Směrnice k dodržování autorského zákona

Vydáno:

Jedním z koncepčních rozhodnutí nového školního roku může být i rozhodnutí důsledně (nebo důsledněji) ve škole dodržovat autorský zákon. Nástrojem jeho prosazování může být směrnice k dodržování autorského zákona. Uvedená směrnice pro školy není povinná.

Směrnice k dodržování autorského zákona
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Následující článek se zaměřuje na základní doplnění a rozšíření výkladu věnovaného autorskému právu ve škole od A. Hlaváče (Řízení školy č. 6/2013, s. 13), a na vyčlenění příkladů, které je vhodné ve směrnici uvést. Podrobnější informace naleznete v aplikaci Magistr.
ZÁKLADNÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY UPRAVUJÍCÍ AUTORSKÉ PRÁVO
Základní právní předpisy upravující autorské právo jsou:
 
zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), v platném znění, ve kterém najdeme např. definice autorského díla, autora, užití díla,
 
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, upravující
uzavírání licenčních smluv
(§ 2371 a násl. obsahují zvláštní ustanovení pro licenci k předmětům chráněným autorským zákonem),
 
zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v platném znění, vymezující
skutkové podstaty trestných činů souvisejících s autorským právem a sankce.
AUTORSKÉ DÍLO
Autorské dílo je definováno autorským zákonem jako
dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě
včetně podoby elektronické, trvale nebo dočasně, bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam (§ 2 odst. 1 autorského zákona). To mimo jiné znamená, že autorským dílem je dílo:
 
které může vnímat i jiná osoba než autor, např. přednesená báseň, webová stránka,
 
krátký aforismus, jména postav díla (např. Maxipes Fík), část písně, originální vědomostní test.
Autorské dílo je nutné vyčlenit v kontextu:
 
výtvorů, které jsou podle autorského zákona za autorská díla považovány,
 
toho, co podle autorského zákona není autorským dílem,
 
děl, výtvorů, které nejsou chráněny autorským právem.
V rámci školní praxe je vhodné upozornit na následující situace:
 
úřední díla
nejsou chráněna autorským zákonem, jejich užití je však upraveno i jinými zákony (např. zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, v platném znění),
 
např.
zákon
je úřední dílo, avšak konkrétní podoba, kterou má text zákona v knize, na internetové stránce, je chráněná, proto nelze text zákona reprodukovat přesně tak, jak je uvedeno v knize, na internetové stránce; škola proto musí změnit úpravu textu zákona,
 
jestliže je
dílo tradiční lidové kultury
nově zpracováno, je nové zpracování chráněno autorským zákonem,
 
některá díla autorů, výroky z filmů atd. zlidověly, jsou však chráněny autorským zákonem,
 
test, vzdělávací program
je autorským dílem, jestliže je originální, původní svou strukturou atd., je odrazem osobnosti autora; v případě, že test, vzdělávací program je více méně mechanickým souborem, kompilací témat, kterou při stejném zadání pravděpodobně analogicky vytvoří různé osoby, nejedná se o autorské dílo.
Specifická autorská díla – školní dílo, zaměstnanecké dílo
Jak je známo,
školní dílo
(§ 35 odst. 3, § 60 autorského zákona) je dílo vytvořené žákem nebo studentem ke splnění školních nebo studijních povinností vyplývajících z jeho právního vztahu ke škole.
Jako příklad je vhodné uvést, že škola:
 
může školní dílo užít při výuce, zařadit dílo do školního systému kontroly plagiátů,
 
nemůže školní dílo užít komerčně (např. prodávat kalendáře obsahující školní díla),
 
nemůže bez uzavření licenční smlouvy školní dílo zpřístupnit veřejnosti (např. zveřejnit prostřednictvím webových stránek školy).
V souvislosti s tvorbou školního díla je důležité si uvědomit, že
autorské dílo není totožné s hmotným předmětem
(tzv. materiálním substrátem), ve kterém je vyjádřeno. Škola, která poskytne žákovi materiál k vytvoření autorského díla, nezískává ke školnímu dílu autorská práva (§ 9 odst. 3 autorského zákona). V takovém případě je vlastníkem hmotného substrátu škola, autorská práva náleží žákovi. Jestliže naopak žák vytvoří školní dílo ze svého vlastního materiálu a toto dílo odevzdá, zůstává žák vlastníkem hmotného substrátu, pokud není v interním předpisu školy stanoveno jinak.
Zaměstnanecké dílo
(§ 58 odst. 1 autorského zákona) je dílo vytvořené autorem ke splnění jeho povinností vyplývajících z jeho pracovněprávního vztahu k zaměstnavateli. Zaměstnanec vytváří zaměstnanecké dílo, jestliže tím plní své povinnosti vyplývající z pracovněprávního vztahu a tvorba zaměstnaneckých děl je uvedena v pracovní náplni zaměstnance.
AUTOR, AUTOR ŠKOLNÍHO DÍLA
Autorem je vždy fyzická osoba
(§ 5 autorského zákona), a to bez ohledu na jakékoli další okolnosti. Autorem školního díla je pouze žák, student nebo dítě. Vedoucí práce, konzultant nejsou spoluautory školního díla, neboť ke vzniku díla přispěli pouze poskytnutím pomoci nebo rady technické, administrativní nebo odborné povahy nebo poskytnutím dokumentačního nebo technického materiálu, anebo pouze dali ke vzniku díla podnět (§ 8 odst. 2 autorského zákona).
PRÁVO AUTORSKÉ
Podle § 10 autorského zákona právo autorské zahrnuje
 
výlučná práva osobností (§ 11 autorského zákona),
 
výlučná práva majetková (§ 12 a násl. autorského zákona).
Majetková práva
jsou práva užít dílo. Podle autorského práva se právem užít dílo rozumí:
 
právo na rozmnožování díla (§ 13 autorského zákona), např. reprodukce díla scannerem, kopírování na papír,
 
právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14 autorského zákona), např. na prodej zvukové nahrávky,
 
právo na pronájem originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 15 autorského zákona), např. pronájem filmového DVD,
 
právo na půjčování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 16 autorského zákona), např. na půjčování ve školní knihovně,
 
právo na vystavování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 17 autorského zákona), např. na vystavování na panelech v aule školy,
 
právo na sdělování díla veřejnosti (§ 18 autorského zákona), např. právo na provozování díla živě nebo ze záznamu (§ 19 a 20 autorského zákona), např. právo na provozování skladby na koncertě, právo na provozování filmu ze záznamu v autobuse, sdělování prostřednictvím internetu.
Majetková práva trvají
celý život autora.
Smrtí autora nezanikají, přecházejí na
dědice
a trvají ještě 70 let po autorově smrti. Poté se dílo stává
dílem volným
(§ 28 odst. 1 autorského zákona).
Své dílo může samozřejmě užít autor. Dále může autor udělit právo užít dílo jiné osobě. Autorovi tak vzniká právo na odměnu, pokud dá souhlas s užitím díla.
Uvedený souhlas autor uděluje
licenční smlouvou.
Pokud autorský zákon nestanoví jinak (např. výjimkou nebo omezením autorských práv), platí uvedený vztah, tj. jakékoli užití díla je podmíněno udělením souhlasu autora. Licenční smlouva se uzavírá
podle nového občanského zákoníku
(§ 2358 a násl.), a to jako smlouva:
 
výhradní, nebo nevýhradní,
 
úplatná, nebo bezúplatná.
Některá díla jsou šířena pod určitým typem veřejné (volné) licence. Veřejné (volné) licence jsou z právního hlediska veřejnými nabídkami autora na uzavření bezúplatné licenční smlouvy. Autor umístí svůj výtvor na veřejně dostupné místo (např. do některého z internetových depozitářů) a připojí k němu odkaz na některou z volných licencí. Nejznámější veřejnou licencí je licence
Creative Commons
(CC). Licenčními prvky jsou právo dílo šířit, právo dílo upravovat, povinnost uvést autora, povinnost zachovat licenci, povinnost nepoužívat dílo komerčně a povinnost nezasahovat do díla. Kombinací uvedených prvků vzniká určitý typ CC licence.
Výjimky a omezení práv
Výjimky a omezení autorských práv umožňují užití díla bez potřeby uzavřít licenční smlouvu s autorem. 
K uvedeným charakteristikám lze doplnit následující upřesnění:
 
Osobní potřeba je typicky chápána jako potřeba v mezích nejužšího osobního soukromí fyzické osoby, její rodiny a blízkých přátel. Osobní potřebou není např. promítání filmu všem spolužákům ve třídě.
 
V rámci zákonné licence kopírování celého díla nelze např. naskenovat celé dílo a zpřístupnit je žákům e-learningovou platformou.
 
Nelze vydávat vytvoření souborného díla (např. čítanky, zpěvníku) za použití velké nebo malé citace. Při použití velké nebo malé citace musí existovat původní autorské dílo (např. učebnice), ve kterém je citace důvodně použita. Jestliže jsou díla pouze seřazena za sebou nebo opatřena krátkými poznámkami, které nemají vlastní vypovídací hodnotu jako učební text, pak není citováno do „vlastního díla“ a jedná se o dílo souborné.
 
V rámci výukové licence lze použít jakýkoli způsob užití dle autorského zákona, např. přednášení díla pro ilustrační účel, promítání obrázků z internetu pro ilustrační účely, rozdání žákům rozmnoženiny výňatku z díla pro účel procvičení matematických zákonitostí. I v tomto případě je nutné uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.
 
Škola může nikoli za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu užít dílo při školních představeních, v nichž účinkují výlučně žáci, studenti nebo učitelé školy. Z uvedeného je jasné, že při školním představení nelze vybírat vstupné. Otázkou výkladu zůstává, zda je školní představení školním představením, pokud je určitý divadelní kus interpretován před publikem (např. na školní akademii, školní besídce). P. Šulc a A. Bartoš uvádějí: „Pokud učitel chce se svými žáky dílo v rámci školy interpretovat, nepotřebuje k tomu povolení. Kdyby se snad mělo dílo (divadelní kus) interpretovat před publikem, např. během školní besídky, je nutný souhlas kolektivního správce.“1)
 
Škola nemůže nad rámec vlastní vnitřní potřeby užívat tiskovou kopii díla, např. zhotovené kopie díla používat jako propagační materiál na tzv. burze škol.
ZÁVĚR
S pomocí směrnice k dodržování autorského zákona může škola předcházet sankcím, které jsou s nelegálním užíváním autorských děl spojeny. Dále škola může vytvářet prostředí, ve kterém pedagogové svým příkladem působí na žáky a studenty a podílejí se na vytváření jejich postoje k dodržování právních předpisů, mimo jiné i autorského zákona.

ŠULC, P., BARTOŠ, A.
Autorské právo: v otázkách a odpovědích.
Praha: Pierot, 2012, s 141. ISBN 978-80-7353-223-9.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
Jak je to s promítáním filmů ve škole?
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Směrnice k dodržování autorského práva
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Kopírování materiálu pro výuku v souladu s autorským zákonem
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)