Multimédia ve vzdělávání

Vydáno:

Nové výukové prostředky a technologie představují především práci s multimédii, tedy zvukem, textem, grafikou, fotografií, animací a videem za podpory výpočetní techniky. Není tím myšlena náhrada stávajících a osvědčených výukových postupů, ale jejich doplnění, modernizace a přiblížení potřebám současného multimediálního světa. Následující popis moderního způsobu výuky může posloužit jako inspirace pro modernizaci stávající výuky v podmínkách dané školy v duchu rámcových a školních vzdělávacích programů.

Multimédia ve vzdělávání
Ing.
Jaroslav
Musil
 
pedagog, hudební skladatel, specialista na zavádění multimédií do výuky
ZE ŠKOLNÍCH LAVIC
Ve škole soutěžíme, kdo správně určí více not!
Hraju na flétnu a počítač mi to zapíše do not!
Ty noty mi to přehraje jakýmkoliv nástrojem!
Tady máš cédéčko s doprovodem, tak ať to sólo příště umíš!
Ty obrázky potřebuji rozpohybovat a hudebníci nám k tomu udělají dobrou muziku!
To vyzvánění na mobilu, to jsem já!
Konečně mám originální dárek mamince k narozeninám – moje první cédéčko!
Podívej se na videozáznam, jak se na tom jevišti tváříš!
Náš školní pěvecký sbor vyhrál v soutěži o nejlepší nahrávku, nahranou v našem školním nahrávacím studiu!
Smysluplným a cíleným zavedením multimédií do vyučovacího procesu se zvýší kvalita studiem získaných znalostí a dovedností, a tím se rozšíří i možnosti uplatnění absolventa, umělce. Absolvent základní školy umí napsat dopis, svůj životopis pomocí počítače, napsat a poslat zprávu prostřednictvím e-mailu, vyhledat a zpracovat potřebné informace na internetu. Umí však také zapsat hudební skladbu do not a upravit pomocí počítače, vytisknout partituru, party, poslat e-mailem, převést na zvuk, vypálit na CD, kvalitně zaznamenat svůj nebo jiný interpretační výkon pro možnost sebekontroly, prezentace, soutěže, konkurzu apod.?
UČITEL – VÝUKA – STUDENT – POČÍTAČ
Multimediální výuku lze rozdělit do několika fází:
1.
Příprava na výuku
(škola, učitel): správný výběr, pořízení, studium a naučení se ovládání multimediálních zařízení a programů, tvorba vlastních digitálních učebních materiálů, metodických listů, multimediálních prezentací a testů.
2.
Multimediální výuka
(učitel): výuka pomocí výukových, notačních, záznamových a střihových programů, dále také využití připravených elektronických dokumentů provozovaných na multimediálních zařízeních (výpočetní technika, projekce, interaktivní tabule, hlasovací systémy atd.)
3.
Výuka multimédií
(učitel, student): výuka práce s multimediálními prostředky, studenti se učí pracovat s notačním, záznamovým a střihovým programem pro zvuk, grafiku i video, s multimediálními zařízeními, sami pak vytvářejí své vlastní elektronické dokumenty.
PRO KOHO, CO?
Student
– atraktivní podpora studia, širší uplatnění v praxi, domácí samostudium, příprava na soutěže a zkoušky, domácí multimediální pracoviště, nahrávací studio, speciální ceny pro studenty.
Učitel
– podpora a usnadnění výuky, další vzdělávání pedagogických pracovníků, osobní růst, speciální ceny pro učitele.
Škola
– moderní učebny, školní multimediální studio, prezentace školy, větší zájem o studium na dané škole, speciální ceny pro školy, možnosti financování z projektů EU.
Rodiče
– radost ze zájmu dítěte o studium, širší možnosti uplatnění dítěte v praxi.
VYUŽITÍ MULTIMÉDIÍ V RŮZNÝCH TYPECH A STUPNÍCH ŠKOL
Základní školy
 
Hudební výchova – poslech hudebních ukázek, hudební nauka, hudební nástroje, jednoduchá notace a hudební tvorba.
 
Výtvarná výchova – kreslení, grafika, animace a fotografie.
 
Zájmové kroužky: hudební – rozšířená témata hudební výchovy; taneční – ukázková videa, videozáznam, hudební doprovody; dramatický – video, přednes, hudební doprovody, ruchy; pěvecký sbor – intonace, notace, záznam, záznam koncertu; orchestr – notace, záznam, záznam koncertu.
Základní umělecké školy
 
Hudební obor – poslech hudebních ukázek, hudební nauka, intonace, harmonie, hudební nástroje, sluchová analýza, kompozice, instrumentace, notace.
 
Výtvarný obor – kreslení, grafika, animace a fotografie.
 
Taneční obor – video (ukázky, záznam), hudební doprovody.
 
Dramatický obor – video, přednes, hudební doprovody, ruchy.
 
Školní soubory: pěvecký sbor – intonace, notace, záznam, záznam koncertu; hudební soubor – notace, záznam, záznam koncertu, soutěže; divadelní soubor – multimediální záznam představení, ukázky, prezentace; taneční soubor – multimediální záznam vystoupení, ukázky, prezentace; výtvarný soubor – multimediální záznam výstav, soutěží, prezentace.
Konzervatoře
 
Hudba, zpěv, skladba, dirigování – poslech hudebních ukázek, multimediální dějiny hudby, hudební nauka, harmonie, hudební nástroje, sluchová analýza, kompozice, instrumentace, notace.
 
Hudebně dramatické umění, herectví, muzikál – elektronická multimediální tvorba textu a scénáře, ukázkové video, záznam přednesu, hudební doprovody, ruchy, prezentace.
 
Taneční obor – video (ukázky, záznam), hudební doprovody, prezentace.
 
Školní soubory: pěvecký sbor – notace, studiový záznam, záznam koncertu; hudební soubor – notace, záznam, záznam koncertu, soutěže; divadelní soubor – multimediální záznam představení, ukázky, prezentace; taneční soubor – multimediální záznam vystoupení, ukázky, prezentace.
REALIZACE MULTIMEDIÁLNÍHO PRACOVIŠTĚ
Samostatné učitelské/studentské pracoviště
– třída, laboratoř, kancelář, doma, základní výuka, tvorba jednotlivce. Počítač s dalšími zařízeními (MIDI klaviatura, mikrofon, sluchátka, poslechové monitory, tiskárna, tablet, projektor, interaktivní tabule) s nainstalovanými potřebnými programy.
Pracoviště zapojená do počítačové sítě
– multimediální učebna, propojení v rámci budovy školy, moderní, interaktivní výuka, sdílení dat, sdílení práce na jednom projektu.
Multimediální studio
– speciální místnost akusticky upravená a vybavená zařízeními a programy pro záznam, střih, editaci, produkci, vývojové práce.
Přenosné multimediální pracoviště
– přenosný počítač s potřebnými zařízeními nebo přenosný digitální záznamník pro záznam koncertů, vystoupení, představení, ruchů.
KDE SE NAUČÍTE OVLÁDAT MODERNÍ VÝUKOVOU TECHNIKU A PROGRAMY?
Pro snadné zvládnutí multimediálních prostředků a technologií je důležitý dobře napsaný
návod k použití,
pro pedagogy také
metodické materiály,
nejlépe v českém jazyce.
Pro zájemce z řad studentů i pedagogů jsou k dispozici také různé formy výuky,
odborných kurzů a pracovních seminářů (workshopů) z oblasti využití multimédií v praxi.
 
Skupinová školení
– v místě zájemce, v akreditovaném vzdělávacím centru, kdekoliv s využitím mobilní multimediální učebny.
 
Školení pro jednotlivce
– v místě zájemce, v místě školitele.
 
Školení po telefonu nebo internetu,
e-learning.
DISK MULTIMEDIA – MULTIMEDIÁLNÍ VÝUKOVÉ SYSTÉMY
Firma DISK Multimedia, s. r. o., se stala za dobu své již patnáctileté existence jedním z předních a respektovaných subjektů na českém i slovenském trhu se zvukovou a vizuální technikou, hudebním hardware a software a dalšími systémy „z oboru“. V současné době zastupuje na našem trhu spoustu významných výrobců nejen z oblasti hudebního hardware, software, studiové techniky, ale i z oblasti profesionálního videa.
Od doby svého vzniku (v roce 1996) se podílela na budování či doplnění zařízení mnoha nahrávacích studií jak domácích, tak i profesionálních, včetně rozhlasových, televizních, školních, multimediálních i post-produkčních.
Důležitým prvkem činnosti firmy je
spolupráce s hudebními školami a školicími centry, kterým poskytuje poradenskou činnost, podporu při využívání moderních technologií ve výuce, zaškolování personálu a zvýhodněné podmínky při vybavování škol potřebnými systémy.
Oblast působnosti firmy se stále rozšiřuje a směřuje ke kompletnímu pokrytí potřeb na trhu s multimediální technikou.
Multimédia je třeba do výuky zavádět komplexně s ohledem na možnost dalšího rozšiřování a aktualizaci!
DISK Multimedia poskytuje následující služby:
 
Průběžná aktualizace informací o vývoji a novinkách v oblasti multimédií, prezentace na webových stránkách, v časopisech, výstavách atd.
 
Spolupráce se vzdělávacími institucemi, představování nových produktů a technologií.
 
Osobní prezentace a odborné přednášky ve školách.
 
Návrh nejvhodnějšího řešení s ohledem na požadavky a možnosti školy.
 
Možnost zapůjčení zařízení k odzkoušení, zkušební verze programů.
 
Akustická měření, projekce a instalace, dodávka dle požadavku zákazníka, instalace zařízení a programů.
 
Poradenství při financování, spolupráce při tvorbě projektů financovaných z fondů EU (OPVK, šablony, ROP atd.).
 
Návody a metodiky v českém jazyce, programy v českém prostředí.
 
Záruční i pozáruční servis.
 
Možnost zapůjčení náhradního zařízení.
 
Školení v oblasti multimédií s akreditací MŠMT ve vlastním vzdělávacím centru.
 
Podpora spokojeným uživatelům – telefonicky, e-mailem, FAQ, fórum.
Kontakt:
Ing. Jaroslav Musil, Projekty pro školy DISK Multimedia, s. r. o.
Sokolská 13, 680 01 Boskovice, Mob: +420 608 666 340,
e-mail:
skoly@disk.cz, www.disk.cz/skoly