Vytváření kvalitních vzdělávacích materiálů v rámci akce EU peníze středním školám, 2. část

Vydáno: 9 minut čtení

V předešlém článku jsme se zabývali otázkami spojenými s kvalitou vzdělávacích materiálů z pohledu jejich tvorby ve škole. V dnešní části se zaměříme především na posuzování kvality vzdělávacích materiálů.

Vytváření kvalitních vzdělávacích materiálů v rámci akce EU peníze středním školám
Bc.
Hana
Podubecká
MBA
ředitelka odboru řízení OP VK MŠMT
CITOVÁNÍ PŘEVZATÝCH PRACÍ A VYUŽITÍ SOFTWARU PŘI PŘÍPRAVĚ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ
Při vytváření vzdělávacích materiálů mohou pedagogičtí pracovníci využívat cizí zdroje, musí však dodržovat zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). Mohou využívat části textů, zvukových záznamů a videozáznamů, ale tyto
původní zdroje musí být použity jen v odůvodnitelné míře
a měl by být zřejmý jejich původ.
Proto by mělo být samozřejmostí, že učitelé při přípravě vzdělávacích materiálů
správně citují původní zdroje
při přebírání jiných prací a jejich částí, což se týká textů, obrázků, zvuků nebo videa. Toto se týká nejen tištěných zdrojů informací, ale také těch internetových. 
Častou otázkou ze strany škol je, zda je možné stáhnout si a použít v rámci projektu a za účelem jeho realizace
freeware nebo open source zdroje („otevřený zdroj“)
. Je to samozřejmě možné, školy mohou využívat jakýkoli software za přesně určených podmínek, které vyjmenovává tzv.
softwarová licence. Je potřeba vždy vědět, zda jde o proprietární software (komerční) nebo svobodný software. Pro komerční software je nutné zakoupit práva k užívání každé kopie programu, jinak dojde k
porušení licence a zákona. Licence obsahuje pravidla použití softwaru.
Pro potřeby škol je vhodný
svobodný software
(volný a zdarma). Příkladem může být kancelářský balík Open-Office.org nebo Linux – lze jej nainstalovat do všech počítačů ve škole. Do skupiny svobodných softwarů spadá právě také „open source“ software, jakým je například Mozzila.
V případě freewaru jde o
model použití
– program je možné za určitých podmínek volně používat. Shareware nebo demoverze je možné legálně
používat určitou zkušební dobu
(danou autorem). Po uplynutí zkušební doby je zpravidla nutné
zaplatit licenční poplatek.
Česká republika a zástupci společnosti Microsoft podepsali v dubnu 2011 dodatek Memoranda o porozumění programu
Partneři ve vzdělávání
. Díky tomu mohou čeští učitelé získat zdarma na podporu zavedení ICT do života školy software pro vývoj programů, her, pro grafické zpracování, vytváření webových stránek a servery.
Spolu s nabídkou softwaru, který je vhodný k vytváření vzdělávacích materiálů, dostávají někdy školy také nabídku nákupu již
vytvořených vzdělávacích materiálů.
V předchozím článku jsme již upozorňovali na problém, že dodavatelé dodávají shodné vzdělávací materiály více školám současně. Z hlediska OP VK tak dochází k
vícenásobnému financování stejného produktu, což je důvodem k odebrání dotace všem základním školám, které tento shodný produkt zakoupily.
POSUZOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ (ZKVALITNĚNÍ VÝUKY)
Při posuzování kvality vzdělávacích materiálů posuzuje ředitel školy zejména:
 
kontext využití
– jak vzdělávací materiál odpovídá věku a vzdělávacím potřebám žáků a zařazení do učebního plánu;
 
využívání ověřených informací
a správné citace použitých zdrojů;
 
zkvalitnění výuky
– na základě anotace k využití vzdělávacího materiálu nebo po ověření v hodině by mělo být zřejmé, v čem je přínos vzdělávacího materiálu ke zvýšení kvality výuky;
 
možnost využití vzdělávacího materiálu
žákem nebo dalším učitelem – vzdělávací materiál je návodný pro použití (obsahuje jméno autora; datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu; ročník; tematickou oblast, předmět (lze konkretizovat např. klíčovými slovy); výstižný popis způsobu použití výukového materiálu ve výuce).
Ředitelé se také mohou inspirovat vlastnostmi
„DOMINO“, definovanými pro digitální učební objekty pro interaktivní tabuli – výukový objekt by měl být:
D dynamický
O originální
M motivující
I interaktivní
N návodný
O otevřený ke změně a potřebám žáků
HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. 2007.
Projektoví manažeři odboru CERA upozorňují na to, že budou při kontrole vzdělávacích materiálů posuzovat zejména
kontext, citace, anotace vzdělávacích materiálů
a možnost využití dalším učitelem. Anotace musí obsahovat informace o tom, co je
cílem využití vzdělávacího materiálu
a jak přispívá ke zvýšení kvality výuky. Musí obsahovat informace, které jasně definují, pro jaké žáky je materiál určen, tedy pro jaký ročník, popř. zda se například jedná o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Tato anotace by měla být srozumitelná a konkrétní, neměla by být obecná nebo obsahovat kopírované fráze, jako je například:
„Vzdělávací materiál slouží k podpoře kurikulární reformy.“
Zároveň bude posuzováno, zda je anotace
návodná k dalšímu využití
a vzdělávací materiál může být sdílen s dalšími pedagogickými pracovníky. Pokud u materiálů nebudou některé z těchto informací uvedeny, budou vráceny k dopracování.V případě, že bude sada vzdělávacích materiálů určena jednomu ročníku a ověřována v jednom předmětu, je možné uvést požadované údaje, pro potřeby
 doložení v monitorovací zprávě, v jednom dokumentu s tím, že pro každý vzdělávací materiál bude v tomto dokumentu uvedeno jeho využití při výuce.
Je také potřeba, aby byly vzdělávací materiály
zasílány s monitorovací zprávou kompletní, zejména v případě digitálních učebních materiálů nelze k monitorovací zprávě doložit pouze úvodní nebo
vybrané snímky prezentace
či sekvence. V případě, že škola pošle vzdělávací materiál neúplný, bude požádána o doplnění.
Školy jsou v projektu EU peníze školám našimi partnery.
Prostřednictvím monitorovacích zpráv potřebujeme získat informaci o tom, jak projekt postupuje – jedná se o jedinou možnost, jak získat informace o provádění projektů přímo ve školách. Z tohoto důvodu i v případě, kdy škola ještě nemá úplnou sadu vzdělávacích materiálů a vyplní nulu u doložených výstupů i k
monitorovacímu indikátoru 06.43.10
(neposílá tedy neúplné sady vzdělávacích materiálů s monitorovací zprávou), popíše v poli
„Popis realizace klíčové aktivity“, jak vytváření vzdělávacích materiálů probíhá.
Za dostatečnou informaci považujeme například sdělení:
„Sada vzdělávacích materiálů není ještě dokončena. V současné době jsme již vytvořili 11 vzdělávacích materiálů. Další budou vytvořeny a ověřeny v následujícím monitorovacím období.“
Naopak za nedostatečné vyjádření popisu realizace klíčové aktivity považujeme strohé sdělení, že
„sady vzdělávacích materiálů ještě nejsou dokončeny a proto je nepřikládáme“.
Takovou monitorovací zprávu musíme realizátorovi vrátit k doplnění.
OVĚŘENÍ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ PŘI HODINĚ
Vzdělávací materiály musí být ověřeny ve vyučovací hodině.
Ověřování může provádět jiný pedagogický pracovník, než který materiály vytvářel. Ověření musí být prokazatelně
odlišeno v třídní knize
(např. zkratkou EU OP VK, velmi vhodné je uvést název vzdělávacího materiálu). K monitorovací zprávě škola přiloží tzv. záznamový list (vzory jsou k dispozici na
www.msmt.cz, v sekci EU peníze středním školám).
K doložení počtu žáků, kteří byli podpořeni při výuce novými vzdělávacími materiály, je potřeba k monitorovací zprávě také
naskenovat seznam žáků
zapsaných do hodin, ve kterých byly dané sady ověřovány.
Slouží vzdělávací materiály ke zkvalitnění výuky a k dosažení výsledku, který byl stanoven v projektovém záměru?
Při vytváření vzdělávacích materiálů může ředitel školy zjišťovat, zda přispívají ke
zkvalitnění výuky, a průběžně hodnotit, zda slouží k dosažení cíle, který byl stanoven v projektovém záměru. Školy nemají povinnost toto vyhodnocení dopadů v rámci projektu provádět. Z hlediska
řízení školy
však mohou být tyto informace důležité pro
ohodnocení vzdělávacích materiálů, pro další směřování projektu a rozvoje školy.
Přínos vzdělávacích materiálů
může sledovat učitel, který je ověřuje ve vyučovací hodině, a prokázat ho svým vlastním hodnocením. Může například posuzovat, zda
žáci látce lépe nebo rychleji porozuměli, zda je vzdělávací materiály více motivovaly a podpořily jejich zájem o učivo, inspirovaly je k vlastním činnostem, zda se
zlepšil prospěch žáků
za využití nových vzdělávacích materiálů a podobně.
Učitel může využít k hodnocení
dotazníky pro žáky
nebo společné vyhodnocení. K hodnocení může také přizvat své kolegy, případně ředitele školy hospitovat na hodinu, kde je
nový vzdělávací materiál
ověřován. Pro vyhodnocení použití digitálních učebních materiálů může škola využít také autoevaluační nástroj
Profil Škola21
(http://skola21.rvp.cz/).
SDÍLENÍ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ MEZI PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY ŠKOLY A JEJICH ZVEŘEJNĚNÍ
Vzdělávací materiály mají být sdíleny pedagogickými pracovníky školy, případně zveřejněny, jak je uloženo v
popisu šablon jednotlivých klíčových aktivit. Zejména pro případ zveřejnění upozorňujeme na možnost
vybavit vzdělávací materiály vlastní licencí
Creative Commons
(http://www.creativecommons.cz/), která umožní nastavit pravidla pro jejich legální využití dalšími pedagogickými pracovníky a zároveň zachovat povinnost citovat učitele, který vzdělávací materiál vytvořil, jako autora.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Správní řízení - střední školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Absolutorium - konzervatoř
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Organizace odborné praxe - směrnice
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Výuka Aj
Platnost zkoušky
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Pomůcky
Výkaz práce
Vyživovací povinnost
Povinné předškolní vzdělávání

Články

Vytváření kvalitních vzdělávacích materiálů v rámci akce EU peníze středním školám, 1. část

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)