Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky

Vydáno:

Dobročinnost, nezištnost, nesobeckost, altruismus – to jsou různá označení pro postoje a jednání, které spojuje týž princip: mají na zřeteli prospěch druhého člověka. Z hlediska ctností představují ryzí podstatu lidské povahy. Učitel ve škole může takové jednání žáků podněcovat řadou pozitivních nástrojů sociálního učení, kladnými podněty a příkladem své vlastní osobnosti. Rozvoji prosociálního jednání může dále účinně napomáhat tím, že bude ve třídě a škole společně se žáky organizovat různé formy dobročinných projektů. V tomto textu si některé ukážeme.

Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Výchova k hodnotám
Dennodenně se všichni setkáváme se situacemi, v nichž se musíme zamýšlet a rozhodovat, co uděláme. Svět, ve kterém žijeme, je nepřehledný a nabízí nám matoucí množství možností. Ať už vědomě, či nevědomě neustále řešíme, jak budeme žít svůj život. To je nesnadný úkol pro nás samotné; v roli rodiče či pedagoga nám k tomu přináleží také starostlivost o životy našich dětí či žáků a jejich směřování. Každý člověk má svůj žebříček hodnot, jímž se ve svém jednání řídí. A jako učitelé musíme předávat své nejvzácnější hodnoty (nejen) dospívající generaci, jejíž život tak ovlivníme.
V této roli máme předně za úkol jít druhým příkladem. Cokoli předvádět je téměř vždy daleko účinnější než o tom jen mluvit. Proto je vlastní příklad vlivným nástrojem pro předávání hodnot, a to ať už o tento přenos usilujeme, nebo ne – všichni neustále sloužíme jako vzor pro ostatní, pozitivně či negativně. Právě mladí lidé hledají mezi dospělými a vrstevníky vzory, s nimiž se mohou identifikovat. A dnešní svět jim nabízí takřka neomezené množství různých příkla

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání