Školní poradenské pracoviště - strana 13

  • Článek
Protidrogový vlak „Revolution Train“ je program primární prevence, který se v českých zemích objevuje už celou řadu let. A po celou dobu své existence vzbuzuje značnou kontroverzi.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
V průběhu uplynulého školního roku jsme se jen kratičkou chvíli mohli těšit nadějí, že se situace vrací do normálu: po nutnosti vyrovnávat se se změnami, které výuce přinášela pandemická situace, se školy musí vyrovnávat s krizí způsobenou Ruskem rozpoutanou válkou. Pokud jsme měli dříve obavy o duševní pohodu všech členů školního společenství, nyní jsou již tyto obavy prokázanou a žitou skutečností.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Nadpis může působit jako řečnická otázka otevírající téma článku, jedná se však o název knihy odkazující na snahu autorek otevřít dětským čtenářům svět lidí s autismem, který není méně barevný než ten náš. Publikace inspirovaná skutečnými příběhy dětí s autismem a jejich rodin je hravým způsobem vytvořená edukační knížka pro děti, díky šikovnému navázání odborných informací z ní ale mohou čerpat i dospělí.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
S tím, jak pozvolna ubývají pamětníci, stává se i z konkrétní osoby Zdeňka Matějčka vyprazdňující se legenda. Dnes ještě žije řada lidí, kteří pana profesora zažili osobně, měli možnost s...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Když jsem se v říjnu 2004 s panem profesorem Matějčkem loučila, řekl mi, že mě bude teď už sledovat odjinud. Ačkoli na to nevěřím, stejně mám pocit, že mě při...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Blíží se dvacet let od jeho odchodu a uplynula stovka let od jeho narození… Znovu a znovu jsme stavěni před podobné otázky, které na základě moudré zkušenosti i výzkumy podloženého...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Už několik dnů myslím na zářijovou konferenci, která se bude konat u příležitosti nedožitých stých narozenin mého milovaného profesora Zdeňka Matějčka a kterou pořádá jeho vnučka paní Mgr. Alžběta Candia...
Vydáno: 23. 08. 2022
Vydáno: 01. 09. 2023
Cílem Pracovní situace je rekapitulovat důležité činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2022/2023 a zdůraznit činnosti nebo skutečnosti relativně nové. 
Vydáno: 05. 08. 2022
Poradenské služby poskytované pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálně pedagogickými centry jsou bezesporu užitečnými, dětmi, žáky i studenty škol hojně poptávanými a využívanými službami. Cílem textu je stručně analyzovat současnou právní úpravu poskytování poradenských služeb školskými poradenskými zařízení optikou následující otázky: Lze poskytovat poradenské služby online způsobem?
Vydáno: 14. 07. 2022
- pro oblast regionálního školství =  Je určený jako celek pro všechny školy a školská zařízení a zároveň některé jeho konkrétní části cílí přímo na MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoře a VOŠ.
Vydáno: 06. 07. 2022
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb pedagogického terénu škol a ŠPZ a připomínek zástupců odborných asociací (zkušenosti z MAP, KAP, RAMPS).
Vydáno: 29. 06. 2022
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb pedagogického terénu škol a ŠPZ a připomínek zástupců odborných asociací (zkušenosti z MAP, KAP, RAMPS).
Vydáno: 28. 06. 2022
Supervize je jednou z forem podpory pedagogických pracovníků a představuje důležitou oblast jejich profesního růstu. Lze ji chápat současně jako aktivní prvek prevence syndromu vyhoření a přetížení (sídlení, provázení, konzultace, podpora). 
Vydáno: 28. 06. 2022
Tento metodický materiál připravilo MŠMT k podpoře základních škol a pedagogicko-psycholockých poraden („PPP“) při plošném zavádění pozic školních psychologů a školních speciálních pedagogů do základních škol.
Vydáno: 27. 06. 2022
  • Článek
Speciální vzdělávací potřeby se u žáka ukážou většinou hned na prvním stupni> a diagnostika je také dnes již celkem snadno odhalí. Rozumové nadání může být ale ve spojení s různými obtížemi ve škole těžké rozpoznat. U žáků s dvojí výjimečností se nadání často skrývá nebo je přehlíženo přílišným soustředěním se na potřebnou reedukaci. V následujícím článku najdete tipy, jak u žáků se SVP odhalit nadání a jak s žáky s dvojí výjimečností pracovat.Pokud je žák nadaný sportovně či umělecky, většinou se to nedá přehlédnout. V případě, že má žák nějaké obtíže ve vzdělávání a potřebuje podpůrná opatření k naplnění svých potřeb, je situace složitější. Žákům se pak často nedostává potřebné podpory, aby mohli svůj talent dále rozvíjet. Je potřeba nejprve systematicky realizovat vhodná podpůrná opatření, následně je vhodné vytvořit podmínky pro efektivní rozvoj nadání. Předpokladem k odhalení obojího je všímavost pedagoga, komunikace mezi pedagogy a spolupráce učitelů s odborníky.
Vydáno: 14. 06. 2022
  • Článek
V souvislosti s připravovanou právní úpravou zákona o pedagogických pracovnících (ZPP) v kontextu navrhované pozice školský logoped bych rád shrnul několik postřehů ze školské praxe.
Vydáno: 14. 06. 2022