Zamyšlení nad zamyšlením - reakce

Vydáno:

Příspěvek paní Mgr. Nikolové o soutěžích žáků ZUŠ v komorní hře je zajímavý. Souhlasím s myšlenkami, že v určitých věcech máme rezervy. Současné rozdělení asi není dokonalé, ale přesto má určitou logiku. Abychom mohli vidět situaci i z jiných stran, je potřeba postoupit o stupínek výše a možná zachovat i určitý nadhled.

Zamyšlení nad zamyšlením – reakce
 
Aleš
Chalupský
 
předseda ÚUR ZUŠ ČR, ředitel ZUŠ Biskupská, Praha 1
Především bychom si měli uvědomit, že soutěže nelze chápat jako jediný a směrodatný přehled úrovně českých ZUŠ. Zpravidla zde potkáváme, hlavně v krajských a ústředních kolech, nejlepších 10–15 % žáků z našich škol. Soutěže nejsou povinností, a když se nemůžeme se svým souborem vejít do nějaké kategorie, je třeba zvolit jinou formu motivování žáků k práci. Třeba najdeme i jinou soutěž, kam se nám soubor vejde. Ojediněle se setkávám také s případy, kdy učitelé nebo i ředitelé vyvíjejí snahu přizpůsobit soutěž souborům školy. Tudy ale cesta nevede, protože to není systémové řešení.
Myšlenka pěstovat komorní hru bez ohledu na složení souboru není nová a je samozřejmě správná, protože vychází z možností jednotlivých škol i učitelů. Pokud se najde učitel, který se chce se svými žáky věnovat komorní hudbě dlouhodobě a vede soubory, které ve stejném složení fungují několik let, určitě to zasluhuje velké uznání i podporu vedení školy. Mezi takové jistě patří i paní kolegyně Nikolová, kterou pravidelně potkávám na soutěžích komorní hry. Chceme-li si odpovědět na otázku, proč vlastně dělíme komorní soutěž na soutěž s převahou smyčců a soutěž s převahou dechů, musíme trochu nahlédnout do historie české hudby v období klasicismu i romantismu. Především v českých zemích byla velká tradice čistě smyčcových i čistě dechových souborů, i když smíšené soubory se samozřejmě vyskytovaly také – a zase záleželo na tom, kde se hudba provozovala a jaké byly místní podmínky a možnosti (tak jak to vidíme dnes na našich školách). Nutno doplnit, že pro takto postavená tělesa bylo napsáno také velké množství skladeb.
Dalším argumentem pro takto rozdělenou soutěž je lepší možnost srovnávání v rámci jednotlivých kategorií.
Bude-li soutěžit čistě smyčcový s čistě dechovým souborem, jaká budou kritéria hodnocení? A ještě jedna důležitá poznámka: současné rozdělení umožňuje zapojení většího počtu žáků do různých souborů, jsou dva pořadatelé ústředních kol a obou soutěží se na nejvyšší úrovni zúčastní cca 500–600 žáků v cca 120–140 souborech. Kdybychom totiž soutěže sloučili do jedné, byť jinak členěné, bude na vrcholu soutěže jedno ústřední kolo s polovičním počtem účastníků i souborů. Když bych měl hodnotit soutěž s převahou smyčcových nástrojů, domnívám se, že podmínky jsou nastaveny rozumně a zahrnují i kategorii barokní a předklasické hudby. O některých změnách, které uděláme v podmínkách příští soutěže, jsme diskutovali již v uplynulém roce.
Je ještě jedno nebezpečí, na které je třeba dát pozor: sloučíme-li různorodé soubory do stejné soutěže a budeme-li je hodnotit společně podle kritérií, jak stylově zahrají tyto soubory zvolený repertoár, a dělit komorní hru podle stylových období (což je samozřejmě možné), mohou se nás časem ministerští úředníci ptát na to, proč děláme zvlášť soutěž klavíristů, houslistů, violistů, violoncellistů, klarinetistů, flétnistů.... a proč tyto nástroje nesoutěží dohromady...
Určitě nezpochybňuji kvalitu obdobných soutěží v Německu, Rakousku a dalších uvedených zemích, ale bylo by třeba se podívat na tyto soutěže konkrétně a detailně a vědět, za jakých organizačních, ekonomických a dalších podmínek tyto soutěže probíhají, tedy jak probíhají jednotlivá kola a jaké jsou postupové klíče, co platí stát, co škola nebo účastník soutěže a jaká jsou kritéria hodnocení...
Dovolím si ještě několik slov na téma autentická interpretace. V posledních třech soutěžích komořiny s převahou smyčců jsem si uvědomil, že i na ZUŠkách jsou učitelé, kteří tímto směrem vedou žáky ve svých souborech. To, co jsem slyšel, bylo většinou dobře a poctivě nastudováno i předvedeno a poroty to náležitě ocenily. Přál bych si jenom, abychom nesklouzli k tomu, co se u nás v „české kotlině“ občas stává – totiž abychom nedospěli k druhému extrému a z autentické interpretace nevytvořili nové dogma, že „jedině takhle je to správně...“

Související dokumenty