Jak se známkuje ve Finsku

Vydáno:
Školní systém ve Finsku je často ostatními státy považován za vzor. I pro nás může sloužit jako inspirace. Tamní učitelé mají prestiž, žáci se v mezinárodním srovnání umísťují vysoko, školy nabízejí férové podmínky všem dětem. Proto vám přinášíme článek o hodnocení v mateřských a základních školách ve Finsku.
Jak se známkuje ve Finsku
Autorský tým
APIV B
Finské školství
Finská vzdělávací politika si klade za úkol poskytnout rovnocenný přístup ke vzdělání všem občanům – bez ohledu na věk, místo pobytu, ekonomické okolnosti, pohlaví nebo mateřský jazyk. Vzdělávání je považováno za základní právo všech občanů. Základní vzdělání je povinné a bezplatné.
Školy ve Finsku zřizují obce. Vzdělávání začíná předškolním stupněm. Až do věku šesti let je vzdělávání za úplatu, pro děti od šesti dále je zdarma. Ve Finsku začíná školní docházka v sedmi letech a končí, když je splněn sylabus základního vzdělávání nebo když uplynulo 10 let od začátku povinného vzdělávání. Výuka vychází z celostátního základního kurikula, které stanoví cíle a základní obsah vyučovacích předmětů a zásady hodnocení žáků. Školy na základě jednotného kurikula navrhují své vlastní osnovy. Mají tedy prostor zařadit místní nebo regionální specifika (Konopásková, 2013). Výuka probíhá 190

Související dokumenty

Pracovní situace

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Hodnocení pedagogického pracovníka
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Procvičování, domácí úkoly
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Učící se komunity učitelů
Školní družina a kritéria ČŠI
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Řízení pracovního výkonu

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Náhrada druhého cizího jazyka
Poskytnutí informací třetí osobě
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení v náhradním termínu
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen