Žáci přípravné třídy pracují v programu 344

Vydáno:

Začátkem letošního školního roku přivítali v ZŠ Korunovační předškoláčky v nově otevřené přípravné třídě, která je vybavena velice moderně a funkčně - nábytkovým systémem 344.

Žáci přípravné třídy pracují v programu 344
Mgr.
Martina
Malotová
 
speciální pedagog, atelier a3b Mgr. Filip Kuchař, vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Systém 344
je vlastně technický název pro patentovaný nábytkový mobiliář se základními prvky, které se spojují v
koncept 344.
Tímto se rozumí již koncepční uspořádání systému 344 v prostorech mateřské školy nebo přípravné třídy základní školy, což přesně znamená funkční rozdělení mobiliáře pro pedagogy, děti v hernách, ve třídách a např. využití obložení stěn s integrovanými stolky se sklopnými deskami, podlahové řešení přírodními materiály s vyznačenými komunitními a orientačními prvky. Pod vedením pedagogů děti pracují již v programu 344.
Tedy společným propojením všech systémových a koncepčních prvků s pedagogickým působením, metodami a formami práce ve třídě vzniká samotný program 344, velice vhodný a vysoce podnětný pro hru a výuku dětí v mateřských školách a přípravných třídách při základních školách.
Systém 344 a jeho samotné technické řešení vychází z několika
základních principů,
kterými jsou především:
 
přehledné řešení prostoru pro práci, hru i odpočinek, logické a přehledné uspořádání pomůcek a hraček s důrazem na možnost strukturované výuky
 
zajištění jednoduché a příjemné komunikace s dítětem jako s uživatelem, a to pomocí komplexního systémového řešení boxů a veškerých doplňků
 
možnost kombinace pěti pracovních výšek pro děti předškolního věku (max. výška mobiliáře pro děti předškolního věku je 846 mm)
 
poskytnutí orientační flexibilní komunikace pro děti od 3 let i děti a žáky se specifickými poruchami učení, děti a žáky s poruchou autistického spektra, děti a žáky se zrakovým postižením ve všech stupních, příp. děti a žáky s kombinovaným postižením
 
zajištění bezpečnosti při práci v programu 344
 
perfektní konstrukční a řemeslné zpracování
 
zaručení požadavku na ekologickou nezávadnost (výroba z čistě přírodních materiálů)
 
poskytnutí desetileté záruky
V přípravné třídě ZŠ Korunovační v Praze 7 je práce předškoláků pod vedením paní učitelky Ireny Taterové cíleně zaměřena na herní aktivity v rámci předškolního vzdělávání i na individuální práci dětí.
Individuální práce s dětmi
zde vychází prioritně z pedagogické diagnostiky s následným
zaměřením na podporu jednotlivých percepčních oblastí, složek poznávacích, motorických a senzomotorických.
Je samozřejmé a jasné, že pravidelným tréninkem jednotlivých oblastí můžeme u dětí předcházet možným projevům specifických poruch učení i dalším nežádoucím projevům, které se mohou objevit např. v návaznosti na možnou školní neúspěšnost nebo selhávání.
Herní a vzdělávací prvky jsou uloženy do „speciálních boxů systému 344“, které jako by komunikovaly s dítětem a učitelem, a to okamžitě, cíleně a přehledně. Logické a přehledné uspořádání pomůcek a hraček v dětech fyziologicky probouzí smysl pro systematickou práci, směruje je k práci po dílčích krocích, ukazuje a napovídá jim, s čím dále pracovat. I tak v nich podporuje fantazii a představivost.
Velmi příjemná je např. práce podporující a rozvíjející schopnosti
zrakového rozlišování
(vizuální diferenciace). Již jednotlivé mobiliáře jsou tvarově přesné, jednotlivé díly do sebe zapadají, všechny zásuvky, boxy a doplňky mezi sebou korespondují a tvoří přesný celek. Boxy na malé předměty mohou být členěny rozdělovníky, které na jedné straně zajišťují systematičnost a přehlednost při práci, na druhé straně nepřímo
podporují vnímání velikosti a tvaru a také vnímání celku a částí.
Samotná pedagogická práce v programu 344 zaměřená na rozvoj zrakového rozlišování je velmi rozmanitá. Díky transparentním deskám s posuvem je možné podporovat
rozlišování barev
podle předlohy umístěné ve druhé pracovní výšce pracovního boxu, to se týká také variant a didaktických úkolů zaměřených na rozvoj a podporu vnímání figury a pozadí, časové posloupnosti, vnímání podobných a stranově obrácených tvarů.
Při volné hře děti přirozeně manipulují s jednotlivými prvky systému 344,
perfektně jich využívají nejen pro přípravu hry, vlastní hru, ale i následně při úklidu. I úklid je baví, neboť je smysluplný a strukturovaný, jde vlastně o další „úkol“ - přijít na to, kam hračky, soubory nebo celky patří. Vzhledem k tomu, že program 344 je plně mobilní, jednotlivé boxy přesouvají děti i paní učitelka, a vznikají tak nové, aktuální sestavy pro určitý výukový nebo herní cíl. Tím je samozřejmě také podporována schopnost prostorové orientace.
Není tajemstvím, že výrobce připravuje bohatou škálu didaktických pomůcek a pracovních setů pro všestranný rozvoj dětí v mateřských školách a přípravných třídách základních škol.
Technické a další informace: Atelier A3B s. r. o.,
Mgr. Filip Kuchař,
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Na začátku projektu byla snaha, nás jako zřizovatele mateřských a základních škol v Praze 7, o navýšení kapacity mateřských škol. Již několik let se potýkáme s nedostatkem míst v mateřských školách, podobně jako je tomu i v ostatních regionech.
Naše městská část patří k centrální části Prahy, a tak nedisponuje volnými pozemky pro výstavbu
nových mateřských škol.
Po vyčerpání všech možností na rozšíření kapacit stávajících mateřských škol jsme se snažili o vybudování
detašovaných pracovišť pro předškolní vzdělávání
v budovách nenaplněných základních škol. Nebyli jsme však schopni po technické stránce sladit požadavky hygieny, hasičů a památkářů na oddělení provozu předškolního a základního vzdělávání v rámci jedné budovy.
K myšlence na vytvoření přípravné třídy nás nasměrovaly dva základní faktory. Jedním byl
každoročně se zvyšující počet dětí s odkladem povinné školní docházky,
které zůstávají o rok déle v mateřské škole, a blokují tak místa pro tříleté děti čekající na přijetí. Druhým faktorem byla
změna ustanovení § 123 odst. 2 školského zákona,
která nově stanovuje (v kontextu dalších ustanovení, která zpřísňují podmínky odkladu povinné školní docházky s cílem omezit nadužívání odkladů) bezúplatnost posledního ročníku mateřské školy. U určitého promile dětí byl odklad povinné školní docházky jen „prodlužováním bezstarostného dětství“ a pro rodiče rokem bezúplatné docházky. Zamysleli jsme se však i nad opačným efektem, který může tato změna přinést. A tím je snaha rodičů, zvláště sociálně slabších, zapsat dítě do základní školy i přes jeho potřebu odkladu jen proto, aby nemuseli platit úplatu za předškolní vzdělávání.
Před dvěma lety jsme na Praze 7 v jedné základní škole otevřeli první
přípravnou třídu.
Osvědčila se a díky ní jsme evidovali zvyšující se zájem rodičů o tento způsob předškolní přípravy. Již na začátku tohoto roku v období zápisů do prvních tříd nám bylo jasné, že pro letošní školní rok bude poptávka po přípravné třídě převyšovat nabízenou kapacitu naší stávající přípravné třídy. Proto jsme ve chvíli, kdy se nám nepodařilo získat stavební povolení k úpravě části budovy ZŠ Korunovační na detašované pracoviště mateřské školy, operativně připravili projekt přípravné třídy.
U všech projektů se snažíme o to, aby byly nejen funkční, ale aby přinášely dětem i pedagogům nové možnosti jejich dalšího rozvoje. Jsem rád, že se nám to povedlo i u tohoto projektu, který jsme pojali jako
koncept přípravné třídy pro 21. stol.
Naší snahou bylo vytvořit podmínky prostorové, věcné, personální, psychosociální i organizační, které odpovídají specifickým potřebám a možnostem dětí vzdělávaných v dané přípravné třídě, přispívající k rozvoji tvořivosti, estetického cítění a zdravého životního stylu. Jedinými oprávněnými hodnotiteli našeho snažení se pro nás stali děti a jejich rodiče. Podle jejich reakcí už dnes můžu přiznat, že mě neskutečně těší, když vidím, že jsme u tohoto projektu zvolili správnou cestu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)