NEWSLETTER Rizeni skoly   15/22    
  Datum vydání: 29. 8. 2022 Pokud se vám email nezobrazuje správně, klikněte zde.  
  Řízení školy online   Pomáháme školám k úspěchu    
 
   

Pomáháme školám k úspěchu

Pro trvající pedagogický rozvoj školy je podstatné, aby se cyklus zlepšování stal přirozenou součástí myšlení i jednání všech lidí ve škole. Jak na to? I tomu jsme se v posledních měsících věnovali v časopisech naší redakce Řízení školy. Během prázdnin jsme Vám tyto články zabývající se společným profesním učením poskytli ke čtení. A v tomto newsletteru přinášíme ucelený seznam, abyste je měli všechny hezky pohromadě. 

   
 
   

Na co nezapomenout

   
 
   

Stojí za přečtení

  • Společné plánování, vyučování i reflexe. Párová výuka podporuje nejen žáky, ale rozvíjí i kompetence učitelů - Ve dvou se to lépe táhne. To není jen okřídlená věta, ale popis toho, že když učí dva učitelé, jde to lépe, než když učí jen jeden. Z toho alespoň vychází teorie i praxe konceptu párové výuky. Učitelé hodinu společně připravují, realizují a vyhodnotí. Tímto způsobem se lépe učí nejen žáci, ale i samotní učitelé. U zrodu konceptu párové výuky stál projekt Pomáháme školám k úspěchu podporovaný Nadací The Kellner Family Foundation.
  • Na cestě k udržitelnému a smysluplnému profesnímu učení učitelů - Je středa půl třetí odpoledne a v podkroví jedné základní školy v Liberci se schází 11 pedagogů na setkání tzv. koncepční skupiny. Tento poradní orgán vedení školy dává příležitost k setkání pedagogických lídrů, neboť jejich úkolem je tvorba koncepce a vyhodnocování plnění Plánu pedagogického rozvoje školy, reflexe práce učících se skupin a její dopad nejen na učení učitelů, ale zejména na učení žáků, reflexe ŠVP a plánování společného vzdělávání celé sborovny. Členy jsou zástupci všech pracovišť – vedení školy se tak obklopuje učiteli z 1. a 2. stupně, vedoucí asistentkou pedagoga a vychovatelkou, učitelkou z mateřské školy a externí pedagogickou konzultantkou. Pracovní jednání trvá dvě hodiny, stejně jako každý měsíc.
  • Spolupracovat nestačí – Co má největší dopad na učení žáků? - Který z následujících faktorů podle vás nejvíce zefektivňuje výuku učitelů a zlepšuje výkony žáků? Aktivity pro zlepšení týmové spolupráce a komunikace mezi učiteli, sdílení dobré praxe mezi učiteli, anebo posilování vztahů s žáky a učiteli? Určitým způsobem všechny. Existuje ovšem jeden výrazně účinnější faktor – kolektivní efficacy.
  • Jak může lídr podpořit učitele, aby si kladli i náročné cíle - To, jak dobře dokáží učitelé spolupracovat a využívat spolupráci ve prospěch lepšího učení svých žáků, je ovlivněno mnoha faktory. Záleží na podmínkách (např. úpravě rozvrhu) i způsobu, jak spolupráce probíhá – zda například není pouze sdílením zajímavých tipů do výuky, ale je opravdu hloubkovým zkoumáním vlastní praxe. Do hry však zásadně vstupují i osobní faktory těch, kteří spolupracují.
  • Kooperace učitelů ve světle profesního učení - Naši žáci se bez ohledu na to, jaké mají zázemí, potřebují naučit stále komplexnějším dovednostem, aby dobře zvládali život v propojeném a nepřehledném světě. Učitelé jsou pro ně nejdůležitějším faktorem úspěchu ve škole. Dobrý učitel může dokonce kompenzovat nejrůznější hendikepy, které si dítě do školy přináší.
  • Spolupráce mění výuku a zlepšuje učení dětí - Pokud chceme, aby se naši žáci učili lépe, nezbývá nám než zlepšit naši práci – práci učitelů a pedagogických lídrů. Nikdo jiný než my, pedagogové, nemá větší vliv na to, jak se děti ve škole učí a jak se jejich učení může zlepšovat.
  • Učící se skupiny v síti škol - Chceme se s vámi podělit o zkušenost, kterou jsme dosud získali s formátem učících se skupin v lokalitě KPS1), v níž v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu spolupracuje 11 škol z Moravskoslezského kraje.
  • Společné profesní učení formou zkoumání hodiny - Zkoumání – to zní možná trochu vědecky, jako by to nepatřilo k práci běžného učitele. Jak to může probíhat? Podívejme se do kabinetu ve škole v jedné pražské čtvrti.
   
 
   

EDUjob

Sháníte rychle zaměstnance? Možná ten, kterého hledáte, právě teď zadal svůj inzerát na edujob.cz Pojďte se na to podívat: https://www.edujob.cz/nabidky-prace/
Chcete, aby se uchazeči ozývali rovnou vám? Publikujte svůj inzerát na edujob.cz. Je to snadné, rychlé a zaplatit můžete až po zveřejnění inzerátu.

   
 
Tento e-mail dostáváte jako uživatelé webové aplikace Řízení školy online. Pokud si již nepřejete e-maily dostávat, klikněte ZDE.
  © 2022 Wolters Kluwer ČR, a. s.