Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Vydáno:
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat a které má život jednodušší než ostatní, protože je pro něj snazší se učit nové věci. Intelektové nadání se však pojí i s mnoha obtížemi, které by si s ním málokdo na první pohled spojoval. Takzvané MiND děti1) a jejich okolí se tak musejí vyrovnávat s různými těžkostmi, z nichž některé bych vám ráda přiblížila v následujícím článku.
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Potíže spojené s divergentním myšlením a kreativitou
Jednou z typických charakteristik MiND dětí je tzv. divergentní myšlení spojené s kreativitou. Tento druh myšlení umožňuje hledání více různých způsobů řešení problémů, což je obecně vnímáno jako výhoda. V systému, který většinou vyžaduje nějaké jedno správné řešení (např. ve škole), protože většina lidí divergentní myšlení nemá, to však může být problematické. MiND děti jsou s takovým systémem nekompatibilní a často se potýkají s potížemi, které z toho plynou:
*
Problémy způsobují nejednoznačná zadání úkolů, která děti pochopí a vyřeší jinak, než paní učitelka zamýšlela (a často za to dostanou špatnou známku), nebo je dokonce nesplní vůbec, protože si nejsou jisté, co vlastně mají dělat, když je možné si zadání vyložit několika různými způsoby.
*

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Komisionální zkouška žáka střední školy
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Počet žáků ve třídě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby