Rozdíl mezi češtinou pro Čechy a češtinou pro děti s OMJ

Vydáno: 12 minut čtení

V minulém čísle měsíčníku (5/2022) jsme si představili první kroky ve výuce dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ). V druhém článku se podíváme na to, jaký je rozdíl mezi češtinou pro české děti a pro děti s OMJ. Z toho pak vyjdeme při představení komunikační metody na příkladu první lekce.

Rozdíl mezi češtinou pro Čechy a češtinou pro děti s OMJ
Mgr. et Mgr.
Radim
Ošmera
lektor cestiny pro deti a dospele cizince a didaktik cestiny jako ciziho jazyka na MU Brno
O jazyku vs. jazyk
Začneme na první pohled banálními konstatováními. Nicméně z nich je třeba vyjít, abychom mohli popsat to, co je pro výuku podstatné. České děti se učí o jazyku. Děti s OMJ se učí jazyk.
Představme si situaci v první třídě. Do třídy přichází dvě děti. Jedno česky umí, druhé nikoliv. To první, říkejme mu Toník, se učí číst a psát. Učí se zapsat to, co umí říct. Zhruba šest let se učil jazyk, který nyní po zbytek života bude kultivovat. Bude se o tomto jazyku učit, bude nabírat novou slovní zásobu, kterou bude vkládat do již naučených gramatických struktur. Naučí se například slovo vlastivěda. To mu svým zvukem připadá blízké, přestože slovo vlast ani věda nikdy nepoužil. Končí na -a, takže jej bez velkých pochyb bude skloňovat jako další slova končící na -a (maminka, babička…). Již od 2. až 4. roku je mu jasné, že tato slova patří do kategorie žensk

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství 1
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
Psychologická a psychoterapeutická pomoc cizincům postiženým válkou na Ukrajině
Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole

Poradna

Počet žáků ve třídě
Náhrada druhého cizího jazyka