Online workshopy 2021. Proč má smysl učit o lidských právech děti a jak to jde i online

Vydáno:
Hongkong, Bělorusko, Afghánistán, Mexiko, Venezuela, Tibet, Čína, Rusko, Sýrie… Vzdálená místa, kde docházelo a stále i ve 21. století, v roce 2021, dochází k zásadnímu porušování lidských práv, a to těch, která jsou pro většinu z nás už samozřejmostí. Jsou jimi přitom právě taková elementární práva jako například „právo na život“, „právo na svobodu myšlení, svědomí, slova a náboženského vyznání“, „zákaz mučení, otroctví a nucených prací“, „právo na vzdělání“, „právo na spravedlivý soudní proces“ či na „nedotknutelnost osobního vlastnictví“… Zvláště mladí lidé a děti, vyrůstající ve svobodné zemi, si jiný stav – tedy porušování těchto základních lidských práv – nedokáží sami většinou ani představit. A není přitom třeba chodit do dalekých krajů. Ti, kdo ještě pamatují předchozí totalitární režimy (komunismus či nacismus), z vlastních zkušeností dobře vědí, že k omezování základních práv a svobod lidí docházelo před pár desítkami let i na území naší vlastní země. Současná situace s celosvětovou pandemií, šířícími se dezinformacemi ze všech stran
a fanatismus do diskuse o lidských právech navíc vnáší ještě další aktuální rozměry. A o to více je v dnešní době třeba, aby mezi námi bylo více lidí, kteří rozumějí daným pojmům, chápou, co to jsou lidská práva, čím je podmíněno jejich dodržování, co je a není možné porušovat. A aby více lidí vědělo, jaké mají jako jednotlivci možnosti ovlivňovat příběhy
a situace, kdy jsou lidská práva porušována. Praktický vhled do problematiky lidských práv tak přináší workshop společnosti Post
Bellum s názvem „Lidská práva – chraňme je!“, který byl nyní upraven i do online podoby.
První setkání s tématem lidských práv
Na začátku lektoři krátce představí hlavní téma workshopui to, jak bude samotný workshop probíhat v online prostředí. Připomene se také, že u lidskoprávní tematiky přitom „nejde jen o individuální práva, ale o práva pro všechny lidi, která musí jedinec respektovat. Právo každého začíná tam, kde začínají práva ostatních“. A vzápětí už probíhají první asociace účastníků k tématu. „Účelem této aktivity je naladění třídy na téma lidských práv, žáci si takto mohou uvědomit, že už leccos znají. Lektor zase získá alespoň hrubou představu o znalostech tématu v dané třídě a také o její dynamice, tedy o způsobu, jak konkrétní skupina žáků spolupracuje a jak se k tématu staví, zda mu rozumí, či jej