Pedagogické vedení - strana 2
- Článek
Chyba je příležitost! Příležitost poučit se, zlepšit se a následně se jí vyhnout… Takto začínal první díl našeho seriálu o chybách, v němž dnes budeme pokračovat. A tentokrát se zaměříme na porady a poukážeme na chyby, kterých se v rámci porad můžeme velmi snadno dopustit.
- Článek
Mnoho lidí očekává, že pokrok a úspěchy v životě a v práci budou postupně narůstat, téměř jako by šlo o rovnoměrnou křivku. Avšak realita je spíše taková, že výsledky našeho úsilí se objevují s určitým zpožděním a mohou být pomalejší, než jsme si původně mysleli. Proto se nám po určitou dobu může zdát, že jsme i přes usilovnou snahu nedošli tam, kam jsme chtěli. Tuto situaci nazýváme „údolím zklamání“. Nicméně i když výsledky našeho úsilí nejsou okamžitě patrné, práce, kterou jsme vykonali, má svou hodnotu a zúčtuje se později. V budoucnu pak býváme nenadále překvapeni, jak velký dopad naše předchozí úsilí a práce měly. Vedoucí pracovníci by proto ve svém zápase o proměnu školy měli s optimismem spoléhat na kumulativní účinek jednoho dne za druhým, který je po dostatečně dlouhém čase skokem přenese k cíli.
- Článek
A jsme na konci abecedy! Jejím prostřednictvím jsme si společně připomněli manažerské termíny, které svými činnostmi jako ředitelky mateřských škol naplňujete. V poslední části seriálu dodáme poslední čtyři písmena abecedy, a tedy i čtyři termíny, které jsou ve vaší praxi využitelné.
- Článek
Známe to všichni, denně se na nás valí neuvěřitelné množství informací z nejrůznějších zdrojů a my musíme vydat poměrně mnoho energie a pozornosti na rozpoznání toho, co je důležité. Řízení školy online „váš“ obsah bezpečně pozná. Ostatním vás zatěžovat nebude. A jak to nastavit? Je to jednoduché a stačí k tomu jen pár kroků.
- Článek
Současná doba je charakterizována rychlým tempem změn a neustálým vývojem nových technologií. Ve všech oblastech společnosti je důležité být inovativní a přinášet nové myšlenky a řešení. Existuje skupina lidí, kteří jsou v tomto procesu klíčoví, protože mají schopnost vytvářet vize a nápady a přinášet do oboru inovace. Jsou také důležití pro svou dovednost inspirovat a motivovat ostatní. Své představy a myšlenky dokáží komunikovat ostatním lidem a tím je přesvědčit, aby se připojili a společně pracovali na vytváření odvážných řešení pro budoucí svět. Mají schopnost vést týmy a organizace ke společnému, ačkoli dosud nepoznanému cíli. Často působí jako mentoři a podporují další lidi v rozvoji jejich vlastních myšlenek a nápadů.
- Článek
Posouváme se! V dnešní části manažerské abecedy si představíme další čtyři písmena, R, Ř, S, Š, dojde tedy i na háčky – a možná právě ony překvapí...
- Článek
Máme za sebou první dvě části manažerského seriálu. Podrobně jsme popsali vaše role lídra, manažera a vykonavatele i pozici kompetentního pracovníka a věnovali jsme se i stylům vedení. Dnes se zaměříme na stanovení cílů základní umělecké školy a propojíme je s plány.
Cílem pracovní situace je zrekapitulovat a stručně okomentovat základní změny, které přináší novela zákona o pedagogických pracovnících a novela školského zákona[1]. Novela mění zákon o pedagogických pracovnících a školský zákon s účinností od 1. 9. 2023 nebo od 1. 1. 2024.
[1] zákon č. 183/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
- Článek
Těžíte z našich časopisů maximum? Vyzkoušejte nové Řízení školy online! Možná někteří z vás doposud nevěděli, že redakce Řízení školy nabízí hned osm odborných časopisů. Čtenář má díky virtuální databázi...
Na co nezapomenout na začátku školního roku?
Počátky učitelské praxe bývají pro většinu absolventů jedním z nejtěžších momentů. Mají sice odborně-teoretické znalosti, jsou plni sil, ideálů a očekávání, ale mnoho z nich záhy zjistí, že přece jenom úplně nevědí, jak školní prostředí funguje.
- Článek
Na poradě vystoupí ředitel školy a nadšeně oznamuje kolegům: „Rozhodl jsem se pozvat do školy mentora. Bude s vámi pracovat po celý školní rok. Jeho rolí bude vás podporovat v rozvoji vašich pedagogických kompetencí. Bude chodit na návštěvy do hodin, můžete si s ním povídat o všem, co potřebujete k tomu, abyste se cítili v roli pedagoga co nejlépe, abyste se zlepšovali. Na našem interním disku je připraven sdílený dokument s termíny návštěv mentora ve škole, napište se, na všechny se dostane.“
- Článek
Začátky své učitelské kariéry si představujeme každý různě. Radost z učení, zájem o předmět, o učení samotné, rozvoj (skrytých) talentů nebo žákovské sebedůvěry. Jak děti budou reagovat na naše pokyny, instrukce, otázky a výzvy? Jak se žáci budou vnímat navzájem - budou jako jeden tým? Dříve nebo později přijde moment, který je těmto původním představám na hony vzdálený. A nepřichází sám. Takové momenty se stávají pro začínajícího učitele labyrintem, kterým musí - jako každý učitel před ním i po něm - projít. Co je tou červenou nití, která jej vyvede z nekonečných uliček ven?
- Článek
Celý Letní speciál časopisu Řízení školy je věnován spolupráci. A protože spolupráce je rodu ženského, tak i naše Škola rodu ženského má v podstatě povinnost se ke spolupráci vyjádřit....
- Článek
PAVEL KLÍMA Když jsem byl učitelem školy, byl mým nejbližším spolupracovníkem ředitel školy a jeho zástupkyně, při ředitelování to byl tým lidí tvořený zástupcem, vedoucí učitelkou ze školky, ekonomkou, školníkem,...
- Článek
Vím, že dnešní článek míří do Letního speciálu pro ředitele škol, kteří si v době jeho čtení (doufám) užívají zaslouženého odpočinku. Uzávěrka tohoto čísla je však na konci dubna a mě čeká další cesta s ČŠI k šetření stížnosti. Jednou ze slabin, na které při takových cestách do škol narážím, je spolupráce sborovny. Dnes se tedy chci podělit o své zážitky z cest, které mohou sloužit jako následováníhodné tipy, jak dobrou spolupráci ve sborovně ukázat i (nezvané) návštěvě.
- Článek
Jsem matkou prepubertálního syna, takže dnů, kdy chodí domů s pocitem, že to a to je nuda/trapné/zbytečné/otravné, není málo a tak nějak to k tomuto věku asi patří. O to jsem byla překvapenější, když ve 3. třídě najednou začal vášnivě studoval krasopis a chodil se mi chlubit, jak krásně se mu povedlo velké psací T. Ve 3. třídě tuto renesanci zájmu o psací písmo už opravdu nečekáte; spíše jsme vedli vášnivé debaty o smyslu písma jako takového v době hlasového převodu textu...
- Článek
Od jednoho lektora jsem se dozvěděla, že ředitel má především sbírat, třídit, vyhodnocovat a implementovat. Tedy i já jsem se - po vzoru našich předků z období, kdy se člověk stal sběračem - stala sběračem. Sbírám dobré nápady. Proč bych na ně měla složitě přicházet, když se mohu inspirovat a nápady poté rozvíjet? Seznámím vás s nastavením spolupráce a hodnotami, které se nám osvědčily. Ovšem co se osvědčilo nám, nemusí fungovat jinde.
- Článek
Do ředitelské pozice jsem nastupoval před devíti lety ve škole, kterou jsem vůbec neznal. Bylo proto potřeba promyslet nastavení spolupráce s vnitřními i vnějšími aktéry, kteří mají s naší školou co dočinění.
- Článek
Pracovní porady jsou nezbytnou součástí většiny organizací, tedy i škol. Právě teď se někde na světě odehrávají tisíce porad. Jejich správná organizace a řízení mají velký vliv na efektivitu a produktivitu práce. Téměř všechno důležité, co se v organizaci děje, vzniká na základě rozhodnutí nebo diskuse na poradě. Pracovní porady umožňují sdílet informace a názory, koordinovat práci a projekty, rozhodovat o důležitých záležitostech a plánovat budoucí akce. Jsou klíčovým nástrojem pro efektivní řízení týmu a spolupráci mezi členy týmu. Cílem je dosáhnout koordinace a spolupráce, aby byly splněny stanovené cíle a úkoly.