Metakognice ve vzdělávání

Vydáno:

„Myšlení o myšlení“ nebo také „učení o učení“ se přezdívá koncept metakognice, který se již čtyřicet let přesouvá z psychologického výzkumu do vzdělávání. Princip metakognitivní výuky spočívá v předávání esenciálních znalostí a dovedností dětem o tom, jak se učit, přemýšlet a pracovat s informacemi. Děti dnes mají online přístup k téměř neomezenému množství informačních zdrojů. Někdy ale nabývají falešného dojmu, že školní výuku nepotřebují. Získali možnost vyhledávat si informace, hodnotit je a nezávisle rozhodovat, které z těchto informací jsou pro ně skutečně užitečné, a které ne. Nedokážou už však zodpovědět, na základě čeho se rozhodovat a jak hodnotit užitečnost těchto informací. Metakognice dětem nabízí způsob přemýšlení, jak tyto informace zpracovávat a využít je.

„Mít znalosti je pouze část toho, co potřebujeme k efektivnímu učení. Je důležité, aby člověk tyto znalosti uměl také strategicky použít a stejně tak věděl, jaké mu poskytují výhody, tak i jaká mají omezení.“ (Bruning, Schraw, Ronning, 1999; s. 102)
Ve snaze přizpůsobovat se podmínkám digitalizace ve společnosti nastávají ve školním vzdělávání nevyhnutelné změny. Děti už nechtějí jen fakta a pojmy, ale také dovednosti, které by mohly využít hned a v budoucnosti. Mají jim všakv tomto směru školy co nabídnout?
V 80. letech minulého století ve Spojených státech začala nadšená skupina vědců prosazovat studium tzv. metakognice; fascinovalo je zkoum