Značku "Rodiče vítáni" budou moci přivítat i ZUŠ!

Vydáno:

Smyslem značky "Rodiče vítáni", kterou v současného době můžete najít na dveřích zhruba pětistovky mateřských a základních škol v celé České republice, je pojmenovat, co to znamená, že škola je vstřícná k rodičům.

Značku "Rodiče vítáni" budou moci přivítat i ZUŠ!
Tomáš
Feřtek
odborný konzultant EDUin, o. p. s.
Takovým sloganem se totiž zaštiťuje většina škol, ale jeho skutečný obsah je velmi rozdílný. Proto obecně prospěšná společnost EDUin založila v roce 2011 značku
Rodiče vítáni
a s ní spojený nízkoprahový certifikát, založený na seznamu sedmi povinných a sedmnácti volitelných kritérií, k nimž se může škola přihlásit, a nabídnout tak vstřícnější prostředí pro komunikaci s rodiči.
Ona povinná kritéria představují opravdu jen komunikační minimum
(modifikaci pro ZUŠ představíme v příštím čísle Speciálu).
To, že se do školy dostanete, že jsou k dispozici e-maily, případně telefony na vedení školy, že s rodiči bude jednáno vstřícně a slušně, že mají k dispozici všechny potřebné informace o prospěchu dítěte a požadavcích školy. To může být dnes už považováno za samozřejmost, ale
před pěti lety to tak rozhodně nebylo.
Většina škol, která se rozhodla ke značce přihlásit, musela např. doplňovat zvonky a jmenovky u dveří, upravovat rubriku kontaktů na webových stránkách a instruovat vrátné, jak se chovat k rodičům, kteří klepou na zamčené dveře.
Volitelná kritéria pak vycházela především z toho, co se na školách osvědčilo, pokud se rozhodly přitáhnout rodiče do života školy. Tady najdete samozřejmosti, jako například, že žákovské koncerty a další akce se konají v časech, kdy je může i zaměstnaný rodič navštívit, ale i věci, které samozřejmé nejsou. Například to, že škola nabízí kurikulární vzdělávací odpoledne pro rodiče, konzultační hodiny nebo schůzky ve trojici rodič-žák-učitel, umožňuje kdykoli navštívit vyučování, rodiče pomáhají při školních výjezdech, spolupořádají akce, nebo se dokonce podílejí na rozhodování o životě školy.
Zhruba šestiletá zkušenost s existencí značky, která byla původně určena především pro základní školy a nižší stupně gymnázií, ukazuje, že značka samotná nemůže zaručit, že škola opravdu splní, co slíbila, ale v mnohém její existence zpřesňuje a usnadňuje komunikaci. V rámci kritérií, která musí vždy viset u vchodu školy na viditelném místě, je slib jasně pojmenován a lze se na něj odkázat.
Reakce již zapojených škol jasně říká, že
hlavní smysl značky vidí v autoevaluaci.
Pro školu je užitečné si v okamžiku vstupu udělat inventuru komunikace ve vztahu k rodičům, pro školy je zajímavé sledovat na webu
rodicevitani.cz
profily jiných škol a porovnat, co dělají ony a co by "má škola" dělat případně mohla. Onen evaluační smysl je patrný i z toho, že část škol si značku každoročně obnovuje (je spojena s organizačním poplatkem 600 Kč). Některé ale po několika letech už mají pocit, že jim značka dala, co potřebovaly. Místo nich přicházejí nové školy, které pociťují, že komunikace s rodiči je jejich slabá stránka.
Od roku 2015 se k certifikaci přidaly i mateřské školy. Toto rozšíření bylo motivováno právě jejich zájmem, protože i ony vnímají komunikaci s rodinou jako klíčovou a dobře vědí, že dobrý vztah ke škole se buduje už u rodičů předškoláků. Kritéria pro mateřské školy jsou přizpůsobená odlišnému způsobu komunikace. Je tu větší důraz na obousměrnou komunikaci, vstřícnost a zároveň na respekt k soukromí a citlivým informacím, které se týkají dítěte a rodiny. U volitelných kritérií se značka soustřeďuje na pedagogickou a psychologickou podporu dítěte a hladký přechod na základní školu. Takže tu najdete třeba slib, že dítě si může volit skladbu jídelníčku nebo že škola umožňuje rodičů návštěvu školy s dítětem "na zkoušku".
Letos budou moci ředitelé ZUŠ o získání značky
Rodiče vítáni
také začít uvažovat. Těch je v České republice necelých pět set a důvodem jejich zapojení by byla i v tomto případě jistá specifika komunikace s rodiči. Tímto krokem by ZUŠky mohly dát najevo, že i ony považují komunikaci s rodiči a vlídné "uživatelské" prostředí za důležité. Kritéria jsou opět přizpůsobena typu školy. Tedy tomu, že výsledky činnosti v takové škole se ještě hůře než u běžné "základky" předávají formou známek, a je tedy důležitá osobní komunikace o tom, jak dítě zvládá to, co po něm škola chce, ale i to, nakolik je žák se svou prací spokojen. Zdůrazněna tu bude i možnost, aby se rodič podílel přímo se svým dítětem na práci ve škole. "Ostrá" certifikace by měla být spuštěna začátkem příštího školního roku za stejných finančních a organizačních podmínek, jaké platí pro ostatní typy škol.

Související dokumenty