Kapacity škol - téma jistě nepříjemné

Vydáno:

O čem jiném se zase bude povídat na počátku roku než o penězích. Kolik jich máme na školy, kolik jich chybí, co se podaří dokončit nebo na co se zase peníze nenajdou. Kapitáni lodí po krátkém odpočinku na Vánočních ostrovech budou scházet do svých kajut a mnohdy se drbat na hlavě, jak z toho ven.

Kapacity škol – téma jistě nepříjemné
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Mnoho let provokuji svoje kolegy i posluchače názorem, že
v českém školství není nedostatek finančních prostředků, často vzhledem k možnostem státu je jich štědré množství. Jenže tradičně je úhelným kamenem nikoli jejich množství, ale jejich rozdělování.
Každý by jistě přišel se svojí zkušeností nehospodárného utrácení, vybavování, přestavování, popř. neskutečné velkorysosti velikých projektů, na nichž se nepokrytě musí uživit bobtnající aparát lidí, kteří o školách ještě nedávno vůbec neslyšeli.
Zůstaňme nyní u jednotlivých lodí, u jednotlivých českých škol. Nehezké věci není příjemné říkat naplno, ale na druhé straně se možná předejde mnohému nedorozumění či nepříjemnostem v budoucnu.
Česká flotila je veliká, je neúměrně nabobtnalá a lodi brázdí hladiny moří poloprázdné. Už slyším mnohé nazlobené reakce popisující odlišnou realitu v konkrétním místě. Možná – však celkový obrázek lodí viděný očima celého loďstva či očima regionálníma hovoří úplně o něčem jiném.
Odhaduji
(a rád budu konkrétními čísly republiky či krajů přesvědčen o něčem jiném),
že využití kapacit základních škol bude někde nad 60 %.
Řečeno lapidárně – dvě lodi z pěti by mohly být prodány, převedeny k jinému účelu či využity mnohem lépe a získané peníze by jistě prospěly kvalitě zbývajících lodí. A přitom se mnohdy naopak uvažuje o přístavbách či vybavování.
Má to smysl?
Nejsem prosím pouhý obchodník, abych chtěl pracovat s odhadovanými průměrnými čísly doslova a chtěl prodat jakoukoliv loď a za každou cenu. Je třeba si uvědomit ten
diametrální rozdíl zavření školy ve velikém městě
(tam to jde však často nejobtížněji díky politickým vazbám)
a naproti tomu školy v odlehlém sídle či na okraji regionu
.
Ve velikém městě půjde dítě o dvě ulice dále, pojede jednu zastávku autobusem navíc, popř. se bude muset ráno a odpoledne trochu projít. Na vesnici či malém městě znamená uzavření školy často ochromení rozvoje a nejistou budoucnost, neboť málokdo z mladých lidí se rozhodne žít tam, odkud bude muset jejich prvňáček za vzděláním cestovat daleko. Těchto případů zase není tak mnoho, aby nemohly být řešeny citlivě s použitím nezbytných, však prokazatelně potřebných výjimek. To republikový či krajský rozpočet zvládne.
Vezměme si příklady z některých velikých měst, kdy bylo potřeba ze dne na den uzavřít několik základních škol z důvodu vysokých hodnot škodlivých látek. Jistě nikdo nechce dítě posílat do školy, která je závadná (pokud tomu tak prokazatelně je, to je věcí měření a vyhodnocení).
Je však potřeba tyto školy kompletně rekonstruovat, opravovat, když se krutě ukáže, že žáky je možno umístit do blízkých základních škol, a to ani nejsou tyto školy přeplněné?
Jsem v tuto chvíli opravdu obchodník s kalkulačkou v ruce, cítím to, však mi je líto všech správných a poctivých učitelů, kteří jsou málo placeni jenom proto, že si donekonečna budeme hrát na to, abychom se opět někoho nedotkli.
Mnozí z těch, kteří se prohlašují za ochránce a mluvčí pedagogických pracovníků, by měli naopak vyžadovat snížení počtu škol, prokazatelná kritéria pro jejich rušení a převod financí těm zbývajícím.
Najednou by měl ředitel školy v rukou prostředky pro odlišení průměrné a nadprůměrné práce, jak by tomu již konečně mělo být.
Je to správné, aby kapitán zodpovídající za celou posádku, za celou loď i průběh cesty měl v rukou nástroj a mohl jej používat.
Není to příjemná situace, kdy se bude potřeba s některou lodí rozloučit. Je to však nezbytné a žádoucí. Dobří členové posádek si brzy najdou jinou loď a budou užiteční jako dosud. A někdo možná zjistí, že pohled z břehu má také svoje kouzlo.
Přeji kapitánům pevné nervy, příznivý vítr, hodně zdraví a šťastnou ruku.
Vše nejlepší v novém roce.