Jak vyplnit žádost - EU peníze školám

Vydáno:

Dne 18. května 2010 byla vyhlášena výzva 21 pro oblast podpory 1.4 Zlepšení podmínek na základních školách operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Od tohoto dne je možné vyplňovat projektové žádosti o finanční podporu v aplikaci Benefit7 a předkládat je ministerstvu.

JAK VYPLNIT ŽÁDOST – EU PENÍZE ŠKOLÁM
Dr. Ing.
Jaroslav
Kuba
PhD., MBA
vrchní ředitel sekce operačních programů MŠMT
Výzva je základním dokumentem stanovujícím podmínky a požadavky, jež jsou pro žadatele a příjemce závazné. Oprávněným žadatelem jsou
základní školy
se sídlem
mimo hlavní město Praha
uvedené v příloze č. 1 této výzvy. Základní škola může do oblasti podpory 1.4 předložit a získat dotaci maximálně na
1 projekt.
Dříve, než se žadatel rozhodne vyplnit a odevzdat projektovou žádost, měl by se seznámit s obsahem Výzvy, která je ke stažení na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) - www.msmt.cz v sekci EU peníze školám pod záložkou Žadatel. Tento dokument žadateli zodpoví mnohé otázky týkající se předložení projektové žádosti. Zároveň na stránkách ministerstva pod záložkou Žadatel naleznete i další užitečné dokumenty, jako například
Příručku pro žadatele a příjemce oblasti podpory 1.4
a příručku
Jak založit benefitovou žádost.
Prvním předpokladem
k tvorbě projektové žádosti je příprava
projektového záměru. Projektový záměr musí přinést odpovědi na otázky:
1.
Co je cílem projektu, která témata je potřeba na škole podpořit a proč – ve vztahu k ŠVP?
2.
Kolik žáků bude mít prospěch z toho, že se budou účastnit klíčových aktivit?
3.
Kolik pedagogických pracovníků (dále jen „pedagogů“) bude mít prospěch z toho, že se zapojí do klíčových aktivit?
4.
Jaký bude konečný výsledek projektu, jaké změny dosáhne?
5.
Jakým způsobem bude rozpoznáno dosažení změny a jak tato změna bude hodnocena?
Rozsah zpracování projektového záměru (plánu) je plně v kompetenci školy. Projektový záměr by měl následně sloužit jako podklad pro vyplnění projektové žádosti Benefit7 a pomůže řediteli školy při volbě vhodných šablon klíčových aktivit.
MŠMT nastavilo sestavení i realizaci projektu tak, aby ji
školy zvládly samostatně. Není tedy nutné využívat soukromých poradenských firem a MŠMT to ani nedoporučuje. Primárně by měla být finanční dotace využita ve prospěch školy – žáků a pedagogů.
Tvorba projektové žádosti se provádí v aplikaci Benefit7
vyplněním
předepsaného
formuláře.
Tato aplikace se nachází na adrese
www.eu-zadost.cz
. Noví uživatelé se jednoduše registrují vyplněním registračních a kontaktních údajů přes funkci
Registrace
umístěnou v levé části okna. Následně uživatel obdrží na uvedený e-mail potvrzení o registraci a je mu přes přihlašovací e-mail a heslo umožněn vstup do aplikace.
Novou projektovou žádost lze založit přes funkci
Nová žádost
a výběrem příslušného operačního programu (OP VK) a oblasti podpory (1.4 - unit costs) vstoupíte do prázdného formuláře projektové žádosti. Tvorba projektové žádosti vyžaduje vyplnění záložek pod
Datovou oblastí. Optimální postup pro jejich vyplnění je vyplňovat záložky chronologicky, tj. od záložky
Identifikace žádosti
a dále postupovat níže. Formulář obsahuje 3 typy polí, přičemž
žlutá pole
jsou
povinná
pro žadatele,
šedá pole s ohraničením
jsou pole
nepovinná
a
šedá pole bez ohraničení
se načítají automaticky a jsou
needitovatelná.
Jedním z důležitých polí, které žadatel musí vyplnit, a které je jedním z kritérií následného hodnocení, je
Počet žáků
na záložce Žadatel projektu. Počet žáků musí odpovídat počtu žáků, který je uveden v aktuální příloze č. 1 Výzvy u příslušné školy. Jednou ročně v průběhu měsíce prosince dochází k aktualizaci této přílohy pro posouzení správnosti počtu žáků v projektové žádosti. Vzhledem k příslušné verzi přílohy je určující datum předložení projektové žádosti na ministerstvo. Počet žáků je rozhodující údaj pro stanovení
maximální výše rozpočtu
projektu, který je možné jednoduše vypočítat pomocí vzorce
300 000 + 4300 x počet žáků.
Každou
záložku
je po vyplnění
nutné uložit. Pokud tak žadatel neučiní, při vstupu na novou záložku se data na předchozí záložce neuloží. V případě, že je žadatelem základní škola zřizovaná obcí/krajem, musí žadatel vyplnit pole
Zřizovatel. Základní škola zřízená obcí musí vyplnit údaje svého zřizovatele, tj.
Zřizovatel I. Obec
a dále údaje příslušného krajského úřadu, tj.
Zřizovatel II. Kraj.
V případě např. soukromé základní školy či základní školy zřízené MŠMT se tato záložka nevyplňuje. Při vyplňování čísel bankovních účtů by žadatel měl dbát na jejich správnost a dále by si měl ověřit, že uvedená bankovní čísla jsou určena k přeposílání dotace. Čísla bankovních účtů krajských úřadů jsou vyvěšena u Výzvy v sekci Žadatel.
Po vyplnění všech relevantních polí může žadatel provést pro ověření správnosti kontrolu prostřednictvím funkce
Kontrola. V případě chybného vyplnění či nevyplnění polí se žadateli zobrazí výzvy k opravě. Pokud je formulář řádně vyplněn, lze jej finalizovat pomocí funkce
Finalizace
a následně jej předložit O CERA k hodnocení.
Projektová žádost se
předkládá elektronicky
prostřednictvím
finalizace
v aplikaci Benefit7 a
1x v listinné/písemné podobě
na adresu vyhlašovatele. Listinná verze žádosti se předkládá v zalepené obálce na adresu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Odbor CERA (46)
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
Obálka
musí obsahovat údaje stanovené ve Výzvě. Na samostatném výtisku se předkládá žádost (tisk z aplikace Benefit7) a samostatně přílohy. Podepsaná žádost musí být pevně sešita a přelepena páskou v levém horním rohu (na přední i zadní straně).
Páska
musí být
označena
na první a poslední straně podpisem a razítkem statutárního zástupce žadatele tak, aby razítko i podpis přesahovaly do žádosti. Součástí žádosti je rovněž seznam příloh - „Přílohy projektu“, kde musí být uveden počet listů každé přílohy. Všechny povinné a nepovinné přílohy musí být pevně spojené v jedné vazbě stejným způsobem jako projektová žádost. Úvodním listem spojených příloh je seznam příloh „Přílohy projektu“ včetně počtu listů (žadatel vytiskne seznam příloh z aplikace Benefit7 nebo si vytvoří seznam vlastní). Tento seznam musí být orazítkován a samostatně podepsán oprávněným statutárním zástupcem žadatele.
Rovněž lze projektovou žádost s případnými přílohami předložit na ministerstvo
prostřednictvím datových schránek. V tomto případě musí být opatřeny
elektronickým podpisem
oprávněné osoby.
Nejčastější chyby při hodnocení se týkají nedostatečného zabezpečení projektové žádosti proti neoprávněné manipulaci. V těchto případech
není
projektová žádost
pevně sešita, či
chybí razítka a podpisy
na místě sešití. Pokud projektový, či finanční manažer O CERA nalezne jakékoliv nedostatky na projektové žádosti, vyzve elektronicky statutárního zástupce a kontaktní osobu k nápravě. Ve výše uvedeném případě je náprava jednoduchá. Žadatel opět vytiskne projektovou žádost a opatřenou všemi náležitostmi zašle odboru CERA.
Pokud se nalezené chyby týkají obsahu projektové žádosti, je žadateli odemčena projektová žádost v aplikaci Benefit7 k úpravě. Po opravě žadatel opět provede finalizaci projektové žádosti a opatřenou všemi náležitostmi ji zašle odboru CERA.
Kontaktní spojení pro jakékoliv dotazy týkající oblasti podpory 1.4 je e-mail esf@msmt.cz nebo na
call-linka: 800 228 229
(v provozu každý všední den v době od 8.00 do 16.00, volání zdarma). Při problémech s vyplněním webové žádosti, se můžete obracet na helpopvk@msmt.cz.