Školní poradenské pracoviště - strana 2

Pozice školského logopeda ve školách hlavního vzdělávacího proudu je dosud spíše ojedinělá, i když je umožněna právními normami obsaženými v několika právních předpisech. Kompetence školského logopeda se liší od kompetencí speciálního pedagoga a tzv. ...
Vydáno: 4. 6. 202512 minut čtení
Čas od času se setkáme s příklady, co nepatřičného, hloupého, či dokonce ošklivého řekli a udělali učitelé nebo rodiče. A určitě mnohé z toho je pravda. Nechme stranou skutečné hulváty a nevychovance v obou kategoriích a na druhé straně spektra jedince, co ...
Vydáno: 4. 6. 20258 minut čtení
V posledním článku letošní série se budeme věnovat tématům nežádoucího chování ve škole mezi žáky, sebepoškozování a suicidalitě. Všechna data prezentovaná v tomto článku pocházejí ze sběrů dat v rámci šetření duševního zdraví a rizikového chování žáků v ...
Vydáno: 4. 6. 20256 minut čtení
Náročné chování žáků patří dlouhodobě mezi hlavní výzvy, se kterými se učitelé ve třídách potýkají. Ať už jde o různé formy vyrušování, nedodržování pokynů, pasivitu, nebo odmítání spolupráce, podobné situace ovlivňují nejen kvalitu výuky, ale i psychickou ...
Vydáno: 4. 6. 20259 minut čtení
Nabídka preventivních programů pro školy je v ČR velmi široká. Programy primární prevence nabízí více než 130 subjektů (Jedná se o kvalifikovaný odhad autorů, „tvrdá data“ neexistují, realizátory prevence souhrnně nikdo neeviduje.) a neustále se objevují ...
Vydáno: 4. 6. 20258 minut čtení
Každý rodič si přeje, aby jeho dítě chodilo do školy, kde se nejen dobře učí, ale kde se také cítí v bezpečí, přijímané a podporované. Jenže co když se dítě ve škole dobře necítí? Co když má problémy s učením, obtíže v kolektivu nebo prožívá stres, který ...
Vydáno: 4. 6. 20255 minut čtení
Je možné mít v jedné třídě jednoho asistenta a jednoho druhého pedagoga? V naší třídě máme celkově 29 žáků, z toho 3× podpůrné opatření stupně 3. U jednoho žáka jsme dostali doporučení na asistenta pedagoga, u druhého doporučení na využití druhého ...
Vydáno: 28. 5. 20251 minuta čtení
Žáci se sociálním znevýhodněním představují velmi zranitelnou žákovskou skupinu, jejíž výsledky významným způsobem ovlivňují celkovou efektivitu vzdělávacího systému. Text je prvním příspěvkem ze série článků NPI ČR, který podporuje přes 400 škol ...
Vydáno: 22. 5. 202511 minut čtení
Nová Studie IDEA „Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání“ Miroslavy Federičové a Aleny Bičákové detailně mapuje kvantitativně nadané žáky v Česku v mezinárodním srovnání a odhaluje nedostatky v identifikaci nadaných u ...
Vydáno: 22. 5. 20257 minut čtení
Jak při práci na Lince pro rodinu a školu 116 000, tak při řešení stížností v rámci inspekčních týmů ČŠI se velmi často setkávám se situací, kdy nejméně jeden z nezletilých aktérů případu je v péči školního psychologa… a to je vše, co mi k tomu kdokoliv ...
Vydáno: 22. 5. 20254 minuty čtení
Canisterapie, tedy cílená interakce mezi člověkem a speciálně připraveným psem, se stává stále častěji využívanou formou podpory nejen v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb, ale také ve vzdělávacím prostředí. Přestože její přínosy byly prokázány v ...
Vydáno: 21. 5. 20256 minut čtení
Podpora nadání není jen otázkou individuálního rozvoje, ale také otázkou společenského a ekonomického pokroku. Nadání představuje potenciál, který může přinést inovace, kreativitu a nové perspektivy do různých oblastí našeho života. Nad tím, jak nadané ...
Vydáno: 21. 5. 20256 minut čtení
Již po deváté proběhlo na přelomu listopadu a prosince 2024 výzkumné šetření na téma duševního zdraví a rizikového chování žáků druhého stupně základních škol a středních škol v Praze. Sběru dat v podobě dotazníkové šetření, které probíhá anonymně na ...
Vydáno: 21. 5. 20258 minut čtení
Každé dítě si zaslouží cítit se ve škole v bezpečí a být viděné, i když jeho rodinné zázemí právě prochází bouřlivým obdobím. Právě toto bouřlivé období bývá často důvodem neúspěchů ve výuce, problémů ve vztazích se spolužáky, plačtivosti, agrese. Rodinné ...
Vydáno: 21. 5. 20255 minut čtení
Tato kniha – nebo spíše pracovní sešit – mě upoutala ihned díky originálnímu názvu s barevnou ilustrací na obálce, která název vystihuje.
Vydáno: 19. 5. 20253 minuty čtení
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol.
Vydáno: 13. 5. 20251 minuta čtení
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování, která je zaměřená na kyberšikanu. Metodické doporučení MŠMT vymezuje klíčové pojmy, začleňuje ...
Vydáno: 27. 4. 20251 minuta čtení
Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro učitele základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.
Vydáno: 27. 4. 20251 minuta čtení
Kniha Hackni své ADHD od Jesseho J. Andersona (Portál, 2025, 144 s.) představuje praktického průvodce pro dospělé jedince s ADHD, kteří hledají strategie pro lepší zvládání každodenních výzev. Autor se zaměřuje na poskytnutí užitečných nástrojů a technik ...
Vydáno: 21. 4. 20253 minuty čtení
Kniha „Vím si rady s nadáním“ (autorka Judy Galbraith, ilustrace Nancy Meyers, v angl. originále „The Survival Guide for Gifted Kids“) je nejen průvodcem pro děti s mimořádným nadáním, ale také užitečným zdrojem informací pro jejich rodiče a pedagogy. ...
Vydáno: 21. 4. 20253 minuty čtení

Poznámka k dokumentu