Poradna - strana 6

Je nutné absolvovat pravidelně školení první pomoci pro zaměstnance v základní škole? Pokud ano, tak jak často a pro které zaměstnance je to nutné a pro které ne a v jakém rozsahu školení musí proběhnout či co musí splňovat?
Vydáno: 19. 02. 2025
Soukromá MŠ a ZŠ, s. r. o., má možnost přijmout darem 10 vyřazených notebooků z firmy jednoho rodiče. Půjde o dar od daně z příjmů neosvobozený? Jakým způsobem pak nejlépe určit zůstatkovou cenu notebooku pro zařazení do účetnictví?
Vydáno: 19. 02. 2025
Máme ve škole nemocné pedagogy. Ostatní pedagogové za ně samozřejmě suplují. Chápu dobře, že mohou suplovat pouze tehdy, když mají ve svém rozvrhu volnou hodinu? A jak se bude proplácet, pokud pedagog učí dle rozvrhu stanovený předmět, ve kterém spojí dva ročníky dohromady? 
Vydáno: 19. 02. 2025
Je možné, aby ve firmě, se kterou má škola uzavřenu smlouvu o praktickém vyučování, vzdělával žáky učitel pratického vyučování, který je zaměstnancem školy? Nevzdělával by je tedy instruktor z firmy. Firma by si pak daňově nárokovala jen náklady spojené s materiálem, stroji apod., ale ne 200 Kč na žáka a hodinu. Jestliže je to možné, co by bylo ještě potřeba smluvně ošetřit?
Vydáno: 17. 02. 2025
Příští rok nám odjíždí na půl roku zaměstnanec s aprobací zeměpis - tělesná výchova. Máme učební plán takový, že učíme zeměpis 2 hodiny týdně. Bylo by možné, dočasně na jeden rok učit v prvním pololetí zeměpis ve třídě 4 hodiny týdně a následně v druhém pololetí ho neučit vůbec? Je možné to takto naplnit? Ulehčilo by nám to řešení personální situace. 
Vydáno: 17. 02. 2025
Jsme ZŠ a MŠ. Platí tedy vyhlášení ředitelského volna i pro MŠ? Mohu tedy MŠ uzavřít?
Vydáno: 14. 02. 2025
Může si podat rodič žádost o přijetí do 1. třídy ZŠ na více základních škol? Jaká je legislativní opora?
Vydáno: 06. 02. 2025
Je možné přijmout od druhého pololetí žáka do ZUŠ do druhého stupně studia varhan, pokud měl k 1. září 2024 17 let, ale 9. ledna již dovrší 18 let? Posuzuje se u přijetí věk k 1. září daného školního roku, nebo ke dni nástupu do ZUŠ? 
Vydáno: 05. 02. 2025
Přesto že, alespoň pokud vím, většina středních škol zůstala u bodového hodnocení maturitní zkoušky z českého i cizího jazyka, tak jak bylo nastaveno Cermatem (pro písemnou a ústní část společné části maturitní zkoušky) i po její změně na profilovou část. Rozhodli jsme se vrátit zpět a sjednotit způsob hodnocení u všech částí profilové maturitní zkoušky a upustit od bodového hodnocení. Jak konstatuje vyhláška č. 177/2009 Sb. i její metodický výklad: „…Stanovením kritérií můžete (nikoli musíte nebo doporučujeme) určit princip bodového hodnocení, …“. Zajímala by mne potenciální rizika a doporučení z hlediska legislativy a její praxe. Na co si dát pozor? Skutečnosti, že bude jednak třeba zachovat poměr 40 : 60 %, a jednak výsledná hodnocení řádně odůvodnit, jsem si vědom.
Vydáno: 04. 02. 2025
Žák se neúčastní odborného výcviku v učebním oboru prodavač dokládáním potvrzení od lékaře. Máme takřka jistotu, že se odbornému výcviku vyhýbá záměrně, stejného názoru je i lékař, nicméně vzhledem k závažnosti žákem uvedených příznaků absenci omluví. Je v tomto případě možné nařídit žákovi nahrazení zameškané výuky, např. o víkendu? Popř. lze zakotvit do metodického pokynu ředitele nebo do školního řádu podmínku, že aby žák postoupil do vyššího ročníku, musí absolvovat určitý objem (např. 50 %) z daného předmětu (v tomto případě odborného výcviku)? Odborný výcvik tvoří 50 % výuky celého oboru a jeho absolvování je pro tento typ vzdělání naprosto nezbytný.
Vydáno: 04. 02. 2025
Ve škole máme z 349 žáků (z toho 15 učňů) a z toho: 60 žáků s platným vyšetřením v PPP, z toho 16 s PO 3 a zároveň 3 s IVP, 7 žáků s PLPP v PO1. Přepočteno na % v jednotlivých třídách to vypadá takto:  SVP v %  0% 10% 15% 17% 20% 23% 27% 33% 38% Počet tříd   1 2 1 4 1 1 1 1 1 Žáci s PO3  ne ano ano ano ano ano ano ano ano Tento počet žáků s „problémy“ je extrémně zatěžující pro učitele. Dalo by se říci, že v některých třídách je již lidsky nezvládnutelný. Situaci bohužel nepomůže asistent pedagoga. Ten u nás může zastávat spíše roli „osobního asistenta“, nikoliv zastávat práci učitele v odborné rovině. Jsme uměleckoprůmyslová škola, a byl u nás vždy počet žáků s „problémy“ vyšší než na jiných středních školách. Navíc ještě máme 25 žáků s psychickými obtížemi, o kterých víme v souladu s § 22 odst. 3c) zákona č. 561/2004 Sb., a kteří nechtěli projít PPP, ale jsou v péči psychiatrů, psychologů, psychoterapeutů. Ti nejsou zahrnuti ve výše uvedeném. Na jaká opatření, z pohledu legislativy, má škola s výše popsanou složitou situací nárok?
Vydáno: 04. 02. 2025
Řeším situaci s nedostatečnými zápisy v třídní knize u výuky anglického jazyka. Vyučující argumentuje tím, že zápis „Opakování 3L“ je v pořádku, pokud je v souladu s tematickým plánem (TP), a že pouze samotné slovo „opakování“ by nebylo dostatečné. Jak mám v této situaci postupovat?
Vydáno: 04. 02. 2025
Jak máme postupovat v případě, že žák svojí nepřítomnost omluví až po stanoveném termínu? Musíme takovou omluvenku uznat a hodiny omluvit, nebo tyto hodiny necháme jako neomluvené?
Vydáno: 03. 02. 2025
Je správně, když na výpisu z vysvědčení za 1. pololetí je uvedeno jméno a příjmení ředitele školy, ovšem vedle se podepíše třídní učitel. Jinými slovy, ředitel se nepodepisuje a naopak třídní učitel se podepíše, ale jeho jméno ani příjmení není uvedeno. Pokud třídní učitelka onemocní v průběhu vydávání výpisu, je možné, aby se místo ní podepsal např. ředitel školy a uvedl „v z.“? 
Vydáno: 03. 02. 2025
Naše zaměstnankyně u nás ve škole pracuje na částečný úvazek jako správce IT. Vysokou školu ukončila 1. 7. 1992, do zaměstnání nenastoupila, protože 31. 8. 1992 porodila první dítě. Další 3 děti přišly 4. 4. 1994, 25. 3. 1997 a 29. 5. 2003. Do svého prvního zaměstnání tak nastoupila 27. 8. 2007 (do naší školy). Počítáme jí praxi až od srpna r. 2007, nebo již od narození prvního dítěte v roce 1992? Předchozí zpracovatel mezd počítal praxi až od r. 2007. Je tento výpočet správný? Pokud ne, jak by měl vypadat? 
Vydáno: 03. 02. 2025
Je možné nařídit pracovníkovi vyslanému na pracovní cestu využití školní jídelny (místo čerpání plného stravného) v případě, že se z cesty vrátí a jídelna je ještě v provozu? Jedná se o pracovníka, který se ve školní jídelně běžně stravuje.
Vydáno: 03. 02. 2025
Počítá se doba dvou let, po kterou může mít žák přerušeno vzdělávání ve střední škole, jako celková doba přerušení za studium, nebo při opakovaném přerušení může být vzdělávání přerušeno opět na dva roky, i když už se tak v minulosti stalo? 
Vydáno: 03. 02. 2025
Může se žák ZŠ odhlásit z nepovinného předmětu od 2. pololetí? 
Vydáno: 03. 02. 2025
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Můžeme zařadit našeho zaměstnance se dvěma pracovními poměry (úvazek 1, úvazek 0,2) na stejnou pozici (technický pracovník - platová třída 8), ale s různými pracovními náplněmi v souladu s katalogem prací?
Vydáno: 03. 02. 2025
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Od 1. 2. 2025 k nám nastoupí na pozici asistentky pedagoga paní, která do dotazníku uvedla jedno dítě, narozené 27. 2. 2017 a čerpání mateřské a rodičovské dovolené od 1. 1. 2017 do 28. 2. 2021. Započítá se jí celá doba RD, i když čtvrtý rok už je vlastně neplacené volno z důvodu péče o dítě? A jaká doba by se zaměstnankyni započetla, kdyby byla s dítětem doma např. do 30. 6. 2021?
Vydáno: 03. 02. 2025