejrůznějšími příběhy. „Když jsem tenkrát o noční směně zachraňovala 15letou slečnu, která si pořezala zápěstí a říkala mi do očí, že je škoda, že ji kamarádky našly, je to něco, co vás určitě poznamená. A podobných situací tam bylo více.“
- Článek
Dospívání je klíčovým obdobím, během kterého se utváří identita jedince, jeho emoční regulace, vztahy a celkové pojetí sebe sama (Erikson, 1968). V tomto období hrají sociální interakce zásadní roli v procesu formování identity a moderní technologie, především internet a sociální sítě, poskytují zcela nové prostředí, ve kterém tyto interakce probíhají. Obsah, se kterým se adolescenti v online prostoru setkávají, může mít velký vliv na jejich psychiku a prožívání, a proto je nezbytné věnovat tomuto aspektu zvýšenou pozornost.
- Článek
Každý má v sobě potenciál být v něčem výjimečný, ale ne každý ho dokáže objevit. Aby měli jednotlivci i organizace příležitost své talenty jednoduše poznat, vznikla společnost TALENT KOMPAS. Ta dnes vyvíjí nástroje v oblasti talent managementu, leadershipu a osobního rozvoje, aby každý mohl nejen objevit, ale i naplnit a směřovat svůj potenciál k dosažení svých cílů.
- Článek
V každé škole najdeme dveře, chodby, třídy, spoustu lidí… a mimo jiné i konflikty, skryté či otevřené. Aby konflikty plnily svou pozitivní funkci (ukazují, že někdo potřebuje s něčím pomoct), potřebujeme je řešit rychle a zručně. Technika mediace nabízí zručnost, rychlost nabízí její specifická disciplína – interní školní mediace.
- Článek
Jak na krizové Lince pro rodinu a školu 116 000, tak při šetření stížností s ČŠI se opakovaně objevuje potíž s „problémovými sedmičkami“. Obvykle to vypadá tak, že se ve třídě vyskytují výchovné obtíže – od (kyber)šikany přes vandalství, eskalující konflikty, verbální i fyzické násilí až po zneužívání návykových látek, netolismus ad. A mnozí učitelé v tu chvíli krčí rameny a konstatují, že žáci nezvládli přechod na 2. stupeň a teď se to ukazuje.
- Článek
Zkušenost se sebepoškozováním má podle odborných odhadů necelá pětina českých adolescentů. Nový online kurz přiblíží vzdělavatelům, rodičům i dalším podporu, kterou mohou poskytnout ve chvíli, kdy se u dětí či dospívajících se sebepoškozováním setkají.
- Článek
Sociální pedagogové se stávají nepostradatelnou součástí školního týmu. Pomáhají zlepšit školní docházku, komunikují s rodinami, řeší šikanu, zajišťují podporu pro sociálně znevýhodněné děti a odbřemeňují učitele od administrativy. Díky jejich práci se daří nejen udržet děti ve vzdělávacím systému déle, ale i vyrovnávat sociální rozdíly, což je zásadní pro budoucnost celého školství. O práci sociálních pedagogů jsme hovořili s Mgr. Natálií Jaššovou, ředitelkou ZŠ v Budišově nad Budišovkou, kde sociální pedagogy využívají. Natálie v posledních týdnech iniciovala otevřený dopis na podporu sociálních pedagogů ve školách, kterým upozorňuje na klíčovou potřebu zajistit financování těchto pozic.
- Článek
Výuka cizích jazyků, výchovné předměty či celoškolní projektové dny. To jsou některé z odzkoušených možností realizace společné výuky běžných a speciálních tříd. Ve školním roce 2019/2020 probíhala v těchto podobách společná výuka v 97 základních školách. Česká školní inspekce (ČŠI) nasbírala data z těchto škol a ve své tematické zprávě se pokusila rozklíčovat, jaké jsou hlavní přínosy společné výuky nejen pro znevýhodněné žáky, kde se skrývají její úskalí a jaký druh podpory školám pro rozšíření tohoto trendu stále chybí.