|
|
|
NEWSLETTER |
 |
|
28/21 |
|
|
|
|
Datum vydání: 15. 12. 2021 |
Pokud se vám email nezobrazuje správně, klikněte zde. |
|
|
 |
|
Vánoční newsletter |
|
|
|
|
|
|
|
Je tu čas, se kterým se pojí očekávání nových zážitků, radostných setkání a zimních radovánek.
A my vám přejeme, aby nadcházející dny nového roku byly ve znamení pohody, odpočinku, dobré společnosti i kvalitní četby.
Redakce Řízení školy
|
|
|
|
|
|
|
Čtení na vánoční prázdniny
- O děti se nebojím, ty jsou v pořádku - Dnes už je asi zbytečné připomínat, co všechno jsme v době celosvětové pandemie nemohli v předcházejícím období v ZUŠkách dělat, co nám chybělo a po čem se nám stýskalo. Jedna věc nás ale (a teď nemyslím přímo ZUŠ) ani v této době neopustila.
- Salman Khan a škola budoucnosti - Zakladatel Khan Academy na konferenci FutureEdu představil, jak využít výuková videa, která platforma nabízí ve třídě, kam se vzdělávání posune za deset let a jaká bude role školy. Mluvil o vztahu technologie a pedagogiky a svém projektu Schoolhouse, systému on-line tutorů, který má být dalším krokem k vytyčenému cíli: poskytnout možnost se vzdělávat zdarma, všude a všem.
- Povinné očkování jako podmínka přijetí dítěte do mateřské školy - Veřejný ochránce práv se v uplynulých letech zabýval přibližně dvěma desítkami podnětů, které se týkaly povinnosti očkování jako podmínky přístupu k předškolnímu vzdělávání. Své závěry z těchto kauz ochránce shrnul v letos publikovaném sborníku stanovisek ochránce pro oblast školství a blíže se jim věnuje následující text.
- Učitelé se často cítí ztracení, jako profesní organizace jim chceme nabídnout pomocnou ruku - Petru Mazancovou jsem k našemu rozhovoru pro Učitelský měsíčník zastihla mezi jejími učitelskými povinnostmi a povinnostmi, které se odvíjí od její role předsedkyně Učitelské platformy, organizace sdružující české učitele a učitelky. Rozhovor, který se odehrál na konci října, nešlo pochopitelně začít jinak než ohlédnutím za uplynulými měsíci (až roky), kdy se média plnila články týkajícími se škol v pandemii, roušek a on-line výuky. Podařilo se však učitelům kromě digitálních kompetencí zlepšit i v jiných oblastech?
- Zapojme děti do plánování - Veřejný prostor zrcadlí naši společnost, její zvyklosti, chování, přístup ke skupině a jednotlivci. Prostor kolem nás nabývá rozličných podob. Od monumentálních kamenem dlážděných náměstí, která demonstrují sílu a upomínají na společensky významnou událost či osobu, až po křivolaké uličky starých čtvrtí naplněných prádelními šňůrami a směsicí trhovců, cestovatelů a hrajících si dětí.
- Práce s nástroji v mateřské škole - Gabriela Blovská je ředitelkou v Mateřské škole Světice, ve které dlouhodobě podporuje práci s nástroji a metodu tvořivé hry. Její bohaté zkušenosti potvrzují, že nástroje mají v mateřské škole své místo, přinášejí dětem rozvoj manuální zručnosti a kreativity. Následující rozhovor přináší pohled do školky, kde jsou nástroje běžnou součástí pedagogické práce.
- Převrácená třída - ověřený model pro hybridní výuku - Podstatou „převrácení třídy“ je, že se studenti nejprve setkají s novým materiálem mimo vyučování, obvykle prostřednictvím četby nebo online přednášek, a poté využijí čas ve třídě k tomu, aby zvládli těžší práci na osvojení si těchto znalostí, např. prostřednictvím řešení problémů nebo debaty. Z hlediska Bloomovy revidované taxonomie1) to znamená, že studenti provádějí nižší úrovně kognitivní práce (získávání znalostí a porozumění) mimo třídu a zaměřují se na vyšší úrovně (aplikace, analýza, syntéza nebo hodnocení) ve třídě, kde mají podporu svých vrstevníků a učitele. Jednou z inspirací pro tento vzdělávací přístup je Salman Khan, náhodný zakladatel Khan Academy, a jeho příběh pozoruhodné pedagogické inovace.
- Pro reformu českých škol není klíčová revize RVP, ale tvorba nových učebních materiálů - Pokud chcete být v pedagogice in, tak se rozhodně nebudete chlubit tím, že učíte podle učebnice. Učíme přece podle ŠVP, ne podle učebnice. S opovržením se díváme na ty, kteří do svých tematických plánů přepsali obsahy učebnic. Co kdybychom ale měli po ruce učebnice, které jsou založeny na konstruktivistické pedagogice, nabízejí diferenciaci v zadání, a ještě cíleně rozvíjejí klíčové kompetence?
|
|
|
|
|
|
|
Zajímavosti
- Elektronický katalog zahraničních odborných publikací - Na webu Domu zahraniční spolupráce (DZS) je veřejnosti zpřístupněna nová sekce elektronické knihovny statistik a publikací. Cílem nové sekce Mezinárodní studie je poskytnout učitelům, managementu škol, akademikům a dalším odborníkům v mezinárodním vzdělávání zahraniční odborné studie, na kterých se DZS autorsky podílí a které jsou zaměřené na problematiku evropského školství, vzdělávání a politik EU v této oblasti.
- Rok 2021 v českém školství - Rok 2021 nebyl v českém školství jen ve znamení pandemie. EDUin přináší souhrn podstatných změn, ke kterým došlo v uplynulých dvanácti měsících v oblasti vzdělávací politiky.
- Squid Game ohrožuje české děti! Nebo ne? - V posledních měsících se objevila v zahraničí (a v omezené míře i v České republice) četná varování, která upozorňují na to, že některé děti začaly napodobovat populární násilnou a hororovou sérii Squid Game (Hra na oliheň).
- Cenu EDUína vyhrál projekt, který během pandemie zapojil do praxe budoucí učitele - Cenu EDUína si letos odnesly projekty, které pomáhaly s vyrovnáváním nerovností ve vzdělávání. Tento ročník soutěže vyhrál projekt zlínské Univerzity Tomáše Bati. Tamní fakulta humanitních studií zapojila během distanční výuky do praxe budoucí učitele.
|
|
|
|
|
|
Tento email dostáváte jako uživatelé webové aplikace Řízení školy online. Pokud si již nepřejete emaily dostávat, klikněte ZDE. |
 |
© 2021 Wolters Kluwer ČR, a. s.  |
|
|
|
|
|
|